Barbackasadel

Bison

Trådstartare
Funderar på att köpa en barbacka sadel, en sån i fårskinn med stigbyglar till.
Har tänkt att använda den när jag skrittar i skogen och när jag rider dressyr, så det blir väl 2 dagar i veckan som den kommer användas.
Är det skadligt för hästen att rida lätt med barbacka sadel?
Funderar annars på en bomlös sadel men är rädd att den inte ska passa hästen....

Sv: Barbackasadel

Ja, om du lägger din vikt i stigbyglarna är det i längden skadligt för hästen.Köp en utan stigbyglar eller använd inte stigbyglarna till att rida lätt. (använd dina lår istället)

han är inte helt som han ska jämt min häst så jagh måste ha stigbyglar :crazy:

Men jag kan rida lätt utan att lägga hela tyngden i stigbyglarna så då kanske det kan gå bra....

Ja, om du inte lägger all vikt i stigbyglarna går det bra...

Min häst är inte heller som ett litet lamm när han inte har blivit riden ordentligt (jag är sadellös) på 3 månader, så när jag rider barbacka eller med barbackasadel (utan stigbyglar) så är han pigg som fan och glad som bara den över att få bli riden... Så jag vet hur det är :) Men jag känner mig trygg, för det finns ett litet handtag längst fram som man kan hålla i om det blir läskigt eller studsigt ;)

min häst har en liten tendens att bli överspänd och skena i full kareta helt utan anledning, jag har åkt av tillräckligt många ggr nu så därför är stigbyglar ett måste.

Har en flatback som jag använder till hgonom nu, den löigger jättebra men jag sitter inte sådäre super i den om jag ska rida dressyr.

Okej.. Jag använder iofs inte barbacka paden för att verkligen rida (har bara travat, ingen galopp) utan det 'r mest för att arbeta honom i skritt och kunna rida ut och klättra i skogen. Galopparbete kan jag göra när jag tämkör...

jag har inte heller tänkt galoppera utan han sticker från skritt lr trav det spelar ingen roll vilken gångart, han är som sagt en väldigt speciell häst :smirk:

Varför inte en ridgjord?!
Finns att beställa från en butik på Gotland.
Det har jag gjort, använder den nästan jämt.
Fick justera lite, lindat lindor runt stoppningen, kom annars för nära manken.
Köpt en tjock westernpad som jag sitter på.
Vet inte om den är bättre än en barbackasadel (har aldrig provat) men betydligt billigare!
Kan verkligen rekomendera den!

Jag håller med!
För det du vill använda den till så tycker jag en ridgjord är perfekt! Och mycket billigare än barbackasadlar... :crazy:
Men varför tror du inte att en bomlös skulle passa? Om du är osäker kan du ju pröva några olika?

Just ja, man kan köpa dem på lillhästen i stav också, vet inte vart de är billigast...

tycker barbacka sadlarna verkar så gosioga, priset är inget som stör mig...
Sen så är det ju det att jag måste ha stigläder...

Dwt är ju så mycket prat om grader hit och dit på bomlösa sadlar, sen verkar de ruskigt obekväma, men man vet ju aldrig....

Min Barefoot är snuskigt skön att rida i trots halvdant musklad häst med stötiga gångarter, sitter mycket bättre i den än flertalet bomsadlar jag hade på min gamla häst.
Att det är mycket grader och sånt som ska passa in på bomlösa sadlar har du nog fått om bakfoten en smula. Visserligen finns det vissa modeller (ex vis Freeform) där framjärnets storlek har betydelse, men såvitt jag vet så är gradernas betydelse ganska irrelevant när det gäller t ex Barefoot, Torsion, Knights m.m och de modellerna med samma utformning. Gradantal är för övrigt inte särskilt svårt att mäta ut om man nu skulle vara i behov av att veta dessa.

Enligt mitt tycke är en bomlös sadel ett betydligt bättre alternativ än en barbackapad - hur gosig och mysig den än verkar.

varför ska man inte rida lätt i barbacka sadlar, varför är det farligt?? :bump:

Tryckfördelningen (som inte ens är värd namnet) i barbackapaden är rent utsagt förjävlig. Du har ingen avlastande padd under utan tyngden som blir när du lägger all vikt i stigbyglarna fördelas över en minimal yta, inte alltför ofta heller precis över ryggraden.

Detta kan resultera i ryggont, vilket de allra flesta vill undvika.
Under den bomlösa sadeln ska man ha (finns vissa undantag, men rent generellt) en avlastande padd av något slag som låter ryggraden gå fri, utan den här padden är den bomlösa sadeln nästan lika dålig ur avlastande synpunkt som en barbackapad.

Okej.., Jag förstår ;) Annars får du väl göra så att du virar in dig i en madrass, så studsar du tillbaka upp på hästryggen igen om du ramlar av :idea:

det vore kanske en idée :D knäppa häst...
Ska iaf prova stallägarens barbacka sadel imorrn sen får vi se, antagligen slutar det med att jag skiter i både barbacka och bomlöst och rider vidare i min sadel som hästen trivs med utan att kråmgla till allt så mkt.....

Red med Cissis (stallägaren) barbackapadd igår och han var helt underbar, hästen alltså :smirk: han har aldrig varit så fionb att rida, han jobba med ryggen och sänkte sin nacke, i både skritten och traven, han blev en helt annan häst!!
Hans vanliga sadel är ju utprovad och ligger enligt alla som kollat på honom jättebra, men han har hos tidigare ägare haft problem med för trånga sadlar och har väl antagligen svårt att slappna av med sadel.
Så det får bvli en barefoot sadel till honom så kan jag använda den vanliga sadeln bara när jag hoppar.
Har aldrig varit så lycklig efter en ridtur som efter igår

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka