barbacka, pad eller sadel?

Z

zillax89

Okey, jag skall ha igång min häst och jag har en westernsadel hemma men den liksom, lutar lite framåt, den ligger inte tätt mot hästens rygg där bak. Jag har en pad som får sadeln att se mer rak ut över hästen men sadelns bakdel ligger fortfarande inte tätt med hästens rygg. Antar att den inte ligger helt bra? kan man forma sadeln så den ligger bättre..?
Sen tänkte jag på det här med att börja barbacka, hade jag ju tänkt göra i vilket fall som helst, men sliter inte det på hästens rygg då all vikt hamnar på en punkt? Kan man inte sitta på padden?
 
Sv: barbacka, pad eller sadel?

Köp en Tacky too,tapered pad ifrån reinsman. Den är kilformad och bygger upp ett bogparti som inte finns. Helt oslagbar!! Har en sån på min dam som växer, sadel kanade ner i fram.. Nu ligger sadeln perfekt helt utan tryckmärken! Har testat alla möjliga built up pads men ingen har fungerat. Helt såld på denna!
 
Sv: barbacka, pad eller sadel?

Lazy Lady skrev:
Köp en Tacky too,tapered pad ifrån reinsman. Den är kilformad och bygger upp ett bogparti som inte finns. Helt oslagbar!! Har en sån på min dam som växer, sadel kanade ner i fram.. Nu ligger sadeln perfekt helt utan tryckmärken! Har testat alla möjliga built up pads men ingen har fungerat. Helt såld på denna!


hur ser den ut? kanske är en sån jag har? min är liksom skuren framme vid manken och är tjock och rejäl, en riktig ranchpad. har dock int sett nå tryckmärken på hästen men har ju själv inte suttit på henne så
 
Sv: barbacka, pad eller sadel?

Men om man gör egen hemma? :angel: Hur gör man då?
(plånboken säger nej just nu)
 
Sv: barbacka, pad eller sadel?

Jag försökte faktiskt att göra en själv först i ren panik innan min kom.. slaktade en gammal pad med neopren paneler i och snedskar dem så att de blev kilformade men de funkade inget bra. De var svåra att få i rätt läge..
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp