bantning+insektsmedel=äppelcidervinäger?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MandarinaZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 370
M

MandarinaZ

har en klurig tanke och hoppas att någon vet eller testat.
äppelcidervinäger med vitlök m.m är bra mot insekter..
Men, borde inte även äppelcidervinäger öka förbränningen
hos hästar som det gör på människor. förmodligen behövs lite större dosering än en matsked som hos oss människor men ändå?

funderar lite på att testa..
har ni någon idé?

Sv: bantning+insektsmedel=äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger ökar inte förbränningen hos människor....men det kan ha en viss inverkan på fettinlagringen.

Som flera andra syrliga livsmedel kan det sänka GI (glykemiskt index) på maten vi äter vilket gör att kolhydraterna (bl a sockret) i maten inte tas upp lika snabbt i blodet. Det får till följd att kroppen behöver använda mindre insulin. Det är insulinet som "låser upp" cellerna så att kroppen kan lagra in både fett och kolhydrater där istället för att det far runt i blodet (högt blodsocker) där det kan göra skada.

Lite förenklat förklarat :).

Följdfrågan kan ju bli om hästar med konstaterad IR kan ha nytta av äppelcidervinäger i kosten?

jo det är ju klart, vet att vi har provat att ha lite äcv i vatten då vi varit på start då han är riktigt svår att få i vätska då vi är borta men utan resultat. lurig fråga..
ps. jag uttryckte mig aningen klumpigt såg jag..

Hur mycket måste en människa ta? För att det ska påverka förbränningen alltså? :D

Ajdå, vad påverkar det då?? Eller, varför påstår man att det gör det?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 246
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka