Barfota boots till skavkänslig häst

Bukefalos 30 år!

Exakt var blir skavet? Eller jag gissar du inte menar djupaste punkten längst in i karleden?

Min häst är främst känslig för tryck över ballar och kronrand och har I perioder boots dygnet runt på lösdrift så har testat en del.

Ang Scoot och höga trakter kan du värmeanpassa bågarna på originalmodellen. Flex tycker jag inte rymmer superhöga trakter om man inte byter gaiter. Floating och Evo är extremt anpassningsbara (inkl värmeanpassa skalet) och hade min häst ridits fortfarande hade jag velat testa Pioneer också. Allihopa av de känns som betydligt mindre grusfångande än de flesta av EFs boots. Undantaget är EF Ultra som är min främsta life saver både som hagboot och på promenad! Så gillar du sulan och booten passar I övrigt kan du absolut bara testa Ultra. Inte lika hållbar överdel men betydligt bättre komfort för hästen.

Equine fusion trekking har min ena ponny som behöver boots. Han hade de dygnet runt i hagen en period när han var nyligen avskodd från järn. Funkade jättebra.
Dom fungerar likadant som dom jag redan har och täcker ju också hela karleden. sen känns det som att med hålen på sidorna så skulle det komma in ännu mer sant och smågrus i dom så jag tror inte inte det är något för oss tyvärr. Hade det bara varit hagen så hade det varit okej men det är ju endast i ridningen som hon behöver.

Exakt var blir skavet? Eller jag gissar du inte menar djupaste punkten längst in i karleden?

Min häst är främst känslig för tryck över ballar och kronrand och har I perioder boots dygnet runt på lösdrift så har testat en del.

Ang Scoot och höga trakter kan du värmeanpassa bågarna på originalmodellen. Flex tycker jag inte rymmer superhöga trakter om man inte byter gaiter. Floating och Evo är extremt anpassningsbara (inkl värmeanpassa skalet) och hade min häst ridits fortfarande hade jag velat testa Pioneer också. Allihopa av de känns som betydligt mindre grusfångande än de flesta av EFs boots. Undantaget är EF Ultra som är min främsta life saver både som hagboot och på promenad! Så gillar du sulan och booten passar I övrigt kan du absolut bara testa Ultra. Inte lika hållbar överdel men betydligt bättre komfort för hästen.
Skavet blir ovanför ballarna, i gropen för det samlas smågrus där och på sidorna av den och upp mot kotan. Det är alltså hela karleden. Hon blir ju ganska varm och svettig nu i värmen och då blir det ju lättare skav.

Funderar på scootboots men är tveksam då hon har ganska branta hovar också så tån inte blir för lång. Typiska islandshovar.

Jag har testa ultra tidigare på den andra hästen men gillar inte med remmarna. Sen kan sand och sånt komma in i dom med. Problemet är väl egentligen att det som kommer in i EF inte kommer ut. Därför som jag funderar på en öppnare boots helt enkelt. Annars älskar jag mjukheten och följsamheten i dom.

Har sedan tidigare equin fusion active jogging till min islänning men tycker inte det fungerar. Dom sitter tajt och som dom ska men vid minsta lilla grus i dom så får hon skav i karlederna och hur jag än gör så lyckas jag inte förhindra att det kommer in i bootsen. Vi har mycket finkorniga grus och sandvägar häromkring.
Så jag står i valet och kvalet om jag ska sko henne eller hitta en annan boots. Om jag byter boots måste det vara så att eventuellt smått grus och sand inte stannar kvar i karleden. Ni med boots och skavkänsliga hästar, vad har ni för boots?
Jag vet att jag använde equine fusions limskor ett tag till en häst. Jag gillade dem mycket, de limmas på hoven, på det hårda, men det var en höst/vinter period så det var ingen is men inte heller denna värme, runt 3-10 grader.

Jag vet att jag använde equine fusions limskor ett tag till en häst. Jag gillade dem mycket, de limmas på hoven, på det hårda, men det var en höst/vinter period så det var ingen is men inte heller denna värme, runt 3-10 grader.
Intressant. Jag antar att du menar de limskor som ser ut som en "vanlig" equine fusion? Jag har själv funderat på dessa eftersom det hade varit "rätt" skönt att ta lite ledigt från att sätta på och plocka av boots varje dag (för att inte tala om att tvätta och torka dem på vintern). Upplevde du att hovarna mådde bra av limskorna? Kunde du återanvända dem?

Skavet blir ovanför ballarna, i gropen för det samlas smågrus där och på sidorna av den och upp mot kotan. Det är alltså hela karleden. Hon blir ju ganska varm och svettig nu i värmen och då blir det ju lättare skav.

Funderar på scootboots men är tveksam då hon har ganska branta hovar också så tån inte blir för lång. Typiska islandshovar.

Jag har testa ultra tidigare på den andra hästen men gillar inte med remmarna. Sen kan sand och sånt komma in i dom med. Problemet är väl egentligen att det som kommer in i EF inte kommer ut. Därför som jag funderar på en öppnare boots helt enkelt. Annars älskar jag mjukheten och följsamheten i dom.

Fattar. Scoot passade inte min heller pga branta hovväggar. Mot skav annars tycker jag vanligt kroppspuder funkar bra. Men kanske inte räcker om hästen rids svettig. Används frekvent hos mig iaf. Både ovanför hoven mot skav och I hoven när det inte är torrt ute bootad I hagen mot röta.

För att spinna vidare på equine fusion-limskorna så blir jag lite fundersam på "luft-hålet" under. Är det inte risk att det kommer inte lera där som sedan inte kommer ut igen?? Det är alltså dessa jag menar: https://viahov.se/97-362-247-joggin...RIYN#/1-joggingsko_stl-10/66-sulans_form-slim

När jag har limskott har jag föredragit helt täckta skor med artimud och någon variant av DIM just för att inte få in massa skit. Men har inte limmat När det varit väldigt lerigt pga kommer ju alltid in lite i bakkanten hur noga man ändå är. Hade jag velat limma över vintern hade jag istället hellre velat ha en så öppen sko som möjligt, tex EasyShoe Race light och försökt göra övriga korrigeringar när det är torrare. EFs hål samt att skon hamnar lite mer framöver tån än "vanliga" limskor har gjort att jag inte valt att testa den.

Intressant. Jag antar att du menar de limskor som ser ut som en "vanlig" equine fusion? Jag har själv funderat på dessa eftersom det hade varit "rätt" skönt att ta lite ledigt från att sätta på och plocka av boots varje dag (för att inte tala om att tvätta och torka dem på vintern). Upplevde du att hovarna mådde bra av limskorna? Kunde du återanvända dem?
Ja, det är dem. Jag gillade dem. Jag tror det står sex veckor kan de vara på, absolut inte mer. Hoven mådde bra av dem men måste luftas och skötas om, verkas var 4-6 e vecka typ. Mer typ 4:e vecka än 6:e för att ha kontroll att det inte blir grus eller Sten eller svamp eller något annat problem. Jag blev nojig så jag drog av dem efter ett tag kontrollerade hoven, barfota någon dag och limmade om. Nu såg jag att det stod på beskrivningen att de kan återanvändas. Hoven blir lätt att verka eftersom bootsen behåller fukten.

Jag återanvände mina men det gick att ”bända” av dem med hovtång liksom. Jag gillade dem, absolut inget skav.

Jag täckte inte hålet men hästen gick inte i lera utan torrt, typ smågrus, både dag och natt, travbanegrus, typ 08-grus.

Jag tänkte samma sak.
Det där hålet, jag förstår att man funderar på det. Prata med leverantören eller säljaren de måste ha mer erfarenhet än jag som använde dem en kort tid. Det fungerade för oss men det var liksom egen hage, grus, grusvägar, ni måste fråga själva.

@EmmaW
Bild på scootboots adjust som han har bak. Jag har lagt rörisolering samt eltejp runt remmen för att slippa skav av mittdelen som är ganska tjock och hård. Som du ser så har min nästan ingen päls alls i karlederna och är väldigt känslig för skav så man får vara lite uppfinningsrik..
Visa bifogad fil 188201

Men vad smart! Jag har länge funderat på scootboots då jag gillar modellen men tror min häst skulle reagera på ”trycket” baktill. Vilket super-tips 😍

Det där hålet, jag förstår att man funderar på det. Prata med leverantören eller säljaren de måste ha mer erfarenhet än jag som använde dem en kort tid. Det fungerade för oss men det var liksom egen hage, grus, grusvägar, ni måste fråga själva.
Jag kan inte se att det är ett alternativ såvida man inte täpper till hålet om man ska få det att fungera här tyvärr med det fina gruset och sanden tyvärr.

Jag håller på att landa i att jag nog kommer sko henne en period nu. Har kikat en hel del på limskor men vill inte stänga in strålen. Min erfarenhet säger att det skapar problem. Så den jag kikat på är glushu, någon med erfarenhet av den? Den ser annars rätt trevlig ut och av det jag hittar på nätet så verkar folk generellt nöjda. Annars blir det nog en järnsko under en period.

Ang strålen så har du artimud under verkar det snarare hjälpa om det är röta du är orolig för. I fall du vill ha fler alternativ alltså. Jag vill ju just undvika öppna skor utan ge strålen något stöd också så har tyvärr ingen eran glushu.

Ang strålen så har du artimud under verkar det snarare hjälpa om det är röta du är orolig för. I fall du vill ha fler alternativ alltså. Jag vill ju just undvika öppna skor utan ge strålen något stöd också så har tyvärr ingen eran glushu.

Problemet blir väl att man stänger in strålen och artimud sitter ju inte hela tiden utan försvinner vid fukt och eftersom det är instängt läge går det inte att applicera på nytt och hästen går i gräshagar och där bildas fukt i gräset varje natt av daggen. Det finns inget problem hos henne just nu men jag vill inte heller skapa något.

Problemet blir väl att man stänger in strålen och artimud sitter ju inte hela tiden utan försvinner vid fukt och eftersom det är instängt läge går det inte att applicera på nytt och hästen går i gräshagar och där bildas fukt i gräset varje natt av daggen. Det finns inget problem hos henne just nu men jag vill inte heller skapa något.

Det var otydligt av mig! Jag menar alltså när man använder DIM också så hela undersidan är stängd. Tycker också det är svårt att hålla efter om man har strålstöd men skon öppen så förstår din oro!

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Prova ut hovboots
  • Equine fusion som blir till isklumpar - vad göra?
  • Barfota boots

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka