BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Sv: BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Jag kan hålla med om rasen,jag VET mycket väl vad det är för ras och jag kan även INSE vad den kan ställa till med..

men

sättet,att hoppa på en hundägare med att "jag vet vad det är för ras och vad ska du med den till.."

Varför förutsätter du att Gabbi är socialt inkompetent?
Man kan väl fråga på ett artigt och intresserat sätt utan att ägaren behöver känna sig påhoppad?

När jag träffar andra hundmänniskor på hundprommenader, så brukar jag nyfiket fråga vad det är för hund och om de gör något särkillt med den, jag har aldrig upplevt att någon kännt sig påhoppad för det?

Nu ska jag helt gå mot strömmen..

Jag skulle nog kunna tänka mig att bli lite halvdryg om någon stoppade mig på gatan och minsann visste vad jag har för ras,och alla andra gissar fel..Och undrar vad jag ska ha den till..
Nu är väl kanske inte rasen den bästa,men vad vet du om vad han ska ha den till?
Han gav dig kanske såna svar som han vet retar gallfeber på dom flesta..Precis som jag hade gjort i ett liknande läge..
Hoppar du på folk och frågar om vad dom ska ha hunden till om det är en jakthund/brukshund? Så att den används rätt..eller var det bara för att det var en KO..

För mig får du gå mot strömmen hur mycket du vill, det bekommer mig inte ett dyft.
Jag har inte skrivit någonstans att jag stoppade honom på gatan utan att jag träffade honom. Du vet inte i vilket sammanhang, eller huruvida vi hade god anledning att tala med varandra? Han kanske var hemma hos mig? På mitt jobb? Hos en släkting?
Du kan utgå att jag har en grunduppfostran och inte slänger mig över folk som vill slippa mig. Däremot har jag tillräcklig kunskap om rasen och råg i ryggen att stå för att jag tycker att det är en olämplig sällskapshund för någon som saknar ens grundkunskaper i hund.

Bra släppande på hunden dessutom :rofl:

"Igor!! ... IGOR!!.. Igor? Vissel. Igor!! IGOOR!! Vissel... Igor?..."

Det där var ...en synnerligen konstig video. Men det kanske mest berodde på musikvalet. :crazy:

Tittade runt lite igår och filmer där det står två KO med eller utan stängsel emellan och "mäter" sig verkar vara ganska vanliga.. Det är gärna två eller flera flinande gubbar med i bild också... Suck! Fin böld den ljusa hunden som denna "reklam" verkade handla om hade på sin vänstra armbåge också:crazy:

Jag har för övrigt inget emot denna ras eller liknande raser... Så länge de hålls och används till det som de är avlade för. Att kreti och pleti skaffar sig div sådana hundar är ju bara för sorgligt:cry:

Mvh

Ja alltså bara för att man inte förstår något behöver det inte nödvändigtvis vara konstigt.

Sar planinac kommer från balkan och i låten i videon är en fd väldigt populär låt som spelades dag ut och dag in :P Mina kusiner har ett par stycken sånna hundar hemma på bakgården. Funkar hur fint som helst som vakthundar och fyller verkligen sin funktion till max. Ingen icke självmordsbenägen människa skulle sätta sin fot där olovligt, det sätter jag min högra hand på.

Vad man ska vara mycket väl medveten om är att dessa hundar inte går att träna som en "vanlig" hund. De behöver en FAST hand för att inte helt få spelet och bli rent farliga! Klickerträna och diverse andra "stryka medhårs" metoder är bara att glömma. Ska du sätta dig i respekt hos en sån här hund är det råstyrka innan den blivit vuxen som gäller.

Att svennebanan ska va så förbannat rädda för allt som de inte själva förstår...

*KL*

Jag har bestämt för mig att när jag var i 10-årsåldern blev ett barn illa bitet (dog?) av en KO i Sverige. Jag minns det för rasen var i stort sett okänd då och jag hade dille på att plugga hundraser och var tvungen att kolla upp just denna hunden. Om jag inte är helt fel ute var det just ett vaktbolags hundar som hade rymt, någon annan som minns?

Jag kanske missuppfattar ditt inlägg, men denna svennebananen ser inte alls nyttan/användningsområdet i vårat samhälle för hundar som man kan använda praktiskt i självmordsförsök och få ett lyckat resultat och som dessutom tydligen måste brytas ner med våld och tvång för att ens kunna gå att fostra och hantera?

Vet ingen djurart eller hundras som man ska slå in vett i för att få ett bra förhållande med?

Men jag är ju en fegis i sig, med småbarn och som gillar mitt liv, deras liv och vill gärna slippa få våra lemmar tuggade på om hunden råkat smita...
Men ska jag ta livet av mig, så ska jag överväga ditt tips! :idea:

Det är nog du som har missat något här.. Du som tyvärr inte förstår vad detta handlar om.

Mvh

Att svennebanan ska va så förbannat rädda för allt som de inte själva förstår...

Ja, lustigt, det sa ägaren till den hunden också.
Poängen är dock att jag precis förstår vad de används till, jag har även sett dem live på hemmaplan. Väldigt imponerande, duktiga vakthundar i områden där bara den närmaste familjen rör sig.
I Sverige, eller i Sthlm där hunden jag träffade på har vi förutom allemansrätt även brevbärare, dagisgrupper, gamla tanter med rullatorer och bilar av mindre modell. När en ägare säger att det är "coolt med lite vakt" hävdar jag å det bestämdaste att han inte har en aning om hur det är att ha en hundrakilos hund som VAKTAR utan urskiljning.

J

Vad man ska vara mycket väl medveten om är att dessa hundar inte går att träna som en "vanlig" hund. De behöver en FAST hand för att inte helt få spelet och bli rent farliga! Klickerträna och diverse andra "stryka medhårs" metoder är bara att glömma. Ska du sätta dig i respekt hos en sån här hund är det råstyrka innan den blivit vuxen som gäller.

Menar du K.O eller menar du herdehundar i största allmänhet och vad baserar du detta påstående på?

Nu ska jag helt gå mot strömmen..

Jag skulle nog kunna tänka mig att bli lite halvdryg om någon stoppade mig på gatan och minsann visste vad jag har för ras,och alla andra gissar fel..Och undrar vad jag ska ha den till..
Nu är väl kanske inte rasen den bästa,men vad vet du om vad han ska ha den till?
Han gav dig kanske såna svar som han vet retar gallfeber på dom flesta..Precis som jag hade gjort i ett liknande läge..
Hoppar du på folk och frågar om vad dom ska ha hunden till om det är en jakthund/brukshund? Så att den används rätt..eller var det bara för att det var en KO..

+1 på det!

Ang videon i urspringsinlägget tycker jag inte den talar någonting om rasen i sig, utan snarare hur hetsade/tränade hundar beteer sig.

Jag själv gillar KO väldigt mycket, men vet också mycket väl om att det är en alldeles för skarp ras för mig. Så att inga missuppfattningar ske.

Tänk om det är tvärtom då? Tänk om det där är en otränad hund?
Det är en stor skillnad på tex en brukshund som TRÄNAS att ta för sig och stå på sig och att våga gå i fullt bett, och en otränad hund som tar till det som förstahandsalternativ när någon öppnar grinden.

Att den inte har ett släppande för fem öre skulle kunna vara ett tecken på att den inte är tränad. En hund som inte släpper alls är svår att träna mer än en gång nämligen.

Tänk om det är tvärtom då? Tänk om det där är en otränad hund?
Det är en stor skillnad på tex en brukshund som TRÄNAS att ta för sig och stå på sig och att våga gå i fullt bett, och en otränad hund som tar till det som förstahandsalternativ när någon öppnar grinden.

Att den inte har ett släppande för fem öre skulle kunna vara ett tecken på att den inte är tränad. En hund som inte släpper alls är svår att träna mer än en gång nämligen.

Ja, jag har väl aldrig sagt att det bara finns en sida på det hela. Finns väl massa raser som gör sådär utan att tränas?

Videon kan också vara resultatet av att en "kan-allt-vet-allt" människa har tränat hunden.

Som med alla andra hundraser finns det mer eller mindre lämpliga hundägare! Man måste vara mycket väl medveten om vad det är för något man har på gårdsplanen annars blir det farligt. Och ja du har rätt överlag passar herdehundar inte i lgh! Men i en ordentligt stängslad villaträdgård ser jag inga som helst problem med att ha en sar planinac. Eftersom det är den rasen jag har haft kontakt med så är det endast den jag vågar uttala mig om. Men samtidigt måste man vara medveten om att dessa hundar inte är funtade som "vanliga" hundar och anpassa sitt sätt att handskas med hunden efter rådande förutsättningar. Inget nytt under solen med andra ord utan samma sak gäller överlag för hundar som är avlade på en specifik egenskap.

Jag pratar om sar planinac och om du hade citerat hela inlägget hade du också förstått det. Jag baserar det på helt egenupplevda erfarenheter. Herdehundar eller blandraser med herdehundar är mycket vanliga på balkan. Där är synen på hundhållning ofta helt annorlunda mot den vi har här och passar mycket bättre för att uppfostra dessa raser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka