bara två broddar

Ja, här i södra Sverige har det mer varit regel att ha 2 i st f 4, men det blir allt vanligare med tåbrodd oxå. jag brukar ha 4, men min hovis frågar alltid, för han verkar lite annorlunda om hästen skall gå med enbart traktbrodd, han kompenserar vinkeln. Så det blir ingen sned belastning även om jag bara skulle ha två brodd. Hovis har även olika brodd, för is och för snö,och snöbrodden är trubbig och fastnar inte lika stumt tycker jag.
Nackdelen är skaderisken med tåbrodd, jag använder alltid boots fram, vis efter förskräckliga trampskador!
/P
 
Måste bara fråga, menar du verkligen att din hovslagare ändrar hästens hovvinkel när du använder 2 broddar??? Det hade jag aldrig gått med på, det är inte meningen att en hovslagare skall förändra vinkeln på en häst, om det inte är så att något är helt galet förstås, men då skall det korrigeras när hästen är föl! :eek:
 
Kansje för at vinkelen ska bli rätt? :crazy:
Det räcker säkert med två för dej, men det är ju inte det det handlar om!

Det kan jo omöjligt vara bra för hästen. Granntravaren har fått nån sula för at ändra vinkelen littegrann. Blir inte så stor skillnad som bara två broddar utgjör, men han ska bara skrittas i et halvt år, innan dom ens kan tänka på at trava.
 
Nu har det ju aldrig varit aktuellt med 2 brodd i mitt fall, men jag tror nog att han hade tänkt att kompensera lite så att inte 2 traktbrodd skulle förstöra den naturliga hovvinkeln. Jag tycker det låter logiskt.
Instämmer med vivianhegre
/P
 
Det rekommenderas att man kör med annat än järnskor på vintern. Jag ska nu prova Hippogrip, annons finns i Ridsport. De ska finnas på Globen nu i helgen, ska passa på o kika o köpa hem!

Lena
 
Ni har väl sett filmen!!!????
Mannen som talar med hästar???????
Bästa argumentet för tåbrodd jag nånsin sett. Ni vet öppningsscenen, den hemska, där Pilgrim (hette han väl?) halkar baklänges då han ska ta sig upp för en snötäckt backe. säger bara det. Hade han haft tåbrodd hade det inte blivit nån film.
Allvarligt talat. Fler och fler av mina kunder vill ha 4 brodd. Personligen har jag aldrig färre än 4. Hästarna rör sig mycket mer avslappnat då de märker att de har fäste.
 
Som Immer skrev. Vi har bara 2 broddar vanligtvis. Kan ju bero på att det mycket sällan är isgata som någon annan skrev. Vi rider ut mycket i skogen men ganska sällan på asfalterade vägar. Faktiskt så broddas det i vårt stall ganska sällan (jo på sommaren vid hoppning/terräng). Den korta perioden vi har snö så är det inte så många dagar det är hård mark.
Oftast är det lerigt istället.
Vi har aldrig våra hästar broddade i hagen . Halkar gör dom inte heller.
I förra veckan satte vi skor med 4 hål på ena hästen OM det kommer att behövas.
Rätt eller fel? Åsikterna är uppenbarligen många.
 
Jag har bara behövt brodda 2 ggr förra året och då med traktbroddar endast. Hos oss har vi alltid någon "plätt" eller stig där vi kan ta oss fram. Sen tycker varken mina hästar eller jag särskilt mycket om att flå runt i trav eller fortare när marken är skenhård och full med blankis. I skåne behövs det sällan brodd på vintern, snarare på höst/vår kanten när det är suggit och blött i markerna och då sjunker ju broddarna ner och någon felbelastning uppstår inte ;). Även mina hovisar har haft lite samma synpunkt som någons hade haft här på tråden om att hästarna gärna får FÖR bra grepp och stopp med 4, 6, 8 brodd eller vad ni nu förespråkar. Jag kommer att även i år köra på totalt 8 brodd och snösula vid behov, ni andra gör som ni vill och tycker känns bra för er. Jag har heller aldrig sett någon av våra hästar halka i hagen, där dom obroddade, ALLTID.
 
Min går mycket mycket bättre på 4 brodd än 2.
Han blir alltid väldigt spänd om han inte känner att han har fullständigt bra grepp, och det har han inte med endast två brodd. Dessutom känns det bättre för mig eftersom han då står rätt och inte felbelastar leder och ligament.

Vet faktiskt en tjej som ibland bara broddar med 1 :eek: brodd i varje hov - av lathet alltså.. :crazy:
 
Har en häst utlånad till ridskola, där han blivit broddad bara i trakten. Vinklarna i hela bakdelen är helt åt fanders, och han har fått "hängmatta" i ländryggen och hade ett tag rätt ordentligt ont. Påpekade detta och blev lovad att det skulle åtgärdas, men innan det blev gjort hann hästen gå omkull på uteridbanan och den var inte vad jag skulle beteckna som isig. Har haft hästen i 12 år och har aldrig haft dessa problem, så jag kan inte säga annat än att det beror på broddningen. Det kanske funkar söderut där inte marken fryser eftersom brodden då alltid åker ner i marken, men jag skulle aldrig utsätta min häst för broddning med enbart traktbrodd vintertid här uppe.
De som tävlar i körning här, har som regel 4 broddar i även sommartid, har jag sett. / Å
 
Jag ska sko nästa vecka och jag tänker se till att få fyra broddhål fram och två bak. Vill helst ha fyra bak också, men eftersom min häst slår ihop fram- och bakben ibland är jag rädd att han ska trampa sig.

Visst får väl hästen fel vinkel på hoven, men är det snö och is så trycks ju brodden ner och då blir vinkeln rätt. Det är väl egentligen bara på stallgången och vid ridning på välplogade vägar som det blir fel.
 
Detta skriv till alla.

Diskussionen har rört sig kring broddars vara och icke vara. Till att börja med vad gäller skaderisken så är den alltid större med brodd än utan. Bak bör man inte ha fler än två traktbroddar då hästarna annars kan få fula trampskador på ballarna. De är känsliga och en del av hoven som utvidgas och dras samman i varje steg hästen tar, vilket då försämrar läkningen.
Vidare är det faktist så att ledproblemen ökar på hästar med fler brodd bak just på grund av för bra fäste. Hästen har ingen möjlighet att glida med hoven över underlaget för att återfå tappad balans, inte heller stor möjlighet att vrida hoven som alla hästar gör normalt bland annat när de vänder. Det ger då istället ett större slitage i lederna som i värsta fall utvecklar till svullnad och hälta.
Vad gäller hovvinkeln så är förändringen i vinkeln så marginell med isbrodd att det inte gör någon skillnad. Det finns inte en människa som har "bra ben" som blir dålig i sina senor och leder av att gå i lågklackade skor en period per år. Dessutom är vinkeln annorlunda bara när hästen går på plant, hårt underlag. Övriga tillfällen sjunker den ner med brodden i gropar och ojämnheter, i ströt i boxen/spiltan, i snön i skogen och så vidare. Så vinkeln är inte ett problem. Att vinklarna i en hästs bakdel skulle bli helt "fucked up" är inte rimligt. Det beror i så fall på något annat.
Att ha 4 brodd i varje framsko är mer logiskt då hästen bär upp större del av sin kroppsvikt på framhovarna. Men även här måste man tänka över hästens möjligeter att skruva hoven då det behövs.
Att ha fler brodd för att hästen inte ska halka omkring på isgata, som någon skrev, är att tänka ett steg för kort. Det talas om att hästen ska ha så bra grepp att den inte halkar , eller går och spänner sig mm. Jämförelse görs också med människor, att vissa personer inte skulle vilja ha halkskydd bara under hälen. Det blir en felaktig liknelse då hovar inte är direkt jämförbara med fötter. Den fundering jag då har är, varför tvinga ut era hästar på isgata? Det är mer oansvarigt att låta hästarna gå på högriskställen som isgata än lågriskställen som skog och äng, med snö.
Vad gäller Pilgim i "Mannen som kunde tala med hästar" var även det människans misstag, hade Pilgim valt själv hade han säkerligen valt en annan väg, då båda hästarna i filmen märkte att det var halt långt innan någon av dem halkade.
Återigen människans risktagande. Så film hade det nog blivid även om han haft tåbrodd bak. Det är trots allt film, eller hur.

Det var lite om brodd, det finns säkert mycket mer att säga.
Återigen betackar jag mig ogenomtänkta elakheter, det är inte relevant.

Mvh
 
förstår itne riktigt vad ni menar med dåligt fäste... :confused:
hela förra vintern gick min häst med två broddar i varje skor + snösulor. vi red ut på långa turer i alla gångarter och jag tror aldrig hon hade problem med att få fäste...! :)
självklart får man ju använda lite vett och sans och ta det lugnt i nerförsbackar mm. men det gör man väl för guds skull alltid?! :confused:
 
Har läst hela tråden och sett många intressanta inlägg.

Har, eftersdom jag bor norrut, en tradition på 4 broddar per sko och vill så ha på grund av fästet. Tycker det är läbbigt med två faktiskt, halkigt i själva "frånsparket" i steget, jag tycker det känns som om hästen spänner sig då.

Angående skaderisken så funderar jag nu om det inte skulle kunna vara läga att antingen som någon föreslog så klyftigt att borra lite längre bak i tån, eller alternativt att sätta i kortare brodd där, typ blindbrodd? Har inte provat ännu men detta måste väl vara bättre halkskydd än inga broddar alls i tån för oss halkrädda norrlänningar?
 
Bor i Göteborg. PG- beslag fram, 7 fasta brodd/hov, coromantsko bak, 6 fasta brodd/hov. Supergrepp!! :)
 
Jag bor iofs i södra Sverige, men jag har aldrig haft isbrodd i min hästs skor, utan alltid blindbrodd (4*4). Det ger honom tillräckligt fäste för att inte gå och spänna sig, samtidigt som de inte är så långa så de fastnar i underlaget och "låser" hoven lika lätt. I alla fall är det mitt resonemang.

I år ska jag dock lägga på corimantskor utan fasta broddar, men med en kant av "grepp" längs med hela skon som enligt hovis ska ge helt ok fäste (så länge det inte är blankis men då rider jag ju inte ändå).
 
håller med dig d jag...
det blir ju helt fel vinkel... men i snö kanske det inte gör så mkt??
sen att de själva säger att det blir lite halt borde väl tala för sig själv? Ingen illa ment eller så, men själv skulle jag aldrig ha bara två... Kramiz
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 686
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp