Barbackapad! TITTA HIT ALLA SOM HAR SYTT DET?!

manpila

Trådstartare
Jag har sytt/gjort en barbackapad,men vad använder ni för matrial på själva överdraget,och hur fäster ni det??????????? Och kan man använda en täck gjord,eller 1 rem som går över ryggen och sedan fäst i en sadelgjord. Men hur blir det med punktrycket då?, jag använder en tjock westernpad sedan ett schabrak och till sist barbacka paden som är av en vojlock.då kanske det inte blir något punktryck när det är så tjockt?

Sv: Barbackapad! TITTA HIT ALLA SOM HAR SYTT DET?!

Jag har inte gjort någon barbacka sadel, men täckgjord låter lite inte vidare attraktivt. Har du inga stigbyglar kan padden sitta relativt löst, har du stigläder och tänker använda dem bör man nog spänna gjorden ungefär som på en sadel, ja kanske mer. En sadel är mindre benägen att glida runt än en barbackapad.

är inte lämpligt att ha stigläder alls på en barbackapad för det är svårt att fördela trycket

Jag tycker knappast det är tabu, det beror på syfte och omständigheter, men att ha stigbyglar för att rida lätt och så i lätt sits är knappast optimalt.

Om du går in på "sadlar" så hittar du "Barbackapad-skratt-dax" och där kan du se hur jag har gjort mina.
Ursköna att rida i!! :love:

url=http://www.pixbox.se/pic32746563]
32746563.jpg
[/url]

Måste passa på att fråga - ligger dina stilla?
Jag har också sytt en (som är tokskön att rida i:love:) men den glider bakåt, hur mycket jag än spänner gjorden:( Har en brösta när jag rider med den, men det känns ju inte optimalt att den spänner och har sig när kudden glidit bak.

en tunn antiglidpad fixar det!
min gled åxå helmskt mycket innan ja köpte paden.

Nja min glider inte så mycket,bara i rätt läge i så fall;).
Har redan varit inne på barbackapad skratt dax,men fick inte svar på det jag undrade:confused:. Men gud vad skööna dom är att rida i:love:.

Jag använder akrylpäls/teddy eller fårskinn men det är svårt att förklara hur du fäster det då jag gör mina sadlar direkt i teddyn. Om jag klär med fårskinn så limmar jag oftst på det för det går inte in i symaskinen. Har du någon bild på hur din är uppbyggd så kanske det är lättare att komma med förslag på hur du ska få fast det. Men man få antingen limma eller sy fast det hur eller hur.

Limma ?

Vad använder du för lim ?
Lim som man kan använda till både textil och läder menar jag....

Jag sydde min så den skulle ha en löstagbar/vändbar ovansida men tyvärr så fungerar inte det då den bara glider i väg åt ett annat håll än underdelen oavsett om jag sitter i den eller inte... :mad:

Jag brukar använda en vanlig smältlimpistol. Men på infettat läder funkar inte det men det fäster jättebra på de flesta tyger och på baksidan av fårskinn :)

Det är en fårskinnsjacka jag har slaktat så läderutsidan på jackan kan nog räknas som infettad...

Kan man inte slipa det försiktigt med sandpapper så limmet fäster ?

För att sy fast det hela vägen runt går helt bort då varken symaskinen eller jag klarar av det....

Ja du kan ju testa, eller torka av det med nåt som avfettar, typ thinner eller liknande. Sen kan man sy bara några stycken stygn där det är störst påfrestning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 165
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
905
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 715
Senast: mumin
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka