Banta katt - med annan katt i samma hushåll som behöver fri tillgång..?

Egonson_

Trådstartare
Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri tillgång måste han banta en del nu. Han är utekatt och är smal och fin på sommaren, fet på vintern då han är mestadels inne och sover.
Mer fysiskt aktivitet givetvis men behöver idéer om hur man kan göra med fodret enligt rubriken.

Hans mamma behöver fri tillgång då hon är slimmad som hon är redan nu på fritt torrfoder. Funderar på att ge henne fritt på mat någonstans där den överviktiga sonen inte kommer in (det skiljer rejält i storlek på dem, hankastraten är jättestor även utan extra fett på kroppen).
Men hur? Någon som har en idé om hur man kan göra så att bara en katt kommer åt fri tillgång?

Husse funderar på att bygga en "låda" i trä (restaurangvagn för katt, typ ;) ) där ingången är tillräckligt liten för att hanen inte ska komma in helt enkelt.
Med lock i taket där man fyller på mat och kanske ett fönster i plexi så det blir ljust. Kan det fungera som tänkt?

Tror inte hon kommer äta upp hans mat då hon inte är sådär jättehungrig av sig, och han bestämmer.
 
En jag var hemma hos hade löst det med två vägghyllor, en smal och en bred. Den smala hyllan kunde tjockisen inte sno maten från och den smala katten var inte lika intresserad av maten men kunde äta ostört på sitt hyllplan. :idea:
 
Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri tillgång måste han banta en del nu. Han är utekatt och är smal och fin på sommaren, fet på vintern då han är mestadels inne och sover.
Mer fysiskt aktivitet givetvis men behöver idéer om hur man kan göra med fodret enligt rubriken.

Hans mamma behöver fri tillgång då hon är slimmad som hon är redan nu på fritt torrfoder. Funderar på att ge henne fritt på mat någonstans där den överviktiga sonen inte kommer in (det skiljer rejält i storlek på dem, hankastraten är jättestor även utan extra fett på kroppen).
Men hur? Någon som har en idé om hur man kan göra så att bara en katt kommer åt fri tillgång?

Husse funderar på att bygga en "låda" i trä (restaurangvagn för katt, typ ;) ) där ingången är tillräckligt liten för att hanen inte ska komma in helt enkelt.
Med lock i taket där man fyller på mat och kanske ett fönster i plexi så det blir ljust. Kan det fungera som tänkt?

Tror inte hon kommer äta upp hans mat då hon inte är sådär jättehungrig av sig, och han bestämmer.

Magnetlucka där hon har "nyckeln" på sitt halsband in till något passande rum typ kontor eller liknande där man har stängt för det mesta? :)
 
Jag har en foderautomat som är chipstyrd. Väldigt smidigt. Annars kan man sätta en chiplucka i en låda så får katten ett eget krypin med mat.
 
Vi hade ett marsvinshus till det när det behovet fanns här. Katten som behövde fritillgång kunde komma in där men inte de andra. Fungerade klockrent :)
 
Jag har en låda med chiplucka. Funkar åtminstone bättre än att ha maten stående framme, men tjockisen vet givetvis hur man bryter sig in (det går ju alltid att smita in och fånga luckan när tunna mormor går ut tex). Skål med chipläsare hade alltså inte funkat här, men för mindre buffliga katter verkar det smidigt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Wille
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 613
Senast: Angel
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 301
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp