Bukefalos 28 år!

Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.
 

Skulle kollat på den där filmen med mamma och pappa idag men jag kände inte för det alls så har försökt göra ett till pärldjur som är till nån här. Men det blev inte som jag ville så provade flera olika men blev ändå inte bra. Så tillslut så behövde jag ta en paus från det för vill inte liksom vara arg och irriterad när jag gör till nån annan. Så ska göra det imorgon istället. Men ja så nu är det ganska jobbigt för har sådär som ångest som verkligen vill komma ut som brukar bli bättre om jag rör på mig lite men kan ju inte det nu. Och vill inte säga till om medicinen som jag blir så jätte trött av helst så vet inte vad jag ska göra nu för kan inte ha fokus på en podd eller nåt sånt iallafall.
Känns det som att du får prestationsångest när du ska pyssla till någon annan?
 
Känns det som att du får prestationsångest när du ska pyssla till någon annan?
Nej utan jag tycker det är kul att göra till nån annan! Så är inte att jag får prestatons ångest av det men det blev inte som jag ville så blev jag frusterad på det. Så det skulle jag ju bli om det inte var till nån annan också så måste komma på hur jag ska göra bara!
 
Nej utan jag tycker det är kul att göra till nån annan! Så är inte att jag får prestatons ångest av det men det blev inte som jag ville så blev jag frusterad på det. Så det skulle jag ju bli om det inte var till nån annan också så måste komma på hur jag ska göra bara!
Bra att du tycker det är kul! Jag fattar frustrationen, så kan jag också bli när saker strular! Smart av dig att ta en paus och göra nåt annat! ❤️
 
Nu har det blivit typ en miljon bak steg känns det som och det är INTE mitt fel men ändå så får jag typ straff för det. Så himla himla trött på allt dethär nu och känns bara som det ALDRIG kommer bli bra :cry:
Men iallafall så det som är nu är att jag igen svimmade när jag skulle på toa inatt. Och nu hela morgonen så har jag haft lite ont i huvudet och mått illa så orkade inte ens försöka med hela frukosten så blev tvungen att dricka extra näringsdryck istället och ja allt är skit. Och måste ha rullstol igen idag om jag ska typ vadsomhelst utanför rummet nästan.
Och jag slog inte huvudet eller nånting sånt när jag svimmade så tror inte det är att jag har hjärnskakning eller nåt sånt men ändå ska dom ha extra koll på sånt idag. Men både mamma och min moster hade migrän ibland när dom var unga som dom kunde må illa och ibland svimma. Så jag tror ju att det är nåt sånt och att jag börjar känna mig bättre nu. Och skulle vemsomhelst annan ha migrän så skulle ju den få vila bara och om den inte orkade äta skulle nog det vara okej. Men för mig så spelar det ingen roll så är ändå matschemat det viktigaste av ALLT vad det än är. Skulle säkert kunna vara död så skulle dom ändå tjata att jag måste äta innan dom kunde begrava mig typ.
Men ja det är skit jobbigt just nu iallafall. Så ska vila ett tag till mellanmålet och sen ska jag göra ett nytt försök med pärłdjuren tror jag.
 
Vad läskigt att du svimmade inatt! Förstår att de behöver ha lite extra koll. Det är kanske lite som när man ramlar av hästen och fortsätter rida för att man inte känner nåt i stunden och sen visar det sig att man har hjärnskakning. Det är svårt att veta exakt hur man ramlat tycker jag, det går ju så fort. Jag håller tummarna att det inte är hjärnskakning och att dom bara vill ha lite extra koll på dig just nu.

Fattar också att det känns som ett straff men dom är ju rädda om dig.
 
Nu har det blivit typ en miljon bak steg känns det som och det är INTE mitt fel men ändå så får jag typ straff för det. Så himla himla trött på allt dethär nu och känns bara som det ALDRIG kommer bli bra :cry:
Men iallafall så det som är nu är att jag igen svimmade när jag skulle på toa inatt. Och nu hela morgonen så har jag haft lite ont i huvudet och mått illa så orkade inte ens försöka med hela frukosten så blev tvungen att dricka extra näringsdryck istället och ja allt är skit. Och måste ha rullstol igen idag om jag ska typ vadsomhelst utanför rummet nästan.
Och jag slog inte huvudet eller nånting sånt när jag svimmade så tror inte det är att jag har hjärnskakning eller nåt sånt men ändå ska dom ha extra koll på sånt idag. Men både mamma och min moster hade migrän ibland när dom var unga som dom kunde må illa och ibland svimma. Så jag tror ju att det är nåt sånt och att jag börjar känna mig bättre nu. Och skulle vemsomhelst annan ha migrän så skulle ju den få vila bara och om den inte orkade äta skulle nog det vara okej. Men för mig så spelar det ingen roll så är ändå matschemat det viktigaste av ALLT vad det än är. Skulle säkert kunna vara död så skulle dom ändå tjata att jag måste äta innan dom kunde begrava mig typ.
Men ja det är skit jobbigt just nu iallafall. Så ska vila ett tag till mellanmålet och sen ska jag göra ett nytt försök med pärłdjuren tror jag.
Usch vad otäckt! 😥. Hoppas dagen blir bättre för dig :heart
 
Ja nu har jag iallafall pysslat med pärlor och så ett tag och det gick iallafall bättre än igår. Så det är iallafall en bra sak!
Sen så har jag sett massa från dom som är på meeting och det är ju jobbigt men ändå så kan jag typ inte låta bli att kolla hela tiden.
En annan sak som lite handlar om det är att det är ju en tjej som rider O ibland o h hopptränar med han och sånt. Och hon skulle gärna tävla med han lite och jag vet INTE vad jag ska säga. För på ett sätt så vill jag inte alls det för vill inte att nån annan ska tävla med han så kanske det går jätte bra för dom och så. Men på ett annat sätt så OM jag nånsin kommer få rida han själv och tävla så skulle det ju kanske vara bra om han hade varit ute lite liksom och inte tappat allt. Men ja jag får säga om jag vill det eller inte så valet ligger på mig liksom. Och jag vet inte vad jag ska göra.
 
Ja nu har jag iallafall pysslat med pärlor och så ett tag och det gick iallafall bättre än igår. Så det är iallafall en bra sak!
Sen så har jag sett massa från dom som är på meeting och det är ju jobbigt men ändå så kan jag typ inte låta bli att kolla hela tiden.
En annan sak som lite handlar om det är att det är ju en tjej som rider O ibland o h hopptränar med han och sånt. Och hon skulle gärna tävla med han lite och jag vet INTE vad jag ska säga. För på ett sätt så vill jag inte alls det för vill inte att nån annan ska tävla med han så kanske det går jätte bra för dom och så. Men på ett annat sätt så OM jag nånsin kommer få rida han själv och tävla så skulle det ju kanske vara bra om han hade varit ute lite liksom och inte tappat allt. Men ja jag får säga om jag vill det eller inte så valet ligger på mig liksom. Och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag tänker att du kanske inte måste bestämma det nu. Hon kanske kan fortsätta att träna och om du tycker det känns okej kan hon kanske åka på nån pay and jump eller öppen bana? Det ger ju O samma rutin som om det vore tävling i princip men utan att det är riktig tävling. Skulle det vara ett alternativ?
 
Jag tänker att du kanske inte måste bestämma det nu. Hon kanske kan fortsätta att träna och om du tycker det känns okej kan hon kanske åka på nån pay and jump eller öppen bana? Det ger ju O samma rutin som om det vore tävling i princip men utan att det är riktig tävling. Skulle det vara ett alternativ?
Ja fast oftast så är det iallafall här lättare på pay and jump än på tävling. Så liksom 90 cm på pay and jump är oftast bara vanliga hinder men LB på tävling kan ju vara mera tittigt och att det är kombination och såna saker. Så på det sättet vore det kanske bra om hon fick tävla han lite. Men ja hon kanske kan börja med pay and jump iallafall!
 
Ja fast oftast så är det iallafall här lättare på pay and jump än på tävling. Så liksom 90 cm på pay and jump är oftast bara vanliga hinder men LB på tävling kan ju vara mera tittigt och att det är kombination och såna saker. Så på det sättet vore det kanske bra om hon fick tävla han lite. Men ja hon kanske kan börja med pay and jump iallafall!

Brukar han vara tittig på hinder? Jag tror inte det behövs att hon ska tävla honom för den sakens skull, utan när du själv kommer i gång med ridningen och börjar bli redo för tävling så kan din tränare lägga upp lite tittigare hinder och kombinationer, och sedan kan du rida ett par lägre klasser i början för att komma i gång och vänja honom igen. Så om du inte vill att någon annan ska tävla med honom så skulle jag bara säga nej. :) Men gå efter magkänslan, det brukar vara bäst.
 
Brukar han vara tittig på hinder? Jag tror inte det behövs att hon ska tävla honom för den sakens skull, utan när du själv kommer i gång med ridningen och börjar bli redo för tävling så kan din tränare lägga upp lite tittigare hinder och kombinationer, och sedan kan du rida ett par lägre klasser i början för att komma i gång och vänja honom igen. Så om du inte vill att någon annan ska tävla med honom så skulle jag bara säga nej. :) Men gå efter magkänslan, det brukar vara bäst.
Nej han är inte tittig alls! Men enda är att han blir lite stark ibland och det som JAG tycker är lite läskigt då är kombinationer. Så skulle på det sättet vara skönt ifall han hade gjort några starter på den nivån så det inte var jätte länge sen för både han och mig isåfall. För han brukar vara lite mer stark och så på tävling också. Och hon som rider han är jätte duktig och allt sånt. Så är väl isåfall att jag inte skulle rida lika bra som hon om jag får rida igen. Men I skulle nog bli ännu mer lydig och så liksom.
Så jag vet inte vad mag känslan vill för den både vill inte att nån annan ska tävla med han OCH att det nog vore bra för han och jag vet ju inte om jag nånsin kommer tävla han igen heller.
 
Jag fick iallafall träffa hundarna idag också :heart Fast inte så länge för var inte så bra väder. Men iallafall ett tag så det var iallafall bra!
Sen så har jag läst på ganska mycket om assistans hund idag. Och vet inte om jag skulle kunna ha en sån och även om så skulle det inte vara nu iallafall. Men iallafall så tänkte jag på en sak då att B är ju inte nån sån eller utbildad eller nåt men lite är hon ju som det ändå. För hon vet om jag har mycket ångest så ligger hon oftast i mitt knä eller jätte nära mig. Och jag blir oftast lugnare med henne och som detdär när det blir så starkt så jag inte KAN ha kontrollen så händer det aldrig när B är nära. Och jag typ vågar mer saker eller kan mer om hon är med.
Så iallafall så började jag tänka då att OM hon skulle få vara med på som läkar samtal eller om jag måste gå i terapi sen och såna saker så skulle nog det gå jätte mycket bättre då. Och ja innan nån säger det så jag VET att hon inte får komma in på sjukhuset så det går inte när jag är här. Men bara OM.
Och samma egentligen också med maten och ångest och när jag inte kan sova och allt sånt så tror jag att det skulle också gå bättre om jag fick vara med B. Så JAG tror egentligen att jag skulle mycket snabbare bli frisk om jag fick vara hemma istället och inte här. Och inte gå i dagvård sen utan att jag fick vara hemma och kanske gå i terapi bara nån gång i veckan eller nåt sånt. Men känns inte som nån fattar det utan som personalen så tror dom att dom vet vad som är bäst bara för dom jobbar med sånt här liksom. Men JAG vet ju bäst hur JAG är och jag vet att deras sätt inte funkar så bra för mig. Och hundarna och ponnysarna är ju min mottivation också. Men typ ingen mening att jag säger det heller för då skulle dom ändå bara tro att jag är mot allt dom säger för jag lyssnar på monstret typ.
 
Jag fick iallafall träffa hundarna idag också :heart Fast inte så länge för var inte så bra väder. Men iallafall ett tag så det var iallafall bra!
Sen så har jag läst på ganska mycket om assistans hund idag. Och vet inte om jag skulle kunna ha en sån och även om så skulle det inte vara nu iallafall. Men iallafall så tänkte jag på en sak då att B är ju inte nån sån eller utbildad eller nåt men lite är hon ju som det ändå. För hon vet om jag har mycket ångest så ligger hon oftast i mitt knä eller jätte nära mig. Och jag blir oftast lugnare med henne och som detdär när det blir så starkt så jag inte KAN ha kontrollen så händer det aldrig när B är nära. Och jag typ vågar mer saker eller kan mer om hon är med.
Så iallafall så började jag tänka då att OM hon skulle få vara med på som läkar samtal eller om jag måste gå i terapi sen och såna saker så skulle nog det gå jätte mycket bättre då. Och ja innan nån säger det så jag VET att hon inte får komma in på sjukhuset så det går inte när jag är här. Men bara OM.
Och samma egentligen också med maten och ångest och när jag inte kan sova och allt sånt så tror jag att det skulle också gå bättre om jag fick vara med B. Så JAG tror egentligen att jag skulle mycket snabbare bli frisk om jag fick vara hemma istället och inte här. Och inte gå i dagvård sen utan att jag fick vara hemma och kanske gå i terapi bara nån gång i veckan eller nåt sånt. Men känns inte som nån fattar det utan som personalen så tror dom att dom vet vad som är bäst bara för dom jobbar med sånt här liksom. Men JAG vet ju bäst hur JAG är och jag vet att deras sätt inte funkar så bra för mig. Och hundarna och ponnysarna är ju min mottivation också. Men typ ingen mening att jag säger det heller för då skulle dom ändå bara tro att jag är mot allt dom säger för jag lyssnar på monstret typ.
Jag har en vän som är terapeut och hon har med sina hundar som medhjälpare i behandlingen. Nu har hon egen klinik så det är ju lite annorlunda än på sjukhuset såklart. Men det finns ju mycket forskning om vad djur kan bidra med i behandling och det är väldigt intressant tycker jag! Jag förstår att du är inne på det spåret!
 
Jag har också läst om en barnpsykolog som ibland använder sin egen hund när han jobbar. Så det finns åtminstone några som jobbar med djur, men ännu är det säkert ganska ovanligt, tyvärr.

Åtminstone skadar det inte att ta reda på vad som krävs för att utbilda en assistanshund. Kanske går det, eller om det inte går så har du åtminstone tagit reda på det.

Vad som är bäst för dig är svårt för oss att säga tror jag. Det är så himla svårt när vi inte träffat dig. Men försök prata med läkaren och säg vad du tycker. Försök lyssna på henne och försök ha bra argument för dina åsikter.
Ibland räcker inte terapi för att hjälpa patienterna, och då behövs mera vård. För att klara av terapi ska man redan vara ganska stabil. Så det borde du prata med läkaren om, hur hon ser på den saken, eftersom hon ändå är den som har ansvar för dig.
 
Jag har också läst om en barnpsykolog som ibland använder sin egen hund när han jobbar. Så det finns åtminstone några som jobbar med djur, men ännu är det säkert ganska ovanligt, tyvärr.

Åtminstone skadar det inte att ta reda på vad som krävs för att utbilda en assistanshund. Kanske går det, eller om det inte går så har du åtminstone tagit reda på det.

Vad som är bäst för dig är svårt för oss att säga tror jag. Det är så himla svårt när vi inte träffat dig. Men försök prata med läkaren och säg vad du tycker. Försök lyssna på henne och försök ha bra argument för dina åsikter.
Ibland räcker inte terapi för att hjälpa patienterna, och då behövs mera vård. För att klara av terapi ska man redan vara ganska stabil. Så det borde du prata med läkaren om, hur hon ser på den saken, eftersom hon ändå är den som har ansvar för dig.
Det med läkaren så känns det inte som det är nån mening att försöka förklara hur jag tycker för hon bryr sig ändå inte. Utan hon tycker ändå att bara hennes sätt är det enda man kan göra på. Och typ allt som jag tycker inte funkar för mig så tycker hon att det är anorexin som gör så jag tycker så. Så jag ska bara göra exakt som hon bestämmer så tror hon att jag kommer bli frisk och DÅ kanske det räknas vad jag tycker. Men kommer ju iallafall aldrig bli frisk av bara hennes regler så fattar inte varför det skulle vara så farligt att iallafall prova nåt som jag tycker. För antingen så funkar det och det vore väl bra? Eller så skulle det inte funka så skulle hon ju isåfall över bevisa mig att hon alltid har rätt.
Så säkert taskigt sagt men det känns som hon bara inte vill ändra nånting som jag vill för hon inte vill ha fel och att jag bara MÅSTE vara exakt som hon tycker. Och att egentligen bryr hon sig mer om sina regler och att hon ska bestämma allt än att jag ska bli frisk eller iallafall så det duger liksom.
Men ja ska väl ha lökar samtal imorgon tror jag. Så får se hur det går om jag försöker förklara nåt men det beror på hur allt känns liksom.
 
Jag tycker det låter som en jättebra idè det där med assistanshund! Trist att man inte får ha djur på sjukhus överlag, när de betyder så mycket för folks mående. Om jag vore på sjukhus så skulle jag mycket hellre vilja ha min katt där än mina vänner eller familj tror jag faktiskt...

Men du, dagvården ligger väl inte på sjukhuset, gör den? De kanske har andra regler där, så att din hund kan få vara med, ifall hon kan bli godkänd som assistanshund? Det går att fråga om, åtminstonde. Håller tummarna! :)
 
Även om man inte har en certifierad assistanshund öppnar samhället upp mer och mer för hundar upplever jag. De gånger jag behövt utsätta mig för situationer som kan innebära ångest, stress och press för mig brukar jag helt enkelt fråga om jag får lov att ta med mig hunden som stöd, och förvånansvärt ofta går det. :)
Mina våfflor fick följa med mig in i förhörsrummet när jag vid ett tillfälle behövde prata med polisen, och när det var dags för andra covidvaccinationen var de också villiga att anpassa sig runt min hund. De hade stor förståelse för hur hon kunde hjälpa mig med min fobi... Så forska vidare i detta @EmmaFilippa och misströsta inte även om det skulle visa sig svårt att få hjälp med en certifierad assistanshund i just ditt fall. :heart
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 731
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 714
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 348
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp