barbacka eller med sadel?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Emilia_e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 144
E

Emilia_e

Imorgon tänkte jag rida dressyr på medryttar hästen! Har bara ett litet problem när jag ska rida dressyr! Sadeln han har är en allroundsadel som gör så att mina skänklar far fram för mycket...Då försöker jag konstant dra bak dom medans jag rider vilket gör att jag blir spänd i sitsen när jag hela tiden måste kämpa med det! :crazy: Funderar på att rida babacka men han kan vara rättså skumpig i traven och han är rättså obekväm att sitta på (travare som har rättså vass ryggrad)...Tänkte att jag kunde ta ett lite tjockare shabrak och spänna fast med en gjord men frågan är ju om den bara glider bak då? Någon som har testat detta? :confused: :)

Jag har alltid schabrak under när jag rider, för att slippa håret som sticker en i rumpan :D
För mig ligger den alltid still, även om jag har en mjuk töjbar gjort. Funkar kalasbra.

Prova med det vet jag. Funkar det inte så är det väl bara att slänga på sadeln. Och är hästen svår att sitta på i traven kanske du kan rida fram med sadeln så att han är varm och jobbar lite bättre. Sen tar du av den och rider barbacka. Då brukar det inte bli lika skumpigt.
Lycka till och GLAD PÅSK!!! :bump:

Rida fram med sadel lät som en bra idé. Jag har en vidrig hoppsadel att rida i, så jag kan inte heller rida dressyr i den. Nu har jag gjort en egen "dressyrsadel": En lurvig fårskinnsvojlock + en teddypad som sätts fast med en tömkörningsgjord. Helt underbart! :love: Jag har aldrig suttit så bra innan! Tömkörningsgjorden hindrar dessutom att jag glider fram på honom. Vem behöver sadel när man kan rida så här? :D

Jag tycker nog att det brukar glida bak när man spänner fast med täckgjord(för jag antar att det är det du tänkte använda).
Skulle nog föreslå att du använder ett täcke istället, om du har ett som inte är för tjockt.

jo det är en täckgjord! men om man spänner den ganska mitt på shabraket? Det gör ju inte nått om man drar fram shabraket en aning och sen spänner man ganska mitt på...
:confused: :)
Täcke vill jag nog helst inte använda då det är så varmt ute + att jag ju vill ha ett tjockare shabrak just för att det ska vara lite mjukare att sitta på och ett tunt täcke gör det ju inte mycket bekvämare eller mjukare att sitta på...

vad smart!
Kanske man ska testa?
Har hmm en lurvig vojlock (använder den som sittunderlägg på westernsadeln på vintern :D)
och en tjock padd :idea: Och en tömkörningsgjord. *testa testa* :idea:

Rid barbacka. :)
det är jättenyttigt, och hästen brukar trivas mycket bättre :)

Red barbacka varje dag på min pålla i nästan 4 månader p.ga sadelbrist i vintras.

innan,när jag bara hade min allroundsadel, mot hopp ,(har köpt en dressyr nu oxå) red jag alltid utan stigbyglar när jag tränade förmin tränare,får en bra sits och får bättre balans,sen vet jag inte vad du tycker om att rida utan stigbyglar ju,men jag tror att i längden att ett schabrak nöter på hårremen,om det ligger lite halvkasst.
aja lycka till iaf!

keep smiling :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 287
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 712
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka