Bara barockt?

B

**BORTTAGEN**

jag undrar om det är möjligt att kombinera engelsk dressyr (ridskole)och akademiskt... jag hade en kund som sa att när hon på ridskolan hade problem med att få "fram" sin häst så skulle hon ge den ett rapp med spöet hon faktiskt höll i.
medans innom akademiskt så får ju inte spöet vara i bestraffande syfte,,, utan bara för att visa ex vilket ben som ska aktiveras mer osv. åtminstone rider jag då efter det... inget våld What so ever.... men jag häpnar när man på ridskolor säjjer lär ut att använda spö på rapp vis...
det är ju faktiskt inte riktigt lagligt ens om bortser från att hästen dessutom måste tappa förtroendet för ryttaren....
där konsten slutar tar Våldet vid....
ja hur gör ni ???? :confused:
 
Jag tål inte folk som använder spö för att bestraffa. Okej om man hamnar i ett panik läge där man rädder kanske både sig och hästen undan något, men också bara då. Annars finns det alltid andra lösningar på problemet.

Jag har en känsla av att det är svårt att kombinera det hela, men å andra sidan vet jag i alla fall en som gör det.

Hm...vet inte riktigt vad jag ska ge för råd? :confused:
 
Min erfarenhet av ridskoleridning (åtminstonde mellan 1978 och 1999) gör att ridskoleridning och akademisk ridning inte ens kan nämnas på samma dag....

Däremot fungerar det alldeles utmärkt att kombinera engelsk dressyrridning med akademiskt. :D

(Hoppas du förstår vad jag menar...)

Immer
 
Nej,jag har under alla dessa år undrat om det bara är jag som anser att man ska kunna "ta fram det man söker utan att våldföra sig på den häst man för tillfället har/rider.
Men jag har upptäckt att väldigt många har en annan syn på det hela. väldigt många använder frasen:min häst gick inte bra på tävlingen -träningen,,,,,osv, medan jag ofta får fundera om hur tusan bar jag mig åt för att det skulle
bli så himla knasigt ...
ett exempel. sist jag var på "barock kurs sa min instruktör
att vi skulle jobba med arbetsgalopp och piruett.
hästen jag red gjorde terré-a-terre piruett. en snygg sådan.
men nu var det ju arbetsgaloppen vi skulle träna.
så utan att vara medveten om det gav jag tydligen 1miljonhjälper....hästens fel?KNAPPAST
nu är jag värdelös att kursa jag blir så spänd,och känner mig så väldigt granskad.
men samtidigt är det så underbart...men dyrt
det jag tycker är bra med det här forumet är man upptäcker att man inte är ensam...
tack för era tankar.
:rofl:
 
Undrar..

Har en fraga, ej menad att provocera..

Om ni handelsevis skulle komma upp pa sag en gammal (eller ung) ridskolehast som inte gar fram for skankeln av den enkla anledningen att hasten ar bekvam och inte vill jobba, av vilken anledning det an ma vara. Skulle ni helt sakert inte anvanda spoet som forstarkning av skankeln for att fa hasten att ga fram? Vad annars, lura fram den, muta? Stiga av och dra? Smacka? Banka?

Som forstarkning av en skankel i framatdrivande syfte ser jag inget hinder i att lagga till spoet. Hellre det och klargora vad som galler med en gang, utan rorelse har man ingenting..

Jag ar kanske ingen renodlad akademiker, men blir allt lite nyfiken pa hur det "Ska" ga till :)

/Frida
 
Re: Undrar..

Jag tror inte att det finns någon gammal akademisk mästare som anser att man skall låta hästen inte svara på en hjälp. Hjälpen ska förstärkas till dess att hästen svarar korrekt, sen ska hjälpen blixtsnabbt tonas ner till minimum igen. MEN - framåtdrivande hjälp får då inte blockeras så att hästen får dubbla signaler!/T_B :)
 
Re: Undrar..

nu måste jag få fråga om du rider en unghäst som börjar backa ,,för att slippa undan. vad gör du då.
eller går i sidled. piskar du fram den???
jag hade hjälp av en superduktig instruktör när jag red in min första unghäst.. hon sa om, hästen backar så rygga den
om hästen går i sidled ta den i sidled tillslut inser den att det är ganska bekvämt att ridas omväxlande och har lite
egen framåt drift...jag hoppas att du inte hör till de som sitter och sparkar sig fram.
:confused:
nu rider jag inte på en gammal ridskolehäst som tappat hopp om liv.
men däremot har jag ridit på hästar som är 16-17 år och utbildade i akademiskt och dom behöver man då inte vålda fram.
jag tror fortfarande att där konsten slutar tar VÅLDET vid.
jag hoppas att jag inte förargat dej för mycket det är bara min syn på det hela.
rid i frid :bump:
 
Re: Undrar..

Jag skulle föreslå att man sitter av och jobbar hästen från marken ett bra tag. Då brukar arbetsviljan återkomma. det är väl inte så konstigt att en gammal ridskole äst inte vill jobba. Det hade inte jag heller velat om jag hade varit en gammal ridskole häst.
 
Re: Undrar.. Förarga - nej INTE!!!!

Hoppas att verkligen inte tror det!!!
Unghäst som backar ber jag stanna bara. När han stannat ber jag om framåt igen. Om han missförstår så kommer det rätt så småningom. Spö kan behövas för att väcka en häst som är okoncentrerad. Javisst kan det bli för mycket våld, och då tar konsten slut. Men man får heller inte vara rädd för att vara TYDLIG. /T_B :)
 
Re: Undrar..

Ingen av de unghastar jag ridit in har behovts piska fram eller ens bankas fram tack o lov. En unghast blir vad du gor den till :)

Daremot har min kara mor kopt sig en islanning, sju ar och utbildad enligt de akademiska principerna av en mycket duktig van innan han hamnade hos oss. En superfin hast att rida nar han samarbetar, men ocksa en ganska lat, obekymmrad och okanslig herre rent allmant ;)

Han ar nu i full fard med att lara mamma rida skolor och forsoka hitta tolten. Annars rida han mest runt av ungar som gillar att galoppera fort ute i skogen.

Att komma upp pa denna hast kanns forst inte vidare uppmuntrande, seg och ovillig, okoncentrerad, tittar langtande ut mot skogen.. Men! Ett rapp med spoet som forstarkning nar han inte tar satets drivande verkan och ett bank med skankeln nar han inte bojer sig, sen gar han som en klocka och ar beredd att gora sitt yttersta resten av ridpasset.

Man kan rida omkring i den perfekta varlden dar hastarna gar o langtar efter att fa jobba o lara sig nya saker hela tiden, dar allt bara behover motiveras fram och man aldrig behover saga ifran.. Tyvarr passar inte alla hastar in dar, tro mig!

/Frida
 
Re: Undrar..

Jag ska inte ens säga vad jag tycker om den kommentaren. :mad:
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Jag undrar bara hur det är tänkt att rida arbetsgalopp och piruett :confused:
Arbetsgalopp är den man rider innan hästen är samlad och kan gå i samlad galopp. Galopppiruett (för jag antar att det är det du menar) rids ur en mycket samlad galopp med en häst som klarar att sätta sig på bakbenen och galoppera runt sitt inre bakben. Det tar år av träning för att få den styrkan. Det går aldrig att få en piruett ur en arbetsgalopp, möjligtvis en liten volt i galopp.

Jag betvivlar också mycket att hästen gjorde terre a terre piruett. Jag har läst att alla barockhästar gör terre a terre :), men det är likadant där, hästen behöver vara samlad och ha åratals styrketräning. T a T är inte bara att den hoppar på bakbenen.
Det känns tydligen väldigt häftigt att kunna säga att man rider dessa rörelser, men jag har ännu inte sett någon som gör dom riktigt, med en samlad häst.
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Hon kanske menar en liten galoppvolt i sluta? :idea:

mvh Jessica
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Menar man en liten volt i galopp så bör skriva det och inte piruett. Det är stor skillnad.
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Jo, jag inser det. ;)

Men det lät mer som en liten volt i beskrivningen tyckte jag. :p

Fast det finns många som tror att samlad trav och tramp är både passage och piaff, om vart annat. :D

mvh Jessica
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Apropå att man hör att man hör att samlad trav och tramp är piaff och passage.

Jag hörde så sent som igår en person uttala sig om att hennes 4årig faktiskt kunde gå i piaff längs hela långsidan. :rofl:
Ja egentligen ska man inte skratta, det är rätt tragiskt.
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

ooops :crazy: ;)

Ja, visst är det. Man vet inte riktigt vad man ska säga när dessa ryttare är så stolta över sina hästar.

mvh Jessica
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Tjaa , hur vet du att det inte är så?? Det finns många 4 åringar som har fantastisk anlag för piaff och som gärna visar upp den lite då och då.
Det ser man inte minst i Tyskland på Auktioner osv där unghästarna av super duper dressyrstam passagar och piaffar om vartannat!
Inte avspänt förstås men iallfafall :)
 
Re: Arbetsgalopp och piruett??

Det tokiga i det påståendet är ju att den gjorde piaff längs hela långsidan :D, inte att det var en 4-åring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp