Bara och inse att man är ett hopplöst fall?

Förskollärare var bara ett förslag.

Jag tror inte lönerna mellan USK och SSK är så stora, därav de stora löneupproren runt om bland Sveriges SSK. Det är ytterst sällan man får de där 24-25 man vill ha, 21 är närmre sanningen. Och det får man som USK, utan två år till av CSN-lån. För TS hade det varit en god idé att börja som USK för att sedan känna sig för om vården ens är aktuell som arbetsplats. SSK kan hon alltid bli senare :)

Helt rätt, de som var USK på mitt jobb tyckte det var helt onödigt att bli SSK för det hade bara gett dem lägre lön.
 
Jag konstaterar bara att det inte är nån ide att diskutera nmed dig. Du är bara dryg.

Å faan, är det det du menar med ett respektfullt beteende.


Visst kan jag vara dryg, men i det här fallet är det du som anser att jag är dryg för att jag inte delar dina åsikter.

Vad säger det om dig och dina värderingar. Att ditt snack om respekt bara är tomma ord :D:D
 
Jag var inte mycket äldre än dig när jag fick barn, om jag inte hade haft foten inne sedan innan hade jag haft svårt med jobb.
Nu studerar jag på högskola samtidigt som jag jobbar extra och har lillen hemma så mycket som möjligt.

Men att få något nytt jobb är nästan bara att glömma, nämner inte barn någonstans i mina ansökningar och skulle nog inte säga något förutom på direkt fråga om jag hade.

Jag kanske är naiv, men jag trodde att det inte var ett så stort problem att ha barn? Alltså att vissa enstaka fossiler gick efter det, men inte utbrett? Eller är det det att inte ha hunnit jobba innan som anses som ett problem från arbetsgivarens håll, dvs att man inte är etablerad på arbetsmarknaden? Fast då borde det ju inte spela in att nämna det eller inte?

Hemskt om det är så. :(
 
Jag kanske är naiv, men jag trodde att det inte var ett så stort problem att ha barn? Alltså att vissa enstaka fossiler gick efter det, men inte utbrett? Eller är det det att inte ha hunnit jobba innan som anses som ett problem från arbetsgivarens håll, dvs att man inte är etablerad på arbetsmarknaden? Fast då borde det ju inte spela in att nämna det eller inte?

Hemskt om det är så. :(
Jag tror att problemet är vab. Inom vissa brancher är vikarier ett måste om en person fattas och en bra vikarie är svårt att hitta. Och då ställer vab till det rejält. Tänk då om timvikarien behöver vabba samma dag som den är insatt för att jobba för en sjukanmälan. Det blir kris i vissa brancher, t.ex. ofta i personlig assistans.
 
@Mirre Grattis! Du fixar det här! Kommer hålla alla fingrarna för dig på fredag.

@Mammas Jag tror det är vanligare än vad man tror. Precis som @Shetlandskusk kusk säger har det att göra med att man inte är lika pålitlig som vikarie och som arbetsgivare anställer du helst den som kommer arbeta mest.
Som kvinna som förväntas ta allt vabb tror jag man snabbt faller i rangordningen
 
Jag kanske är naiv, men jag trodde att det inte var ett så stort problem att ha barn? Alltså att vissa enstaka fossiler gick efter det, men inte utbrett? Eller är det det att inte ha hunnit jobba innan som anses som ett problem från arbetsgivarens håll, dvs att man inte är etablerad på arbetsmarknaden? Fast då borde det ju inte spela in att nämna det eller inte?

Hemskt om det är så. :(
Jag har aldrig fått frågan och varit i lagom ålder för barnskaffande/redan vara förälder. Har dock aldrig själv nämnt vare sig partner eller särskilt mycket annat privat. (Jag har inga barn.)
 
Jag tror att problemet är vab. Inom vissa brancher är vikarier ett måste om en person fattas och en bra vikarie är svårt att hitta. Och då ställer vab till det rejält. Tänk då om timvikarien behöver vabba samma dag som den är insatt för att jobba för en sjukanmälan. Det blir kris i vissa brancher, t.ex. ofta i personlig assistans.

@Mirre Grattis! Du fixar det här! Kommer hålla alla fingrarna för dig på fredag.

@Mammas Jag tror det är vanligare än vad man tror. Precis som @Shetlandskusk kusk säger har det att göra med att man inte är lika pålitlig som vikarie och som arbetsgivare anställer du helst den som kommer arbeta mest.
Som kvinna som förväntas ta allt vabb tror jag man snabbt faller i rangordningen

Jag har aldrig fått frågan och varit i lagom ålder för barnskaffande/redan vara förälder. Har dock aldrig själv nämnt vare sig partner eller särskilt mycket annat privat. (Jag har inga barn.)

Jag vet vilken typ av tjänster ni talar om eftersom jag bara jobbat i sådana brancher själv. :)

Jag har bara varit på en intervju i vår, och där nämnde jag i förbigående att jag har barn när intervjuaren frågade vad jag gör på fritiden, fick ändå komma vidare till intervju hos kund, därför jag blev lite fundersam. Men det kan ju ha varit den intervjuaren som var undantaget också. Jag bara hoppades och trodde att vi hade kommit ifrån det, trots allt utvecklas ju samhället hela tiden. Så det var en förhoppning från min sida. :)
 
Helt rätt, de som var USK på mitt jobb tyckte det var helt onödigt att bli SSK för det hade bara gett dem lägre lön.

Sedan beror det ju på vad man tycker är roligast med vårdarbetet också. Jag pluggar till SSK nu och har efter praktik på sjukhusavdelning samt sommarjobb som vårdbiträde på äldreboende insett att USKorna har ett mer patientnära arbete än SSK. Som SSK har du väldigt mycket skrivande i journaler eller läkemedelslistor och annat administrativt, medan USKorna i större utsträckning faktiskt pratar, interagerar och tar hand om vårdtagarna. Tycker man att skriva är skit - bli inte SSK. Vill du ha massor av mänsklig kontakt - bli USKa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp