Bukefalos 28 år!

Barbro Börjesson

S

Sweet

Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och tycker att Barbro är alldeles för hård och sträng mot hundarna.

Jag tycker att hon är kanonbra! Hon får med små medel hundarna att förstå att vissa saker inte är acceptabelt som att tex naffsa och jaga främmande människor eller bli helt galen när den ser en annan hund. Hon får även hundägarna att förstå vad dom gör fel när hunden inte lyder och gör som den gör.

Vad tycker ni? Är Barbro för hård i sina metoder?
 
Sv: Barbro Börjesson

Nej inte är hon för hård, men däremot tycker jag inte om att det visas i tv på det sättet, jag tycker att man behöver ha en instruktör brevd sig i början så man verkligen gör rätt, annars är det risk att det blir fel...
 
Sv: Barbro Börjesson

Jag tycker hon är bra men jag tror att programmet kan få folk att försöka bota sina hundars problem utan att egentligen veta vad som är orsakerna till problemen, och då kan det nog gå galet..
 
Sv: Barbro Börjesson

Tycker det hon visar i TV är skandal!!! :mad:

Om hon bara visste hur många hundägare och hundar som vi får ta hand om efter att de har sett hennes program.

Har skrivit och klagat att de visar detta i TV. Är SÅ förbannad! :devil:

Många hundar är förstörda. Visst Barbro ansvarar inte för vad folk gör med sina hundar, men hon måste väl ha vett nog att tänka steget längre och förstå att de allra flesta kommer att testa dessa metoder hemma.
 
Sv: Barbro Börjesson

VAD är det som är så fel på hennes metoder då?
 
Sv: Barbro Börjesson

jag har bara sett ett par program, men på dem var det mycket skrik och ryck och kastande av diverse föremål. något som kanske kan vara bra på en mycket tuff hund om man har timing, men som hade varit förödande på en vek hund, eller vilken hund som helst med dålig timing.
 
Sv: Barbro Börjesson

Hon går ut och visar extrema metoder, så som kasta kraftig kedja i huvudet på hunden. Hon rycker, skriker och sliter.

Genom att gå ut i TV med dessa metoder så kommer svensson som inte alls vet om deras hund är dominant, rädd eller har ont göra samma sak. En kedja i huvudet på fel hund kan sluta fruktansvärt. En kedja kastat i revbenen i fel sekund, kan sätta djupa spår på hundarna.

Önskar hon visste hur många Go´kväll tittare jag möter. Kan nämna några exempel.

En R.R hane som ett äldre par fick i pensionspresent, började få problem med honom när han blev stor och stark. De har fått sina tips från B.B på Go´kväll. Man tar en påse med ölburkar i. När hunden inte lyssnar så kastar man den på honom. Det slutar med att när man möter denna hund, så går husse och håller allt vad han kan i kopplet och matte går framme vid hundens huvud och slår honom med påsen när de ska svänga höger, vänster alt. stanna. Hundägarna har nu fått hjälp med sin relation till hunden, INTE av B.B

En collieägare kan inte kalla in sin hund. Den springer längre ifrån så fort hon säger kommandot. När jag frågar vad hon gjort när hon tränat, säger hon att hon kastat en ölburk (med grus i) på hunden när den inte velat komma. Det har hon lärt sig på B.B´s go´kväll. :crazy:

En liten sheltie kille vill inte längre gå ut. Han tvärvägrar. Det började med att han låg och skakade varje gång de mötte en hund eller människa. Anledningen var att ägaren sett B.B slänga en kedja i huvudet så fort hunden ägnade en blick åt mötande hund. Hunden som är väldigt försiktig och vek, tog det så hårt att det räckte med en gång. Det har nu tagit ca 2 mån, innan hunden glatt följer med på promenaderna, att han kryper förbi andra mötande jobbar vi fortfarande med.

Det finns massor av ex. men det låter jag vara oskrivet.

B.B kan kanske sin sak, ibland tvivlar jag även på det. Men man går inte ut i TV för att visa hur man korrigerar fel på hundar. Det finns inga universallösningar. Man måste lära känna hunden innan man kan välja metod. Det som fungerar på en kan skrämma livet ur en annan.
 
Sv: Barbro Börjesson

Har faktiskt aldrig sett det programmet som diskuteras i tråden men låter ju helt sjukt att visa såna metoder i TV.
Stackars hundar, så fel det kan bli... :cry:
Slängde jag en kedja på min hund vill jag inte ens tänka på hurn han skulle bli. En vante är lagom ungefär.. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barbro Börjesson

Men en sådan hund som man inte ens kan slänga en vante på har du kanske inte sånna problem med heller eller??

Mina hundar kan gå rätt in i elskåp, stolpar, en trappa och slå i huvudet etc etc utan att ens lära sig att de måste titta efter gång till.. Ett eller annat träd och bil har det också blivit...
 
Sv: Barbro Börjesson

eller som min när han kom på att han kunde springa åt ett håll men titta åt ett annat. BONK sa det när han sprang in i väggen...

en sak som han fortfarande inte har lärt sig är att stoppsträckan bli längre ju högre fart man har. har blivit ett antal turer in i staket och liknande.

min andra skriker som en stucken gris om något gör det minsta ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Barbro Börjesson

Nej jag har inga större problem med honom. Men uppmärksamheten kan jag behöva påkalla ändå o en vante klarar han fint serru.

Klart det behövs hårdare tag med hårda hundar men håller ändå med Guardian Angel om att det är onödigt att visa det i TV eftersom folk kanske inte alltid kan skilja på hund & hund o vilken sort de egentligen själva har.
 
Sv: Barbro Börjesson

Låter i så fall mer som att de borde tagit hundkörkort innan eller fått mer utbidlning och stöd av hunduppfödaren ;)

Jag förstår er kritik, men tycker inte att det är Barbros fel, utan jag önskar att uppfödarna tog mer ansvar också :( Vissa hundar säljer man bara inte till vem som helst...
 
Sv: Barbro Börjesson

Mmm jag funderar på Collie nästa gång. Börjar bli lite leds på stridsvagnsattityden. Men känner jag mig rätt så vill jag prova på en riktig "räser" först innan jag lämnar Labradorerna helt... Har sett många som inte leker och som sätter ned tassarna liiite mer försiktigt. Förra vinterns sprang min hund rätt in i min kompis så att hon (hunden) bet sig själv i tungan *sucka* Det blev lite blod...
 
Sv: Barbro Börjesson

Det håller jag med om däremot! Vet man med sej att det är en krävande ras är det ju en fördel att kolla upp litegrann vem köparen eg är..

Haha, hundarna lekte igår o for runt så dant, fick dem i knävecken några ggr men det är ju ingen fara med en cocker... Kompisen fick en golden i knävecket förrförra vintern o blev golvad rakt bakåt med hyfsat öm svanskota som följd.. Skadeglad som jag är dog jag ju nästan när vi väl kommit in i bilen o jag fick skratta... :) :o

Förstår vad ni menar med att hennes grejer är bra osv, har även häst och där är jag betydligt tuffare eftersom det är en tuff individ.. Hade inte kommit långt med honom utan de som lärt mej hur man handskas med det. O det finns ju väldigt många exempel på folk som är för tafatta med sina djur både inom hund- och hästvärlden..

Sen är det ju så med alla träningstips, i fel händer o i fel tillfälle kan allt bli tokigt. :smirk:
 
Sv: Barbro Börjesson

inte en långhår väl??? i så fall tycker jag det här med kelpie låter bättre. eller en korthårscollie, de är i alla fall väldigt tjusiga att titta på ;)
 
Sv: Barbro Börjesson

men ursch!

Sådana metoder ska inte läras ut till "vem som helst",
man ska akta sig för att använda sådana metoder
på en osäker, vek hund.. :crazy:
 
Sv: Barbro Börjesson

Kan tillägga att jag personligen har testat liknande metoder på min
hund, men han är VÄLDIGT förarhård och fysikst hård..

MEN, en nackdel med sådana skrämselmetoder är
dock att de sedan kan reagera på "skrammel" och andra liknande
ljud..inte så bra om man ska testa dem i framtiden... :crazy:
 
Sv: Barbro Börjesson

Mmm Korthår, Kelpie eller Aussie. Är lite svag för Belgarna också men... Är där lite rädd för skärpan. Tror inte att jag skulle klara en sådan hund, för jag får ju slita för ALLT. får defentivit inget gratis för "talang" eller nått sånt. Tvärtom :(
 
Sv: Barbro Börjesson

ungefär så är jag med hästar. men hundarna ser det i alla fall inte HELT hopplöst ut. inte ännu i alla fall. men vad är det du säger egentligen...? hade inte du skitfina poäng på inofftävlingar? och sen när är labbar de enklaste lydnadshundarna? skaffar du dig en liten kelpie så kommer du glänsa!
 
Sv: Barbro Börjesson

Golden?
Pha! ;-)
Kom igen när du har fått en GD i knävecket.
Här gäller det att se upp när vovvarna leker! 50-70kg i full action...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 488
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 508
Senast: DizAngel
·
Hundhälsa Min kära sambo har knappt haft någon som helst hundkontakt innan han träffade mig. Han har alltid tyckt om hundar men med en mamma som...
Svar
9
· Visningar
1 590
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
1 830
Senast: OUL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp