Bara torrfoder?

Sv: Bara torrfoder?

Har du häst? I så fall är du bekant med begreppet torrsubstans - man räknar alltså bort vattnet ur höet för att bestämma näringsvärdet.

På samma sätt måste man räkna torrsubstans om man ska kunna jämföra torr- och våtfoder. Du måste räkna bort vattnet, eftersom det är så mycket mer vatten i våtfodret. Först sen kan du jämföra.
 
Sv: Bara torrfoder?

Citerar ett gammalt inlägg av Sol om torrsubstans:

Mmmm, men problemet är att man inte kan jämföra så där rätt av. För att man skall kunna jämföra burkmat (som innehåller mer än 70% vatten) med torrfoder (som innehåller mindre än 10% vatten) måste man räkna ut näringsvärdet i torrsubstans. Exempel:

Burkmat som innehåller 9,5% protein. Burken väger
t ex 400 g och maten innehåller 81,5% vatten. Torrsubstansen i maten är 18,5%. För att räkna ut proteininnehållet i torrsubstans delar man 9,5% med 18,5%=0,55 (55%). Burkmaten innehåller alltså 55% protein (torrsubstans).

Torrfoder som innehåller 32,6% protein som innehåller 8% vatten (du skrev inte hur mycket vatten det innehöll så jag antar att det ligger på det vanligaste dvs 8%). Torrsubstansen är alltså 92% och delar man 32,6 med 92 blir det 35% protein.

Vilken mat innehåller mest protein?
 
Sv: Bara torrfoder?

Korrigerar: när Sol skriver 55 procent ska det vara 51, jag kontrollräknade.

I de foder du jämför blir motsvarande siffror 35 procent protein i RC Exigent (om man antar vattenhalten 8 procent enligt Sol) och 44 procent protein i Whiskas.
 
Sv: Bara torrfoder?

Hum, ja det borde jag ju fatta :angel: Fast nej jag har ingen häst, så jag har inte funderat över sånt.

Matte är inte heller min grej, men låt se... skall jag räkna 8/20 alltså ca 40% då?? Det blir ju isf lite mer protein, men inte mycket...

Sen slickar ju missan först och främst i sig såsen och lämnar en del av bullarna. Burkmat som inte är bullar i sås ("klägg" alltså ;) ) var många år sen missan fick, det hade hon ratat en gång för alla. Men det kanske är bättre då :confused:
 
Sv: Bara torrfoder?

lisa skrev:
Hum, ja det borde jag ju fatta :angel:

Nej, det borde du verkligen inte ha gjort. Det finns inte en chans att man tänker på det förrän nån talar om det för en. Det gjorde inte jag heller. Och jag har ändå häst ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

:rofl:

Ok så jag är förlåten för min dumhet då? Det är ju rätt sjukt egentligen.... När det gäller min egen kost jagar jag proteiner och low-carb på värsta Atkins-manér (jag äter inte kött så det känns också mer motiverat) och om jag skulle skaffa häst en dag så skulle jag förmodligen drunkna i böcker om foder och anlita varenda foderexpert jag kan hitta.

Men vad gör jag med min stackars katt? Är glad så länge hon får i sig nåt och inte försvinner :o
 
Sv: Bara torrfoder?

Jag har aldrig haft en svårfödd katt så jag kan inte råda dig - mitt problem är tyvärr det motsatta :smirk:

Om du verkligen är säker på att hon ÄR för tunn - kolla hos en veterinär som säljer foder och fråga efter ett foder som är bra för att få upp katter i hull.
 
Sv: Bara torrfoder?

Nej, nu missförstod du nog. Hon är absolut inte SÅ tunn (har dessutom lagt på sig lite grann tror jag), bara mer åt det tunna hållet än det feta.

Jag menade att det är sjukt att man (jag) bara ger katten vad som helst (och är glad så länge hon får i sig nåt) när man är så noga med tex. männiksor och hästar!
 
Sv: Bara torrfoder?

Nu fattar jag, jag tolkade "försvinner" helt fel :D

Fast jag tycker inte att du ger katten "vad som helst". Du har ju valt ett kvalitetstorrfoder som bas och din katt mår bra.

Samtidigt som torrfodren blev populärare spreds ett förakt mot våtfoder, så det är inte konstigt att det skapades många "sanningar". Att jag sen valt att ifrågasätta dessa sanningar för mina katters del innebär definitivt inte att jag tycker att folk som ger torrfoder är sämre än jag.

Jag är nöjd bara alla katter mår bra :D
 
Sv: Bara torrfoder?

FRÅGAN ÄR! Mår mina katter dåligt av torrfoder och om svaret är ja,vad ska jag göra då?
 
Sv: Bara torrfoder?

Jag håller med Mandaki ang blötmat vs torrfoder. Jag har en vet. som erkänner att köttbaserat foder är bättre för katter om man "tillagar" det på rätt sätt. Om man bara tänkt ge dem rester alt. "skräpburkmat" så är ett bra torrfoder bättre.
Skulle jag någonsin ge mina katter torrfoder igen så skulle det bli en sort med så hög fett och proteinhalt som möjligt. Här har byte från torrfoder (Hill's och RC) till Mjau/hemlagat gett resultatet: tjock katt i dåligt kondition har blivit slank och blank i pälsen (såg riktigt trist ut eftersom bantningsfoder innehåller alldeles för lite fett för att pälsen ska bli fin, och alldeles för mycket kolhydrater för att katten ska bli smal). Den lilla tunnisen, min växande 7-mån hona, har fått upp hullet sen hon började få bara blötmat (tidigare RC kitten och Iams kitten), och är betydligt bättre i magen än hon varit på torrfoder.

Båda två drack mycket när de åt torrisar. Numera dricker de nästan aldrig vatten, men kissar minst dubbelt så mycket.

/Sassy, som utbildar sig till livsmedelsingenjör och "ska" se till att utbudet på kattmatsmarknaden breddas :smirk:
 
Sv: Bara torrfoder?

Största argumentet mot torrfoder är ju att det är oartanpassad mat dvs innehåller är inte anpassat efter djuret som skall äta maten. Katter hanterar inte kolhydrater bra eftersom de inte är skapta för att äta mycket kolhydrater. Har man en mager katt kanske det låter bra att ge den massa kolhydrater så att den skall lägga på sig fett, men vad händer mer?

En liknelse: I "västvärlden" blir det allt vanligare med feta barn som lider av näringsbrist :eek: Vad beror det på? Jo, en kost rik på socker och fattig på näring. Förr ansåg man att fettet var den största boven, idag vet man att socker (snabba kolhydrater) har en betydande roll.

Så vad händer med den magra katten som äter t ex light-mat som är den mest kolhydratrika maten? Jo, den kan nog lägga på sig men samtidigt får den kanske inte i sig den mängd protein och fett den behöver vilket leder till näringsbrist och andra följdsjukdomar. Den har heller inte den korrekta uppsättningen enzymer för att bearbeta kolhydraterna vilket gör att bukspottkörteln arbetar för högtryck för att förse kroppen med rätt enzymer... detta sliter ut bukspottkörteln och andra organ vilket leder till sjukdom.

Ser man på t ex Agrias statistik ser man att problem med "digestionsorganen" är den vanligaste orsaken till att de betalar ut ersättning och ser man till det faktum att torrfoder är den vanligaste kattmaten i Sveriga KAN man dra slutsatsen att det KAN finnas någon slags korrelation där emellan, i synnerhet om många av dessa katters digestionsproblem upphör när torrfoder elimineras ur deras kost.
 
Sv: Bara torrfoder?

Jo, jag är helt med på det där (jag har följt bukeskolan flitigt ;) )

Nu har jag dock en fråga till er förståsigpåare: Vad är "bra" näringsinnehåll, dvs. kan ni säga (på ett ung.) hur mycket protein, fett, kolhydrater etc. idealfodret skall innehålla? Så att man har något att gå efter när man kikar på olika foder. Som jag skrev till mandalaki förut, så innehåller RC 33% protein och inte så rysligt mycket kolhydrater, det är väl ändå rätt OK??

Vi kan väl hålla oss till de "stora" näringsämnena till att början med, kalcium och sånt blir överkurs :o Jag tror jag nöjer med med bra basfoder (protein-fett-kolhydrater) och fortsätter komplettera med vit/mineraltillskott...
 
Sv: Bara torrfoder?

...jag skulle kunna formulera frågan annorlunda: vad innehåller en mus?? :angel:
 
Sv: Bara torrfoder?

RC innehåller mer kolhydrater än vad som står på påsen - mellan 30-40 procent, gissningsvis. Så mycket kolhydrater krävs nämligen för att över huvud taget kunnat pelletera fodret.

De flesta torrfodertillverkare skriver inte ut kolhydratinnehållet på påsen. Men jag tror att till exempel Mjau gör det.
 
Sv: Bara torrfoder?

Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra!!!!Om inte torrfoder är bra för katterna och det bara är det dom äter vad i HELVETE ska JAG göra????
 
Sv: Bara torrfoder?

Torrfoder är bra för katter.
Blötmat är också bra för katter.
Vissa katter går upp av det ena och ner av det andra.
En del katter får sämre päls av nåt märke, eller risig mage av ett annat.

Så: Mår dina katter bra? Äter de bra? Dricker de vatten som de ska? Har de lagom hull utan att vara tjocka? Om de gör/har det, låt de då fortsätta äta det de trivs med. (If it ain't broke, dont fix it.) Byt alltså bara mat åt katterna om de ser ut att inte må bra av det de får.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 546
Senast: Tonto
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: astronaut
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp