Bantnings hjälp sökes!

R

Ryttarsmurfen

Jag skulle behöva banta min kära pålle, problemet är bara hur!

Han är under igångsättning efter att ha stått skadad sen nyår. Han rids 5-6 dar i veckan i skritt o trav (snart även galopp) ca 45 min/gång än så länge. Mer motion kommer med tiden. Följer schema från veterinären.
Kommentarer om mer motion är därför inte nödvändiga.

Han står fortfarande i sjukhage så han rör sig inte direkt mycket.
Gästspelar korta stunder (ca 1 timme) i mellan stor hage ensam när tillfälle finns. När han är mer igång ska han få gå med kompisarna igen.

För att han inte ska ha allt för tråkigt så har han fått en del ensilage/hö att tugga på. Han står på spån eftersom vi inte får ha halm i stallet.
(Varför hör inte till denna tråden)

Just nu får han:
11 kg ensilage (TS 74%, 7 mj, 49 smrp, 2,4 ca, 1,8 p, 1,1 mg),
2 kg hö (Ts 84%, 8,4 mj, 20 smrp, 0,9 ca, 1,6 p, 0,7 mg)
samt 400 gr fibergi bas.
Detta ger en foderstat på 6,2 smrp/mj, 1,5 ca/p och 2,9 ca/mg.

Ja, jag blev mkt besviken på värdena på höt. :(

Hur gör jag nu för att få ner honom lite i vikt. Räcker det att jag ändrar om lite så att smpr/mj hamnar lite under 6,0 eller hur ska jag göra.

Har gått o kliat mig i huvudet nästan en vecka nu utan att riktigt komma på hur jag ska göra. :confused:

Snälla hjälp mig! :bow: :bow:
 
Sv: Bantnings hjälp sökes!

26 stycken som har varit inne o kollat men ingen som har några förslag?
 
Sv: Bantnings hjälp sökes!

Du måste minska på energin så att energi in är mindre än energi ut dvs för att hästen ska gå ner i vikt måste den äta färre kalorier (ja, jag vet att man inte räknar kalorier på hästar ;)) än vad den gör av med. När hästen är sjuk/skadad så att den inte kan röra på sig ordentligt är det svårt att hålla hullet på den eftersom den trots allt måste få i sig sitt grundbehov av näring. Rör det sig om en kortare period skulle jag låta den bli lite tjock, hellre en häst som har att göra än en som får magsår eller utvecklar olater pga att den har tråkigt och får för lite grovfoder.

Om du räknat på foderstaten själv och sett till att hästen får i sig det den behöver (lägg inte till något för träning) samt ser till att den får tillräckligt med grovfoder så tycker jag att du ska ha den foderstaten tills hästen kan tränas mer och får gå i hagen med sina kompisar, först då rör den ju på sig ordentligt och då kommer viktminskningen ofta som ett brev på posten. Sen får man ju se till att hästen orkar utföra det arbete man kräver av den också så att den inte börjar förbruka musklerna.

Hoppas att du blev lite klokare efter mitt svammel iaf! :D
 
Sv: Bantnings hjälp sökes!

Glömde, kvoten bör vara på minst 6 så det är i första hand energin som ska minskas men man kan även minska proteinet om hästen går bäst på en låg kvot (fortf över 6).
 
Sv: Bantnings hjälp sökes!

Tack för ditt svar.

Jag ska nog prova med att ge mer hö o mindre ensilage. Kanske kan vara en idé att miska energin lite så han inte går på bakbenen lika mycket. Eller ännu värre, springer för mycket i hagen så han går sönder igen.
 
Sv: Bantnings hjälp sökes!

Kvoten ska du INTE ändra på, utan mängden mat. Som tidigare sagts så bör du minska på energin i första hand men därmed följer ju även proteinet med mer elller mindre så att kvoten fortfarande är över 6.

Höet inenhåller mer MJ/kg - varför ska du då ge mer av det?

Räkna och se till att den totala mängden energi minskar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Bee
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 996
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp