Barbacka =)

Tycker det känns som att det är lättare att "komma åt" hästen. Man känner sig lite "ett med hästen" helt enkelt ;)
Dessutom så är det ju som redan nämnts bra för balansen...
 
det händer.. lite då och då under hela året.. ibland mer, ibland mindre... oftast har jag dock en voltigegjord också.
 
att dte är bra=) man får bra balans och oftats kommer mna åt hästen mkt bättreoch hästen går i en finare folm när man rider barbacka=) Så är det för mig iaf=)
 
Varför inte?

Jag måste grundutbilda min treåring uppsuttet barbacka på order från veterinären, lite nervöst sen när jag får klartecken :crazy:

Men det är hemskt bra för balansen och man känner ALLT.
 
ja, som Lil-sis skriver; varför inte!?
Jag red dressyr barbacka på ett hbl jag red för ett år sen. Red skritt, trav, galopp, volter, skolor, galoppombyten i ner till vart tredje, osv.
Nackdelen var att han var väldigt spetsig *aj*, och ökningarna vågade jag mig inte på lika mkt som med sadel.
 
man får bra balans och man känner tydligt när hästen arbetar med sin rygg! Ofast så kan amn rida med näst intill helt osynliga hjälper, bara spänna en muskel lite granna, hästen känner ju det tydligare är när du har en sadel emellan
 
Jag red mycket dressyr barbacka (och allt annat för den delen) en tid då min gamle häst hade ett sår där sadelgjorden annars skulle legat an. Det var jättenyttigt, roligt och mysigt. Han hade rätt bred rygg också, så jag hamnade inte rakt på någon ryggrad eller manke.
Det jag tycker man ska tänka på är att man inte fördelar vikten på samma sätt som i sadel, utan hamnar rakt på ryggen på hästen. Har hästen spetsig ryggrad, man själv spetsiga sittben och dåligt knäslut, kan man nog göra hästen ryggöm på det viset. Då kanske man ska jobba mer från marken tills pållen är lite bredare, har lite muskler att bära en med. Man kan kanske alternera med sadel, eller lägga en pad under sin egen rumpa, fastspänd med t ex tömkörningsgjord eller så.
 
På min förra häst tränade jag tom dressyr för dressyrtränare barbacka. Han var jättesvår att hitta sadel till efter han musklat om sig och under tiden jag letade efter en ny sadel så blev det till att rida barbacka. Han trivdes utmärkt med det och personligen gillar jag mycket att rida barbacka ibland. Känslan blir ju en helt annan :) Han fungerade kanon barbacka som omväxling.

Men det såg ju rätt lustigt ut med seriös dressyrträning på en häst med kandar och vita lindor men utan sadel... :smirk: :cool:
 
jättebra .. :smirk: Man kan komma åt lättare med hjälperna!!Spec i galoppen!
 
Jag tycker det är jättebra! :)
Man känner direkt när hästen arbetar med ryggen, och min häst har ganska bred, rund rygg så hon är ganska bekväm att sitta på :)
 
Jättebra för både häst och ryttare. Om ryttaren kan sitta vill säga. Rider nästan alltid dressyr barbacka. Hästen får mycket mjukare och bättre steg. Den har också mer frihet att bygga muskler. Kan tillägga att vi har en svindyr sadel som enligt flera duktiga personer ligger jättebra på honom så sadeln är det inget fel på(inte ryggen heller). Men hästen rör sig bättre utan helt enkelt.

Det är som att sitta på en Grand Prix häst. :D *ganska överdrivet men ändå*
 
UnDeRbArT!!! Man kommer närmare i stort sett bara fördelar om man inte har en stöllig eller sk. "hustak" häst ^(spetsig) :rofl: :banana:
^
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 307
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp