Bantartips

bananabambi

Trådstartare
Efter besök hos veterinären fick jag veta att mina småttingar (nåväl :angel:) behöver bantas. Jag som trodde tvärtom. När jag la in kort här så tyckte ju många att honan var så smal, och det tyckte jag med. Men hängfläppet under magen bevisar att jag hade fel. Hon är helt enkelt lång och smal i typen.

Innan veterinärbesöket gav jag dom ca 2 dl Royal Canin Kitten var per dag. 1 dl morgon och 1 dl kväll. Nu har jag halverat det, till ½ dl morgon och ½ dl kväll, per katt. Men ingen viktminskning på 6 veckor :( Hängfläppet är kvar, och det är inte bara löst skinn.

Jag tror inte att den här maten passar missarna så bra. De käkar upp maten på fem röda, och sedan är de superhungriga till nästa mål. Jag känner mig så elak när de bara får sin pyttelilla portion. Att de sedan inte rör sig tillräckligt är fel, för de far hela dagarna, nästan överaktiva. Så Kitten är nog inte så bra längre.

Gick och köpte två mindre påsar med mat, RC Fit och RC Indoor. Vad ger ni till era katter?
 
Ska de verkligen banta är det bara ett "riktigt" viktminskningsfoder som hjälper tex Hill's r/d (de har ett nytt nu, kommer inte ihåg vad det heter, fungerar på lite olika sätt, tror det nya är bättre till yngre katter)

Om de fortfarande växer kan RC Fit hjälpa... då har de ju fortfarande lite större energibehov än "färdiga" katter.
 
Dom är ju inte jättefeta, veterinären sa att "Tänk på att dom är lite tjocka" och så visade hon mig hängfläppet. Dom är ju bara 7 månader, så de växer fortfarande.

Så du tror att Fit fungerar bättre än Indoor? Indoor innehöll ännu mindre energi än Fit...
 
Givetvis vad det Light jag tänkte på *snurrig*
Men om de fått Kitten tidigare kanske Indoor är lämpligt, det är ändå inte så konstigt om de lätt lägger på sig på kitten...
 
Hehe :smirk:

Som sagt, Kitten är fel just nu. Men det känns onödigt att slänga det som är kvar i säcken, bara för att de är lite för tjocka, så de kommer få Kitten i en vecka till ungefär, sedan är det slut. Sen kommer jag då testa Indoor.
 
Jag skulle ha gett dem Indoor! Tycker att det är konstigt att veterinären uppmanar dig att banta så unga katter. De har ju inte vuxit färdigt! Kattungefoder är ju dessutom rätt fett...

Jag tror att du kan ta det med ro. Mina katter är 2,5 år och de har ändrat sig jättemycket i kroppen sen jag fick dem när de var 9 månader.

mandalaki
 
Jag kanske tolkade henne fel, hon sa bara att de var för tjocka. Sedan var det kanske jag som drog pararellen -bantning. Men någon storbantning är det ju inte tal om, utan mer ett foderbyte.
 
Men de där hängpåsarna under magen får helt enkelt en del katter, utan att de för den skulle behöver vara tjocka. (Konstigt att din veterinär inte visste det). Hur mycket väger de? Kan man känna revbenen?
Jag tycker att du kan byta till RC Fit eller Indoor. Tänk på att inte byta tvärt, blanda i någon vecka eller så.
 
Nä, att hängpåsarna kunde finnas där ändå sa hon inte. Bara att det var ett tecken på fetma. Jag ska väga dom och se vad de väger. Revbenen kan man känna om man anstränger sig på honan, inte på hanen.

Då ska jag blanda i nypåsen i det som är kvar av det gamla i säcken nu då, så det inte blir ett för tvärt byte. Bra att du påminde mig! :idea:
 
Mina katter har fri tillgång till Hill´s Nature. Ett underbart foder som ger super glansig och fin päls. Dock kostar det endel, och jag har också problem med hänget :eek:
 
På en katt i lagom hull så ska man inte behöva gräva sig in till revbenen, men de ska inte ligga direkt under huden heller. Man ska behöva trycka lätt för att känna dem.

Jag tycker inte att du ska sätta så unga katter på lightfoder, de växer ju troligen fortfarande. Och de är ju kanske inte direkt överviktiga, men de kanske inte längre har behov av kittenfodret.
 
Nej, RC:s light heter light. Indoor är dock anpassat för innekatter. De rör sig mindre och därför är maten inte lika fet. Satsa på det du.

mandalaki
 

Liknande trådar

Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 315
Senast: Kratus
·
Katthälsa jag har två katter, en hane på ca 7 kg o en liten dam på 2-3 kg. funderingen gäller kattfröken. hon har alltid varit liten, nästan...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: Sol
·
Gravid - 1år Tja, som rubriken lyder ;). Vore kul att se hur mycket det skiljer sig. Ludvig, 6 månader i går, äter just nu: Tidig morgon (ca...
2
Svar
29
· Visningar
2 304
Senast: doglover
·
Övr. Katt Nån som har tips på hur man bantar en fet kisse ? Har fyra katter tre vuxna som äter royal canin fit in/outdorr och en bebis som äter...
Svar
12
· Visningar
1 183
Senast: zulli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp