Barbackagjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 10 338
Sv: Barbackagjord

men då tror jag att en bomlös sadel är ett bättre alternativ än en ridgjord för er två, den bomlösa kan inte sitta fel heller, den är mjuk och följsam, enda gången den kan vara dåligt passande är om man har en väldigt smal häst med hög manke.. ridgjorden kan som sagt gör att hästen bygger fel muskler om den inte redan är musklad när du börjar använda ridgjorden..
om sadeln du har är väldigt trasig utvändigt kanske den inte är så bra invändigt heller, är bommen verkligen rak och när stoppades den om senast? :/

men sälj av utrustning och andra saker du inte behöver (hästböcker, minhästtidningar, prydnader, kläder) :) baka kakor eller bröd och sälj till grannarna, du kan nog fixa ihop lite pengar om du anstränger dig :idea:

Men när du pratar om bomlös, vilken sort pratar du om då? Pratar du om den som ser ut som en engelsk, den som ser ut som western eller den som jag skulle kalla akademisk?
Jag hörde med en annan tjej som hade köpt en bomlös i den akademiska formen och hennes häst hade tappat massa ryggmuskler pga sadeln... :/
Passar bomlösa även på svankiga hästar då? För min nordis är ganska svankig...

jag har en från börjes som fungerar utmärkt, vilken bomlösa du väljer är upp till dig. jag har inte så stor erfarenhet av oliak modeller på bomlösa men börjes fungerar bra på hästar med svank..

en häst kan aldrig tappa muskler pga av en bomlös sadel om den inte är väldigt felpassande, en del bomlösa passar på i princip alla hästar, medans andra bomlösa modeller passar en del..
det som gör skillnad är om hästen är väldigt smal, har väldigt hög manke eller har väldigt kort rygg, då får man kolla efter en bomlös sadel som passar hästen, medans man kan införskaffa allroundmodellen om man har en normaltjock-normalfet häst med normal eller låg manke och har normal eller lång rygg..

hur har din kompis tränat sin häst med den bomlösa sadeln? har hon tränat den i form och med god ryggaktivitet? för i 99% av fallen så gör en bomlös sadel att hästen ökar på muskelmassan då hästen har lättare för att arbeta under en bomlös sadel än under en bomsadel som kan hindra musklernas utveckling..

ang svanken så klättra i backar med din häst och stretcha rygg och bakdel efter ridpassen, då bygger hästen rygg och rumpmuskler samt att du tänjer ut bakdelen så hästen kan få upp ryggen en hel del.. :)
denna häst lyckades jag få upp ryggen på nästan en hel decimeter genom travarbete, lite klättring och stretching efetr varje ridtur, då red jag 2-3 dagar i veckan :)
17972390.jpg

jag har en från börjes som fungerar utmärkt, vilken bomlösa du väljer är upp till dig. jag har inte så stor erfarenhet av oliak modeller på bomlösa men börjes fungerar bra på hästar med svank..

en häst kan aldrig tappa muskler pga av en bomlös sadel om den inte är väldigt felpassande, en del bomlösa passar på i princip alla hästar, medans andra bomlösa modeller passar en del..
det som gör skillnad är om hästen är väldigt smal, har väldigt hög manke eller har väldigt kort rygg, då får man kolla efter en bomlös sadel som passar hästen, medans man kan införskaffa allroundmodellen om man har en normaltjock-normalfet häst med normal eller låg manke och har normal eller lång rygg..

hur har din kompis tränat sin häst med den bomlösa sadeln? har hon tränat den i form och med god ryggaktivitet? för i 99% av fallen så gör en bomlös sadel att hästen ökar på muskelmassan då hästen har lättare för att arbeta under en bomlös sadel än under en bomsadel som kan hindra musklernas utveckling..

ang svanken så klättra i backar med din häst och stretcha rygg och bakdel efter ridpassen, då bygger hästen rygg och rumpmuskler samt att du tänjer ut bakdelen så hästen kan få upp ryggen en hel del.. :)
denna häst lyckades jag få upp ryggen på nästan en hel decimeter genom travarbete, lite klättring och stretching efetr varje ridtur, då red jag 2-3 dagar i veckan :)
]

Jag funderar på att köpa en western sadel :) det var en annan tjej på nätet som föreslog skulle vara bra för henne (min häst alltså). De är väl bomlösa?
Annars så köper jag nog en bomlös, typ sådan från börjes eller hööks fast kanske begagnad. Men det funkar ändå då fastän hästen är fet men också naturligt rund plus svankig? Ganska kort rygg kanske jag inte kan säga..

Jag kan inte säga att det är "min kompis" då det var på ett forum som här och jag har aldrig träffat henne eller hennes häst.
Stretcha rygg, är det typ att hästen ska ta huvudet mellan frambena och dra i svansen? och med bakben menar du då bakbena?

Shit var den hästen var svankig! Min häst ser ju inte ut så... Kan visa bild ska bara hitta en bra bild som visar...

26803141.jpg

Här är en bild tagen väldigt nyligen. Hennes rygg svankar som sagt ganska mycket...

Knapplånar lite

Tänk på om du köper en bomlös att du ska ha en BRA padd under!
Den som ingår i sadeln från Hööks är STENHÅRD och bör bytas ut. (Hur den från Börjes är vet jag inte)

Jag har haft bomlös sadel till svankig häst (som dock rätat ut sig en del vid ridning) och nja... Jag har fått byggt om min sadel en del för det har känts som man har kanat ner mot bakvalvet och jag som har stolssits redan innan få kämpa lite med det även i den bomlösa (men den bomlösa har också hjälpt mig i det fallet)

Man ska inte tro att det bara är att skaffa sig en bomlös och kasta på och allt är frid och fröjd.
Jag har tex haft JÄTTEJOBBIGT med att padden glidit bakåt.

Du jag lovar dig det går att borra ner sittbennen i ryggen på hästen. Å om du ska se beastiebabe´s så ska du verkligen se mina.
Jag får ont utav vilken jäkla stol jag än sitter på som är utav hårt material på just sittbennen. Jag hade otroligt svårt att koncentrera mig i skolan eftersom jag hela tiden fick sitta å flytta min vikt på olika sätt för att det inte skulle göra för ont. Jag kan tänka mig vad hästarna tycker om den röven. Å så kan vi jämföra med killar oxå, folk utmanar folk att jag ska sitta i deras knä å har ett vad om att dom inte klarar av 20 minuter. Dom flesta klarar inte ens av 10 minuter :smirk:
Dåp kan man ju tänka sig hur det känns för hästen.

Men du sitter väl inte likadant på en stol som på en häst? På en häst har man insidan av låren som tar det mesta av vikten, på en stoll liger all vikt på sittbenen..

Försök hitta en bomlös med riktiga paneler så slipper du klabb med paddar och du får en säkrare sadel.

Knapplånar lite

Tänk på om du köper en bomlös att du ska ha en BRA padd under!
Den som ingår i sadeln från Hööks är STENHÅRD och bör bytas ut. (Hur den från Börjes är vet jag inte)

Jag har haft bomlös sadel till svankig häst (som dock rätat ut sig en del vid ridning) och nja... Jag har fått byggt om min sadel en del för det har känts som man har kanat ner mot bakvalvet och jag som har stolssits redan innan få kämpa lite med det även i den bomlösa (men den bomlösa har också hjälpt mig i det fallet)

Man ska inte tro att det bara är att skaffa sig en bomlös och kasta på och allt är frid och fröjd.
Jag har tex haft JÄTTEJOBBIGT med att padden glidit bakåt.

Hur menar du byggt om? Bara nyfiken :)
Men hur har du gjort satt padden inte ska åka bakåt? (om du har lyckats fixa det)
På t.ex. blocket så finns det bomlösa sadlar där det står typ: "jätte mjuk behövs ingen pad" (inte riktigt jätte mjuk kanske men att det inte behövs någon pad) kan man lita på det eller behöver alla bomlösa pad?

Jag har fått skaffa en svängd gjord för att alltihopa inte ska ge sig iväg och gjorden börjar trycka mot några känsliga bukmuskler.
Sedan har jag fått lagt i liggunderlag i padden för att höja upp sadeln ifrån ryggraden och för att sadeln ska ligga någolunda rakt.

Jag har som sagt haft en häst som inte är helt enkel med sadlar.

Här är han riden med den bomlösa innan jag fixade till sadeln och jag har bara ridit rakt fram i skogen utan krav på arbete (han blir rakare i ryggen vid arbete)

Och här har du sadeln efter samma tur.
Som du ser så har alltihopa, och då framförallt padden, kanat bakåt.
Det där är Hööks egna padd och den fäster man med kardborre i ringarna på sadeln. Jag fick sy om fästen så de blev kortare och sedan fästa dem med bultband. Men det gled ändå bak och drog liksom med sig ringarna mot sadeln.
Så jag köpte helt enkelt en bättre och dyrare padd, som man bara fäster genom att dra sadelgjorden igenom och den har glidit liiiite men inte så att det har stört.

Här är sadeln uppaddad och jag har den svängda gjorden på. Jag hade kunnat dra ett hål hårdare sock för som du ser så har det glidit lite även här. Ger sig padden iväg så följer ju sadeln efter om padden och sadeln sitter ihop. (Förbygeln var okså något som jag började använda för att hålla emot lite, framförallt om man red på vägar som gick lite upp och ner. Klättra i brantare backar kunde jag dock drömma om, då fick jag sadla om när jag kom upp)

Och här kan du se hur rak hästen faktiskt blir i arbete. Visst, han är inte spikrak, men det är ju STOR skillnad.

Till er övriga: Förlåt för lite trådkap. Denna tråd handlar ju egentligen inte om bomlösa sadlar.

Senast ändrad:

Jag har fått skaffa en svängd gjord för att alltihopa inte ska ge sig iväg och gjorden börjar trycka mot några känsliga bukmuskler.
Sedan har jag fått lagt i liggunderlag i padden för att höja upp sadeln ifrån ryggraden och för att sadeln ska ligga någolunda rakt.

Jag har som sagt haft en häst som inte är helt enkel med sadlar.

Här är han riden med den bomlösa innan jag fixade till sadeln och jag har bara ridit rakt fram i skogen utan krav på arbete (han blir rakare i ryggen vid arbete)

Och här har du sadeln efter samma tur.
Som du ser så har alltihopa, och då framförallt padden, kanat bakåt.
Det där är Hööks egna padd och den fäster man med kardborre i ringarna på sadeln. Jag fick sy om fästen så de blev kortare och sedan fästa dem med bultband. Men det gled ändå bak och drog liksom med sig ringarna mot sadeln.
Så jag köpte helt enkelt en bättre och dyrare padd, som man bara fäster genom att dra sadelgjorden igenom och den har glidit liiiite men inte så att det har stört.

Här är sadeln uppaddad och jag har den svängda gjorden på. Jag hade kunnat dra ett hål hårdare sock för som du ser så har det glidit lite även här. Ger sig padden iväg så följer ju sadeln efter om padden och sadeln sitter ihop. (Förbygeln var okså något som jag började använda för att hålla emot lite, framförallt om man red på vägar som gick lite upp och ner. Klättra i brantare backar kunde jag dock drömma om, då fick jag sadla om när jag kom upp)

Och här kan du se hur rak hästen faktiskt blir i arbete. Visst, han är inte spikrak, men det är ju STOR skillnad.

Till er övriga: Förlåt för lite trådkap. Denna tråd handlar ju egentligen inte om bomlösa sadlar.

Min häst är inte så svankig som din är. Men oj vilken skillnad det blir när han arbetar!
Jag har nu en bomlös sådan som du har typ som jag troligtvis kommer köpa. Det hänger med massa saker där så jag får se om det funkar med dom grejorna eller om jag kommer behöva köpa nya.
Jag har en sak som man ska sätta under sadeln (bomsadeln som Gullis har nu), men den kan man väl knappast använda på en bomlös sadel?

Jag funderar på att köpa en western sadel :) det var en annan tjej på nätet som föreslog skulle vara bra för henne (min häst alltså). De är väl bomlösa?

hoppar bara in lite snabbt, har noll erfarenhet av bomlösa sadlar. dock har jag en westernsadel och de är absolut inte bomlösa (antar att du menade en vanlig westernsadel, inte bomlös sadel i westernvariant) :)

Senast ändrad:

kl
Förut hatade jag min barbacka gjord. Men nu har jag lärt mig att rida i den,så länge det är i bara skritt. Jag skulle aldrig rida lätt i den eller stå i fältsits. Då får min ponny ont i ryggen även fast jag har både schabrak och en tjock padd. Jag har den med stigbtglar från hööks.

Ursäkta att jag kommer med en dum fråga. Om man nu av nån anledning saknar sadel, varför rider man inte barbacka helt vanligt då? Varför behöver man en gjord med stigbyglar till det? Att rida barbacka varje dag kan vara svårt och klurigt men när man har hållt på ett tag har man en balans som få. Är det inte bättre att ta vara på tillfället att träna upp balansen och känslan. Jag vill inte kritisera användandet av barbackagjord (aldrig sett en i verkligheten) utan bara undrar var behovet finns av en sådan. Antingen rider man med sadel eller utan trodde jag nämligen :o

Håller med i allt detta!!! Det är väl inte barbackaritt om man har en gjord med stigbyglar heller??? :banana:

Jag håller med henne också, men jag rider inte barbacka med min barbacka gjord utan jag har den som sadel. Ifall jag vill rida barbacka så rider jag barbacka, alltså sitter jag inte på något, men eftersom min sadel inte är den bästa så testade jag barbackagjord som alternativ :) (Vet att det kanske inte var menat till mig men jag ville bara berätta ;) )

Jo precis. Problemet ligger väl i att med stigbyglar på barbackagjord blir det ett väldigt stumt och ensidigt punkt-tryck. För oavsett hur lätt man tycker att man sitter så har man en hel del vikt i stigbyglarna.

Alla har inte den balans så dom kan rida helt barbacka. Då är barbackagjorde det närmaste man kam komma att rida barbacka. Men jag håller med efter som man(jag i alla fall) har schabrak och padd så sitter man ju inte direkt på hästen(=barbacka). Men det finns säkert dom som inte har padd osv

jag tycker att du ska skaffa en pad som är anpassad för bomlöst.
Och just padden är värt att lägga några extra kronor på för det är ju ändå den som är för hästens skull.

Problemet med grejer som man har till bomsadlar är att de inte är utformade för att ge en kanal åt ryggen (det ska ju liksom sadeln göra är det tänkt) och därför är de nog inte så lämpliga att använda till bomlöst.

Den saken som jag pratade om är inte en pad utan något som skulle få upp sadeln eftersom hon är svankig (fick med det med sadeln när vi köpte henne) och jag tänkte om man kan ha den på en bomlös också, alltså att få upp sadeln. En pad vet jag att jag måste köpa :)

Men den som följer med den bomlösa sadeln från hööks, är det samma som man kan köpa vid sidan? Är den också riktigt hård eller är den bättre?

Passar alla paddar som är gjorda till bomlösa på alla bomlösa sadlar?

När jag köpte min sadel ifårn Hööks så följde det inte med ngn padd, utan den får man snällt köpa till själv. Och de har bara en modell.
Den kan du lika gärna skippa då iläggen är hårda och jag hade jätteproblem med att få padden att ligga still. (köp en anna, bättre pad någon annanstans ifrån)

Resten av frågorna tror jag att det är bättre att du ställer i tråden som handlar om bomlöst så slipper vi kapa den här tråden ännu mer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 933
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur