Bukefalos 28 år!

Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.
 

Sen en bra sak idag så har jag haft permison och fick åka till stallet och träffa ponnysarna :heart Så bara träffade dom och gosade lite och fixade insläpps maten till dom. Och ja det är jätte töntigt men ville ändå göra nåt åt dom fast dom såklart inte bryr sig detminsta.
Vilken lyxmat till hästarna! De blev säkert väldigt nöjda över den!

Kul att du fick komma till stallet idag!
 
Sen en bra sak idag så har jag haft permison och fick åka till stallet och träffa ponnysarna :heart Så bara träffade dom och gosade lite och fixade insläpps maten till dom. Och ja det är jätte töntigt men ville ändå göra nåt åt dom fast dom såklart inte bryr sig detminsta.

Det är inte töntigt.
Med vänliga hälsningar från den som gör födelsedagstårta till hunden varje år
 
Nu har ju bukefalos legat nere och massa inlägg har försvunnit. Och det här är säkert jätte töntigt men känns jätte jobbigt. Och ni kanske tycker det är konstigt men det känns på ett sätt som ni här är mer mina kompisar än mina kompisar i skolan och med ridningen. För har ingen sån kompis som jag kan prata om jobbiga saker med och sånt som jag kan här. Så fast ni inte känner mig och nog inte bryr er så jätte mycket så känns det ändå som vi är kompisar på ett sätt.
Iallafall så några av dom inläggen som är borta nu var ju om en jobbig sak. Och nån skrev att jag kanske kunde prov säga det här. Men jag kan inte skriva eller säga det på ett bra sätt men ritade som iallafall jag tycker är ganska så förklarande men tänkte iallafall visa det så kanske nån bara kan säga om ni tycker att jag kan visa det för kanske nån i personalen?
Vi är många som tycker att det är jobbigt att buke legat nere! Och även om de flesta av oss aldrig har träffats, så tycker nog jag ändå att vi är vänner. Det finns många användare här som jag skulle sakna om de försvann. Ofta är det ju lättare att skriva om jobbiga saker till människor man inte behöver träffa sen, det tycker jag inte är alls konstigt.

Jag tycker din bild är väldigt förklarande, och jag tror det vore väldigt väldigt bra om du visar den för personalen. Jag vill också skicka en stor kram till dig, ingen ska behöva vara med om något sånt. Kom ihåg att skulden ligger bara hos den personen som gör det, aldrig hos den som blir utsatt. :heart

Vad mysigt att vara i stallet en stund, och vad fint du gjort till hästarna!
 
Nu har ju bukefalos legat nere och massa inlägg har försvunnit. Och det här är säkert jätte töntigt men känns jätte jobbigt. Och ni kanske tycker det är konstigt men det känns på ett sätt som ni här är mer mina kompisar än mina kompisar i skolan och med ridningen. För har ingen sån kompis som jag kan prata om jobbiga saker med och sånt som jag kan här. Så fast ni inte känner mig och nog inte bryr er så jätte mycket så känns det ändå som vi är kompisar på ett sätt.
Iallafall så några av dom inläggen som är borta nu var ju om en jobbig sak. Och nån skrev att jag kanske kunde prov säga det här. Men jag kan inte skriva eller säga det på ett bra sätt men ritade som iallafall jag tycker är ganska så förklarande men tänkte iallafall visa det så kanske nån bara kan säga om ni tycker att jag kan visa det för kanske nån i personalen?

Jag tycker att det är väldigt modigt av dig att dela med dig på det sätt du gör. Jag har tänkt på det tidigare med.
 
Jag har tänkt på dig idag! Jobbigt att inte kunna komma in på Buke och kolla av läget. Jag tycker inte alls det är konstigt att tänka att vi på Buke är vänner.

Jag tycker absolut du ska visa teckningen. Den är lika talande som dina tidigare bilder. Det bilden visar är inte okej att utsätta någon för, och det är inte alls konstigt om det påverkat hur du mår nu. Genom att visa bilden eller berätta om det kan din omgivning förstå dina reaktioner bättre tror jag, och också hjälpa dig bättre.

Fint att du fick träffa ponnysarna ❤️
 
Jag blir så himla ledsen för din skull när jag ser den bilden. Ingen, absolut ingen borde behöva råka ut för det som du varit med om 😔♥️

Jag ser en hel del användare här på Buke som jag betraktar som mina vänner även om vi aldrig har träffats ♥️
 
Tack för alla svar :heart Jag fattar vad ni menar att det nog skulle vara bra att berätta och jag TROR att jag ska göra det men känns så dumt också. För liksom det var ju ganska länge sen så om mina föräldrar får veta det NU så kanske dom undrar varför jag inte har sagt det på hela tiden eller att dom inte tror på det eller nånting. Eller om jag säger till nån av personalen och den kanske inte tycker det är så farligt och att jag över driver. Och såklart så vet jag att det är många som är med om värre saker så dethär är inte så stort liksom. Så känns typ dumt eller hur man ska säga. Som att jag inte borde bry mig om det alls liksom fast ändå så kommer det ibland så blir det jätte starka minnen och känner mig sååå äcklig och typ som jag vill bort från min egen kropp på nåt sätt och det är en av andledningarna till när jag får såndär panik och det. Så ja det kanske skulle vara bra om jag berättade så personalen och mamma och pappa och alla fattar varför men känns ändå som jag inte borde bli så liksom.
 
Tack för alla svar :heart Jag fattar vad ni menar att det nog skulle vara bra att berätta och jag TROR att jag ska göra det men känns så dumt också. För liksom det var ju ganska länge sen så om mina föräldrar får veta det NU så kanske dom undrar varför jag inte har sagt det på hela tiden eller att dom inte tror på det eller nånting. Eller om jag säger till nån av personalen och den kanske inte tycker det är så farligt och att jag över driver. Och såklart så vet jag att det är många som är med om värre saker så dethär är inte så stort liksom. Så känns typ dumt eller hur man ska säga. Som att jag inte borde bry mig om det alls liksom fast ändå så kommer det ibland så blir det jätte starka minnen och känner mig sååå äcklig och typ som jag vill bort från min egen kropp på nåt sätt och det är en av andledningarna till när jag får såndär panik och det. Så ja det kanske skulle vara bra om jag berättade så personalen och mamma och pappa och alla fattar varför men känns ändå som jag inte borde bli så liksom.
Det är inte ovanligt att man inte berättar och att det kan dröja många många år. Så jag tror de har förståelse för det ❤️

Du är så insiktsfull och klok!
 
Så länge det är saker som fortfarande känns jobbiga för dig tycker jag att det är saker du ska berätta för personalen.

Vissa jobbiga saker behöver man få prata ut om för att de ska bli neutrala och man ska kunna lägga dem bakom sig.

Jag är säker på att ingen kommer att tycka att du överdriver i alla fall.
 
Tack för alla svar :heart Jag fattar vad ni menar att det nog skulle vara bra att berätta och jag TROR att jag ska göra det men känns så dumt också. För liksom det var ju ganska länge sen så om mina föräldrar får veta det NU så kanske dom undrar varför jag inte har sagt det på hela tiden eller att dom inte tror på det eller nånting. Eller om jag säger till nån av personalen och den kanske inte tycker det är så farligt och att jag över driver. Och såklart så vet jag att det är många som är med om värre saker så dethär är inte så stort liksom. Så känns typ dumt eller hur man ska säga. Som att jag inte borde bry mig om det alls liksom fast ändå så kommer det ibland så blir det jätte starka minnen och känner mig sååå äcklig och typ som jag vill bort från min egen kropp på nåt sätt och det är en av andledningarna till när jag får såndär panik och det. Så ja det kanske skulle vara bra om jag berättade så personalen och mamma och pappa och alla fattar varför men känns ändå som jag inte borde bli så liksom.
Det är en viktig del av att bli frisk att berätta om vad du varit med om. Och den här bilden är väldigt tydlig. Jag tror att dina närmaste kommer att bli lättade av att du berättar. Ut med allt. Bit för bit.
 
Tack för alla svar :heart Jag fattar vad ni menar att det nog skulle vara bra att berätta och jag TROR att jag ska göra det men känns så dumt också. För liksom det var ju ganska länge sen så om mina föräldrar får veta det NU så kanske dom undrar varför jag inte har sagt det på hela tiden eller att dom inte tror på det eller nånting. Eller om jag säger till nån av personalen och den kanske inte tycker det är så farligt och att jag över driver. Och såklart så vet jag att det är många som är med om värre saker så dethär är inte så stort liksom. Så känns typ dumt eller hur man ska säga. Som att jag inte borde bry mig om det alls liksom fast ändå så kommer det ibland så blir det jätte starka minnen och känner mig sååå äcklig och typ som jag vill bort från min egen kropp på nåt sätt och det är en av andledningarna till när jag får såndär panik och det. Så ja det kanske skulle vara bra om jag berättade så personalen och mamma och pappa och alla fattar varför men känns ändå som jag inte borde bli så liksom.
Jag förstår att du har jättestarka minnen och att du får panik. Du har blivit utsatt för något jätteobehagligt. Att berätta det här för dina föräldrar och din läkare är ett stort steg på vägen mot att må bättre. Det kan göra att det känns lättare för dig, att du slipper bära det inom dig. Och de kan förstå dig bättre och hjälpa dig på rätt sätt. :heart
 
Nu har ju bukefalos legat nere och massa inlägg har försvunnit. Och det här är säkert jätte töntigt men känns jätte jobbigt. Och ni kanske tycker det är konstigt men det känns på ett sätt som ni här är mer mina kompisar än mina kompisar i skolan och med ridningen. För har ingen sån kompis som jag kan prata om jobbiga saker med och sånt som jag kan här. Så fast ni inte känner mig och nog inte bryr er så jätte mycket så känns det ändå som vi är kompisar på ett sätt.
Iallafall så några av dom inläggen som är borta nu var ju om en jobbig sak. Och nån skrev att jag kanske kunde prov säga det här. Men jag kan inte skriva eller säga det på ett bra sätt men ritade som iallafall jag tycker är ganska så förklarande men tänkte iallafall visa det så kanske nån bara kan säga om ni tycker att jag kan visa det för kanske nån i personalen?
Ja du kan absolut visa det för personalen. Det kommer att kunna hjälpa dem att hjälpa dig vidare. Du är inte ensam om det som hänt och personalen har hört det mesta förut så du behöver absolut inte oroa dig för deras reaktion, kanske de redan anar. Det du varit med om sätter ofta djupa spår men det går att bearbeta och komma vidare. Det som hänt är inte ditt fel på något vis och inte heller att du inte berättat det för någon förut.
 
Nu vet jag inte hur jag ska göra för typ halva jag vill berätta och halva vill inte. Men just exakt NU så vill jag men imorgon kanske jag har ångrat mig igen och inte vill. Men kan inte säga eller visa bilden NU för måste ju försöka sova nu också. Eller så lägger jag bilden så den syns så ser väl nån den iallafall och kanske fattar. Men jag vet inte.
 
Nu vet jag inte hur jag ska göra för typ halva jag vill berätta och halva vill inte. Men just exakt NU så vill jag men imorgon kanske jag har ångrat mig igen och inte vill. Men kan inte säga eller visa bilden NU för måste ju försöka sova nu också. Eller så lägger jag bilden så den syns så ser väl nån den iallafall och kanske fattar. Men jag vet inte.
Är det du eller monstret som inte vill berätta?
 
Tack för alla svar :heart Jag fattar vad ni menar att det nog skulle vara bra att berätta och jag TROR att jag ska göra det men känns så dumt också. För liksom det var ju ganska länge sen så om mina föräldrar får veta det NU så kanske dom undrar varför jag inte har sagt det på hela tiden eller att dom inte tror på det eller nånting. Eller om jag säger till nån av personalen och den kanske inte tycker det är så farligt och att jag över driver. Och såklart så vet jag att det är många som är med om värre saker så dethär är inte så stort liksom. Så känns typ dumt eller hur man ska säga. Som att jag inte borde bry mig om det alls liksom fast ändå så kommer det ibland så blir det jätte starka minnen och känner mig sååå äcklig och typ som jag vill bort från min egen kropp på nåt sätt och det är en av andledningarna till när jag får såndär panik och det. Så ja det kanske skulle vara bra om jag berättade så personalen och mamma och pappa och alla fattar varför men känns ändå som jag inte borde bli så liksom.

Skickade för tidigt!

Jag tror att du kommer bli trodd även om det inte är nyligen du blev utsatt. Förhoppningsvis förstår dina föräldrar att när man blivit utsatt för något svårt klarar man inte alltid av att prata om det förrän långt efteråt. Om personen som utsatt en dessutom fått en att "lova" att hålla tyst tänker jag att det kan vara ännu svårare.

Säger personalen att du överdriver så är det inte vettig personal.

Vill också säga att även om det skulle finnas dom som blivit värre utsatta än du så betyder inte det att det du blivit utsatt för är mindre allvarligt. Bara i så fall att något annat kan vara ännu värre.
 
Nu vet jag inte hur jag ska göra för typ halva jag vill berätta och halva vill inte. Men just exakt NU så vill jag men imorgon kanske jag har ångrat mig igen och inte vill. Men kan inte säga eller visa bilden NU för måste ju försöka sova nu också. Eller så lägger jag bilden så den syns så ser väl nån den iallafall och kanske fattar. Men jag vet inte.
Det låter som en bra idé att lägga fram den! Hoppas du får sova gott ❤️
 
Jag för jag vet inte hur nån kommer ta det och det är jätte jobbigt.
Andra människors reaktioner är inte ditt ansvar, även om det kanske känns så just nu.

Lämna teckningen någonstans och ta det därifrån. Jag är säker på att det blir bra.

Ska du försöka sova snart? Jag ska snart knoppa in.
Vill tipsa om P4 Dokumentär-avsnitten 'Skandalen på Huseby' som handlar om hur ett gods gick från att ha varit oerhört välskött till att bli konkursfärdigt. 2 avsnitt. Lagom spännande när man ska sova. Inte tråkigt men inte FÖR spännande heller.
 
Jag för jag vet inte hur nån kommer ta det och det är jätte jobbigt.
Jag förstår att det är jobbigt, jag skulle tycka det var jättejobbigt och vad jag än skriver så kommer du fortsätta vara rädd. Det är okej att vara rädd ❤️. Jag brukade själv bygga upp ett jätteberg av saker att vara rädd för. Om jag berättar detta för någon så kommer denna att bli arg, och sen kommer hen att skälla och ställa en massa frågor och det blir ännu jobbigare och jag kommer att ..... och jag kommer att och dö (det finns ingen ände på mina fantasier).....och nej jag har inte dött av att berätta och det kommer inte du heller.

Vet du vad, de som jobbar på BUP har som jobb att ta hand om människor som råkat illa ut, som blivit mobbade, sexuellt utnyttjade, misshandlade verbalt och fysiskt. Det är deras jobb att lyssna och de har hört allt det du kan tänkas ha råkat ut för från många andra. Du vet nog det egentligen men ja är man rädd så är man inte direkt logisk.
 
Du, det är klart att vi är dina kompisar! Jag har precis kommit hem efter en lång dag och loggade på nu för att kolla hur du mådde och hur din dag har varit. :heart Så jag har inte fått med mig att Buke varit nere, men kul att du fick åka till stallet igen i dag. :)

Det där som du visade med din sista teckning, det är inte alls konstigt att det fått dig att känna dig obekväm med din kropp, sådana reaktioner är helt normala. Jag tror att du kan få mycket bättre hjälp om du visar den för läkaren eller någon bra i personalen, känner en ung tjej som blivit utsatt för liknande som fått massor med hjälp att bearbeta och hantera det i efterhand. Och en annan sak - det är enormt vanligt att det kan gå många år innan man vågar berätta om sådant - en annan vän till mig väntade över 25 år innan hen berättade för någon... så ingen av de som jobbar med sådana saker kommer tycka det är konstigt alls att du inte sagt något innan.

Styrkekram! 🤗
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 630
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 472
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 022
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp