Bara torrfoder?

Sv: Bara torrfoder?

Det är med katter som med människor. För en del tar det lång tid innan de får sjukdomssymtom som har att göra med kosten. (Men då handlar det ju inte bara om blött eller torrt.) Men vad gäller en katts s k kräsenhet beror den ofta på att den alltid har tillgång till mat (då ofta i form av torrfoder). Torrfoder som alltid finns tillgängligt gör dessutom att katten äter för mycket.
Det bästa för katten (vuxen) är om den får mat två gånger om dagen. Det är också bättre för katten att vila matsmältningssystemet mellan matintagen. Denna ordning bör ju dessutom vara praktisk för kattägaren!
Vad gäller torrfoder och vatten är det är inte så enkelt som det låter, att en katt skulle bli så törstig av torrfoder att den automatiskt dricker så mycket som den behöver.
Själv har jag en riktig fetis som jag nu försöker få "någon ordning" på. Jag har tyvärr skämt bort honom i många år och det dessutom med fel kost. Under hela tiden jag haft honom har jag arbetat hemifrån och sprungit till kylskåpet varje gång han tiggde och det var mest varannan timme ;-). Dessutom visste jag inte mycket om näringslära för katt.
Nu "BARFar" jag. Han brukar komma tillbaka ett par timmar efter frukost för att få påfyllning men nu står jag emot och han verkar inte ha några större problem att somna om när han märker att det inte blir något mer för stunden och det tror jag beror på den mättnadskänsla en proteinrik diet ger.
Det borde inte spela någon roll om en katt är tunn. Om den får bra mat två gånger om dagen (så mycket den vill ha vid varje tillfälle) och fortfarande är tunn så bör det inte vara några problem. Om en katt bara får mat två gånger om dagen skulle jag tro att den är mer benägen att äta upp allt som serveras om den får blöt mat.
 
Sv: Bara torrfoder?

Kräver jag inte heller! Skrev den här tråden för att jag vill ha svar som hjälper mig.Frågan var om det är ok att ge katten bara torrfoder eller inte och hoppas att den som vet ger mig ett svar.Ja el nej med motivering.Tips mottages men jag har inte krävt nåt.
 
Sv: Bara torrfoder?

Tidigare fick våra katter alltid blötmat 2 ggr om dagen, men honan (alltså min nuvarande katt) hade också torrfoder stående framme. Det var bara hon som åt av det och det var honn som var tunn.

Efter hand slutade hon nästan helt att äta blötmat och nu på senare år har hon istället fårr dyrare "kvalitetstorrfoder" som bas och bara lite blötmat (oftast tonfisk) som komplement på morgonen. Så har jag det också nu, fast jag har just börjat dra ner på tonfisken och försöka ge mer annan blötmat, pga. bukes (bla. dina) råd :idea:

Jag skulle inte låta torrfodret stå framme om hon åt för mycket, men hon knaprar bara i sig lite på kvällen/natten och får i sig mycket mindre än rek. dagsdos enligt paketet. Hon rör knappt torrfodret alls under dagen, men har nu vant sig vid att få något på morgonen! Då väntar hon förväntansfullt vid skålen, men rör inte torrfodret... När hon har ätit upp sin lilla (!) portion går hon oftast och lägger sig, sedan rör hon som sagt inte torrfodret förän på kvällen.

Så funkar min missa :)

Jag är mycket tacksam för de råd jag har fått här, för jag skulle knappast ha kommit på varken att katter mår bra av rått kött eller att tonfisk inte är bra annars. Misse skulle fortsätta äta RC och tonfisk varje dag. Nu försöker jag så smått med annat, men kommer att fortsätta ha torrfodret framme. Jag tycker det känns tryggt att ge torrfoder och något vitamintillskott (vad tycker ni om VitaBe??) som bas, sedan kan man ju försöka få katten att mer kött OCKSÅ och på så sätt få större protein/kolhydratkvot. Det får nog bli min väg!
 
Sv: Bara torrfoder?

Marie:

Om jag vore du skulle jag nog först försöka ge dem varsin portion torrfoder 2 ggr om dagen, i skilda rum (så att tunnisen får äta upp...). Då kan du ju också välja olika sorter som passar deras behov och kontrollera deras intag bättre. När de vant sig vid det, så kanske du kan försöka ge dem en liten protion blötmat först, och sedan ställa fram torrfodret efter en stund om de inte smakat. Fortfarande anpassat efter de två olika katterna.

Mina rent amatörmässiga råd, experter kommentera gärna ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

MarieJ skrev:
Kräver jag inte heller! Skrev den här tråden för att jag vill ha svar som hjälper mig.Frågan var om det är ok att ge katten bara torrfoder eller inte och hoppas att den som vet ger mig ett svar.Ja el nej med motivering.Tips mottages men jag har inte krävt nåt.

Huruvida man anser att det är OK att bara ge torrfoder beror ju helt på vad man har för inställning till torrfoder som koncept. Frågar man mig så är det absolut inte OK att bara ge torrfoder år ut och år in, men frågar man RCs "felinotekniker" så är enbart torrfoder det absolut allra bästa du kan ge din katt. Det handlar alltså om att du själv måste söka information och själv ta ställning till om det är OK eller inte.

Till frågan vad en mus innehåller, en mus innehåller ca 19,8 % protein, 8,8 % fett, 0,84 % kalcium och 0,61 % fosfor. De innehåller mellan 65 och 70 % vatten så i torrsubstans blir det: 57-66 % protein, 25-29 % fett, 2,4-2,8 % kalcium och 1,7-2 % fosfor. Kalcium/fosforbalansen är jätteviktig. Kvoten de mineralerna emellan skall ligga mellan 0,9:1 och 2:1.
 
Sv: Bara torrfoder?

Sol skrev:
Till frågan vad en mus innehåller, en mus innehåller ca 19,8 % protein, 8,8 % fett, 0,84 % kalcium och 0,61 % fosfor. De innehåller mellan 65 och 70 % vatten så i torrsubstans blir det: 57-66 % protein, 25-29 % fett, 2,4-2,8 % kalcium och 1,7-2 % fosfor. Kalcium/fosforbalansen är jätteviktig. Kvoten de mineralerna emellan skall ligga mellan 0,9:1 och 2:1.

Tack :D

(10 små möss...)
 
Sv: Bara torrfoder?

På Hanoo hade det inte funkat att ge honom torrfoder om han inte åt upp blötmaten. Han rynkade på nosen, gnällde, och krävde "riktig mat". Matte var hårdhjärtad, det som finns i skålen är det som serveras här. Efter ca två veckor av grinig, hungrig katt gav han upp och började äta "normalt" av blötmaten. Numera äter han vad som helst som serveras, från att tidigare enbart ha ätit Hill's torfoder (vaddå kräsen...)
 
Sv: Bara torrfoder?

Ja när man har den information man behöver ska man fröstås göra det man tycker passar en själv och ens misse bäst. Jag ger också VitaBee och tror i alla fall inte att det gör någon skada :crazy: . Om din misse skulle bli ordentligt förtjust i rått kött kan hon nog emellertid behöva litet kalktillskott. Detta sagt utan pekpinnar! ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

Är inte kattmat på burk (våtfoder) och torrfoder gjorda av samma "gegga" med den skillnaden att man för att göra torrfodret har tagit bort vätskan, dvs att båda innehåller ungefär lika mycket kolhydrater? Det är åtminstone det intrycket jag får när jag läser en del amerikanska sajter om tillverkning av foder för hundar och katter.
 
Sv: Bara torrfoder?

Har du nån torrfoderpåse hemma? Jag har det inte, men på dem jag haft har totalsumman aldrig blivit 100 när man räknar ihop det innehåll som är angivet i procentsatser. Det har alltid blivit mellan 60 och 70 - resten har jag räknat med är vatten (alltså ca 8 procent enligt vad Sol säger) och kolhydrater (för att kunna pelletera).

(Jag vet att Sol också brukat berätta att hon frågat nån representant för en torrfodertillverkare om det där - och h*n bekräftade att kolhydrathalten ligger runt 35 procent.)

Räknar jag på mina Mjauburkar - och på Whiskas-exemplet tidigare i tråden - så blir totalsumman däremot 100.

Från Littlebigcat.com: Dry food contains approximately 50% carbohydrates, mostly as starch. This is necessary because the equipment that makes dry food requires a high-starch, low-fat dough for proper processing.

Hela artikeln: länk
 
Sv: Bara torrfoder?

Det där med matematik är inte min starka sida ;-) Det var bara något jag tyckte jag sett när jag studerat på webben. Men eftersom jag visste att du skulle höra av dig :-) så har jag letat för att hitta något och då i stället hittat något som verkligen styrker det du sade. Följande länk innehåller diagram över torr- och våtfoder som visar att torrfoder innehåller mer än dubbelt så mycket kolhydrater! (Jag hoppas det är ok med länk denna gång ;-)
http://www.mercola.com/fcgi/pf/2005/mar/2/pet_food_labels.htm
 
Sv: Bara torrfoder?

Länkar som fördjupning av svar är okej, ju ;)

Tack för länk - ska läsa den i morgon, har migrän nu och är på väg i säng. Vill gärna ha mer kött på benen - även om det inte är protein det gäller ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

monic skrev:
Är inte kattmat på burk (våtfoder) och torrfoder gjorda av samma "gegga" med den skillnaden att man för att göra torrfodret har tagit bort vätskan, dvs att båda innehåller ungefär lika mycket kolhydrater? Det är åtminstone det intrycket jag får när jag läser en del amerikanska sajter om tillverkning av foder för hundar och katter.

Snackar man om våtfoder typ Whiskas, Euroshopper och Pussi så innehåller våtfodren i princip samma sak som torrfodren med skillnad på vätskan, men det beror på att dessa våtfoder av sämre kvalité innehåller spannmål. Bra våtfoder innehåller inte spannmål vilket gör högkvalitativa våtfoder väldigt annorlunda i sin sammansättning än torrfoder.
 
Sv: Bara torrfoder?

Vilka räknar du till "bra våtfoder" då? :o

Jag har alltid haft uppfattningen att W hörde till de bättre - dels för att det är bland de dyraste och dels för att våra kissar ratat all annan burkmat...

Det är ju en bit kvar att gå över till rått kött som sagt, men jag skulle gärna prova annan "vanlig" burkmat om jag visste att det var bättre... Något tips? (eller man kanske inte får göra reklam....mandalaki??)
 
Sv: Bara torrfoder?

Om du läser på burkarna kan du bilda dig en hyfsad uppfattning själv. Foder som innehåller spannmål, majs, ris, socker osv är vad jag anser är "skräpmat". I mataffären finns Mjau som är mångas favorit. Hos vet. finns Specific, som är ett bra foder, men mycket dyrare. Jag ger mina Mjau med gott samvete när jag inte har tid att fixa egen mat.
 
Sv: Bara torrfoder?

Orsaken till att Whiskas är många katters favorit tror jag är den höga sockerhalten. De blir "skräpmatsjunkies", precis som vi människor. (detta är en mycket ovetenskaplig gissning, jag har inte lagt någon energi på att jämföra fodersorter jag ändå inte vill använda)
 
Sv: Bara torrfoder?

En lika ovetenskaplig gissning ;): det tror inte jag. Varför skulle katter uppfatta socker som gott?

Jag tror inte ens att Whiskas är favorit hos fler katter än vad exvis Mjau eller Pussi är. Whiskas är bara rejält marknadsförd, många köper den, katterna äter den - alltså finns det många som tror att det är kattens favorit.
 
Sv: Bara torrfoder?

Helt icke statisktiskt korrekt så är den absoluta majoriteten av de katter jag hört talas om som bara äter en sort Whiskasätare. Men det har egentligen inte med saken att göra, vilken sort de äter eller exakt vilken sockerhalt den har. Socker (och alkohol) har flera gånger bevisats vara beroendeframkallande även hos arter som inte äter det naturligt. Sedan är vanans makt stor, framförallt hos ett "kräset" djur som katten. Mig veterligen finns det ingen socker/alkoholstudie gjord på katter, bara på människor, råttor, apor och hundar.
 
Sv: Bara torrfoder?

Sassy skrev:
Socker (och alkohol) har flera gånger bevisats vara beroendeframkallande även hos arter som inte äter det naturligt.

Ah, tack, det visst jag inte :bow:

Jo, vanans makt är ju stor. Tyvärr. Även för de kräsna små liven som aldrig ätit Whiskas i hela sitt liv :mad: ;)
 
Sv: Bara torrfoder?

Av de våtfoder som finns tillgängliga i Sverige är det i princip bara fyra olika sorter jag tycker är bra och det är Specifics, MJAU (varianterna utan socker, potatis, ris eller pasta), EaglePack och Husse (varianterna utan socker).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt...
2
Svar
34
· Visningar
2 548
Senast: Tonto
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: astronaut
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp