Bukefalos 28 år!

Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.
 

Men bara för det kanske är så för endel så borde dom ju inte bara säga att det ÄR så och inte lyssna på mig och få mina föräldrar att tro på allt som säger. För blir ju bara mer bråk då och mer jobbigt. Som inte skulle bli ifall dom kunde lyssna lite och inte bara vara så himla beroende av sina regler.
Jag förstår att det är jobbigt. Tyvärr är det väl bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Härligt att du fick träffa dina ponnysar iaf. :heart
 
Jag förstår att det är jobbigt. Tyvärr är det väl bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Härligt att du fick träffa dina ponnysar iaf. :heart
Ja det eller sluta försöka om dom ändå aldrig tycker att nånting duger och bara hittar på nya saker som dom kan klaga på. Då kan jag likagärna skita i allting också känns det som.
 
Vad bra att du fick det! Och ja man kan ju iallafall fråga om man får ha sin hund med även ifall den inte är godkänd. Men som på sjukhus och sånt så får ju iallafall inte hundar vara men kanske går på endel ställen iallafall!
Nej, sjukhus är ju en särskild miljö med specifika krav på hygien som är svåra att rucka på, men på andra platser i samhället är frågan fri och jag upplever att man med en väluppfostrad, "lagom" hund är välkommen i många situationer. Det är guld värt för mig att kunna ta med min bästa vän. :)
 
Nej, sjukhus är ju en särskild miljö med specifika krav på hygien som är svåra att rucka på, men på andra platser i samhället är frågan fri och jag upplever att man med en väluppfostrad, "lagom" hund är välkommen i många situationer. Det är guld värt för mig att kunna ta med min bästa vän. :)

Ja, precis, i dag såg jag faktiskt en kvinna som hade med sin hund in på rådhuset i staden där jag jobbar. :) Tycker det verkar bli vanligare och vanligare att hundar får vara med runt omkring.
 
Jag är sååå såå trött på alla här så går inte ens att förklara. Exakt ALLT är fel vad jag än gör. Och typ alla i personalen är lika och bara sura. Så igår var det ju fel såfort jag råkade vicka på foten eller vadsomhelst men nu idag så är det fel för att jag inte tänker kliva upp ur sängen. Så jag måste vila men jag får inte vila typ.
Men dom gnäller ju ändå bara och över driver och ljuger för mamma och pappa och massa sånt så varför ska jag hålla på då ens. Då kan jag likagärna ligga här exakt hela dagen och skita i att försöka alls.
 
Jag är sååå såå trött på alla här så går inte ens att förklara. Exakt ALLT är fel vad jag än gör. Och typ alla i personalen är lika och bara sura. Så igår var det ju fel såfort jag råkade vicka på foten eller vadsomhelst men nu idag så är det fel för att jag inte tänker kliva upp ur sängen. Så jag måste vila men jag får inte vila typ.
Men dom gnäller ju ändå bara och över driver och ljuger för mamma och pappa och massa sånt så varför ska jag hålla på då ens. Då kan jag likagärna ligga här exakt hela dagen och skita i att försöka alls.
Vad tråkigt att höra hur det är för dig nu. Vet du vad som kommer hända under dagen? Tex om du ska träffa hundarna nåt? Eller beror det på vad du gör?
 
Vad tråkigt att höra hur det är för dig nu. Vet du vad som kommer hända under dagen? Tex om du ska träffa hundarna nåt? Eller beror det på vad du gör?
Hundarna eller stallet är efter mellis eller efter middagen om jag mår okej och maten har gått okej och sånt. Så kommer inte få göra nåt av det idag men jag orkar typ inte bry mig heller idag.
Men annars så vet jag inget speciellt idag.
 
Kanske du kan försöka börja titta på någon serie för att ha något att göra när det känns jobbigt?

Gilmore Girls finns i många avsnitt så den tar ett tag innan man kommit till slutet.

När det gäller aktiviteten och det så ska jag skriva något som jag tror att kommer att irritera dig, men skriver ändå. Pratade med min kompis som jobbar med patienter som har ätstörningar (både anorexia och andra sjukdomar) för ett tag sedan. Hon sa att personalen jobbar mycket med att bryta i synnerhet de patienter som har anorexias kraftiga behov av att ständigt vara aktiva. Patienterna blir oftast arga när de t.ex inte får gå 35 varv runt soffan efter att de ätit en frukt, eller stå på 1 ben i 10 minuter under ett samtal.
Men all denna extra aktivitet är också ett negativt sätt att handskas med den energi som uppstår när man trycker undan andra känslor.

Självklart tar det tid att lära sig göra på annat sätt. Men personalen måste vara ganska sträng för att man ska sluta med en vana som blivit en del av vardagen. Annars slutar man inte med det.
De flesta inser inte själva hur mycket de gör en viss sak.

Jag förstår att det är jobbigt och jag förstår att du hellre skulle göra på ditt sätt. Men just nu verkar det som att du får gilla läget, tyvärr. Alternativet att bråka väldigt mycket tror jag inte att du egentligen tycker om heller.
 
Kanske du kan försöka börja titta på någon serie för att ha något att göra när det känns jobbigt?

Gilmore Girls finns i många avsnitt så den tar ett tag innan man kommit till slutet.

När det gäller aktiviteten och det så ska jag skriva något som jag tror att kommer att irritera dig, men skriver ändå. Pratade med min kompis som jobbar med patienter som har ätstörningar (både anorexia och andra sjukdomar) för ett tag sedan. Hon sa att personalen jobbar mycket med att bryta i synnerhet de patienter som har anorexias kraftiga behov av att ständigt vara aktiva. Patienterna blir oftast arga när de t.ex inte får gå 35 varv runt soffan efter att de ätit en frukt, eller stå på 1 ben i 10 minuter under ett samtal.
Men all denna extra aktivitet är också ett negativt sätt att handskas med den energi som uppstår när man trycker undan andra känslor.

Självklart tar det tid att lära sig göra på annat sätt. Men personalen måste vara ganska sträng för att man ska sluta med en vana som blivit en del av vardagen. Annars slutar man inte med det.
De flesta inser inte själva hur mycket de gör en viss sak.

Jag förstår att det är jobbigt och jag förstår att du hellre skulle göra på ditt sätt. Men just nu verkar det som att du får gilla läget, tyvärr. Alternativet att bråka väldigt mycket tror jag inte att du egentligen tycker om heller.
Jag kommer aldrig ihåg vad som har hänt och tappar bort mig hela tiden så orkar inte kolla på serier.
Och nej såklart jag inte VILL ha massa bråk hela tiden. Men när dom gör nya regler hela tiden och hittar på massa saker som jag gör fel så har jag inte direkt nåt annat val.
 
Egentligen så vill jag nästan inte berätta om läkar samtalet idag för vill inte att ni ska tro massa saker om mig. Men vill skriva av mig om det också. Så jag tänker skriva endel men det skulle vara jätte snällt om ni inte BARA tror att läkaren vet allt och allt jag säger är ljug. För det ÄR inte så även fast att alla tror det.
Men iallafall så en av dom jobbiga sakerna var att jag inte får ha längre permisoner nu heller. Men inte för ångesten nu för den somsagt går det ändå bättre med. Utan nu är det för jag måste äta exakt varje måltid här för enligt personalen så har jag massa kompensatons beteenden eller vad det heter. Men ja typ att jag gör saker för att förbränna kalorier efter maten eller inte äter allt och såna där saker. Och på henne så verkade det som hon tror att jag gör massa såna saker med flit för jag är jätte rädd att gå upp mer i vikt. Som jag INTE gör och INTE är! Men bara för att hon TROR att det är så så bestämmer hon massa regler från vad HON bara tror.
Så då får jag inte ha permison över mellanmål nu heller och massa idiot regler med maten och efter och sånt bara för hon TROR saker som inte är sant och inte lyssnar på mig. OCH hon får mina föräldrar att tro på henne också så dom blir lika typ paranoida och också tror att ALLT är såna saker fast det inte är det.
Som bara ett exempel. Kanske inte är nåt jätte bra exempel men iallafall. Men dom flesta kan nog känna ibland som det är massa energi i kroppen som vill ut? Som exempel om man måste sitta stilla jätte länge i skolan eller vadsomhelst så känns det som det typ rör sig i hela kroppen. Så kanske man börjar röra på sig lite och inte ens tänker på det men att det bara blir av över energin typ. Men såna saker tillexempel bestämmer dom att det är anorexi saker. Och massa såna helt idiotiska saker bara för att jag inte håller med henne om exakt allt.
Men ja jag fick åka till stallet på en liten permison idag men då var det samma med massa regler igen där så tillexempel glömde jag en sak i bilen som jag skulle sätta på Cs grimma. Men nej då fick jag inte hämta den för att då tror dom inte på mig att jag glömmer saker utan att jag låtsas det bara så jag ska få en andledning att gå mer. Så massa sånt bara idiot dumt.
Hinner inte skriva mer nu för det är middag närsomhelst och får typ inte säga om nåt är skit äckligt så man spyr av det heller. Alltså påriktigt INGEN kan väl äta om man tycker det är så äckligt så man blir så? Tror ju inte det är en anorexi sak egentligen utan bara som hon hittar på och säger till mina föräldrar.
Men ja då vet ni iallafall och vore jätte snällt om ni inte bara tror att hon vet ALLT bara för hon är läkare för tydligen inte.
Jag tänker såhär:

Jag har supersvårt att prata i telefon utan att samtidigt, omedvetet, gå runt runt i huset. I mitt fall handlar det om att jag verkligen avskyr att prata i telefon och att jag går samtidigt underlättar på något sätt. Nu är ju inte mitt gående något problem men om jag hade haft anorexia och behövt öka i vikt så skulle mitt omedvetna gående vara kontraproduktivt.

Du kanske har omedvetna kompensationsbeteenden som du inte kopplar till din anorexia eller som beror på något annat?
 
Jag vill säga att du inte ska vara rädd för att vi ska tänka något negativt om dig. Vi förstår att du har mycket tankar och känslor av olika sort just nu.
Vi kommer inte att tycka att du är konstig eller jobbig eller något för att du skriver vad du tänker eller känner.

Jag tror att vi alla kan känna igen oss i att ha svåra tankar och känslor av olika sorter. Det är sånt som vi människor har. Så är det helt enkelt, man behöver inte döma någon för vad den tänker.
 
Jag vet inte vad jag ska skriva så därför jag inte har skrivit nåt. För det är bara helt tomt i huvudet.
Igår gick skit och idag har börjat skit. Och nu tänker säkert ni att jag måste bestämma mig och ändra hur jag tänker och massa sån skit men jag orkar inte bry mig så ni behöver inte skriva det för kommer ändå inte göra det.
Och nej jag har inte kollat på filmen och sov skit dåligt i natt som säkert är för allt igår.
Och inte för att nån kanske gör det men ingen behöver tycka synd om mig alls för jag vet redan att det är mitt fel att det är såhär nu och jag ska bara hålla käften och inte tänka och lyda exakt allt andra bestämmer så skulle alla bli så jävla nöjda och glada. Så får skylla mig själv som inte kan det och är dum i huvudet och gör så det blir massa bråk.
Och dom kanske kommer bestämma om sond igen så ja det känns ju jävligt onödigt att jag har försökt såhär länge och har gått upp massa i vikt och all sån skit om det ändå är tillbaka dit igen nu. Men jag har nästan ända hellre sond så slipper jag iallafall allt tjat hela tiden om all jävla mat som dom försöker få mig att äta som jag inte orkar med mer. Så får se idag men får väl ha den där jävla sonden annars då. Verkar jävligt idiotiskt och fattar inte varför och dom säger mot det dom själva har sagt men borde inte ens vara förvånad längre.
 
Jag vet inte vad jag ska skriva så därför jag inte har skrivit nåt. För det är bara helt tomt i huvudet.
Igår gick skit och idag har börjat skit. Och nu tänker säkert ni att jag måste bestämma mig och ändra hur jag tänker och massa sån skit men jag orkar inte bry mig så ni behöver inte skriva det för kommer ändå inte göra det.
Och nej jag har inte kollat på filmen och sov skit dåligt i natt som säkert är för allt igår.
Och inte för att nån kanske gör det men ingen behöver tycka synd om mig alls för jag vet redan att det är mitt fel att det är såhär nu och jag ska bara hålla käften och inte tänka och lyda exakt allt andra bestämmer så skulle alla bli så jävla nöjda och glada. Så får skylla mig själv som inte kan det och är dum i huvudet och gör så det blir massa bråk.
Och dom kanske kommer bestämma om sond igen så ja det känns ju jävligt onödigt att jag har försökt såhär länge och har gått upp massa i vikt och all sån skit om det ändå är tillbaka dit igen nu. Men jag har nästan ända hellre sond så slipper jag iallafall allt tjat hela tiden om all jävla mat som dom försöker få mig att äta som jag inte orkar med mer. Så får se idag men får väl ha den där jävla sonden annars då. Verkar jävligt idiotiskt och fattar inte varför och dom säger mot det dom själva har sagt men borde inte ens vara förvånad längre.
Det är inte så jävla lätt, så åtminstone jag tänker inte att det är så enkelt att det "bara" är att bestämma sig vad gäller tankesätt och tillfrisknande. Tänker absolut inte att du får skylla dig själv, det tror jag ingen tänker överhuvudtaget. Varken här eller de som återfinns i ditt liv. :heart

Det suger däremot med bakslag, så det är inte så konstigt att du känner dig less. Däremot så är det ju tyvärr så, man får nästan vänta sig bakslag. Sedan ändras ju dagsformen, så nya råd gällande behandling kan ju tillkomma beroende på den fysiska statusen liksom. Eller, är det något annat du menar att de sagt emot sig själva gällande?
 
dom gör nya regler hela tiden och hittar på massa saker som jag gör fel
Du har inte gjort fel. Är det nya regler så kan du inte ha gjort fel; eftersom du inte kände till dem, eller hur? Ingen kan vara sur på dig för det. De anpassar regler efter hur du och din hälsa utvecklas, det är därför det blir förändringar.

Jag förstår att du känner dig ensam och utsatt när de är sura och bestämmer allt, det kan inte vara lätt. Kram. :heart
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 641
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 476
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 022
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp