Barfota boots???

Sv: Barfota boots???

Prova dem med plastpåse på hoven och en handuk eller nåt på golvet så går det bra att byta om det behövs.

Jag hade beställt ettor till vallacken men skrev måtten och bad säljaren skicka den storlek hon trodde skulle bli bäst, vilket var 2or visade det sig.

Först tyckte jag att skorna satt bra men när jag provred med dem märkte jag att de glappade och pållen slog i med bakhovarna.
Som tur är har jag ett sto som jag ändå tänkt beställa skor till så småningom så jag provade dem på henne och de satt perfekt (trodde när jag mätte att hon skulle behöva en strl. större).
Sen köpte jag en boot i strl. 1 på granngården (för 580kr, och då var det utan gaiter...) och provade den med plastpåse och handduk för att se om det skulle funka och den satt som en smäck, så det var bara att beställa ett par i en strl mindre och lämna tillbaka "provskon" på granngården.

Senast ändrad:

mmm, posthanteringen funkar dåligt därute i ödemarken...
Klagade hos posten men det hjälpte inte, vanligt postpaket är leveransgarantin 1 vecka på...

Mja, i det här fallet var det nog jag som var otålig. :angel: Beställde dom i föörgår nämligen. Men det stod att leveranstid var 2-5 dagar, så det kunde ju gått! Hade för mej att dom varit snabba när jag beställt förut.

det där påminde mig om att jag måste inskaffa nya sånna, eftersom de han har nu är aningen för stora :(

halkar dom inte i dom här?

isåfall ska jag lätt ha till båda hästarna - tänk att få slippa brodda i vinter.. :love:

man skruvar fast speciella broddar i skorna
då slipper du ju brodda varje gång du ska rida eftersom broddarna redan sitter där dom ska vara

Hej!

Jo om hästen inte har verkats på ett tag kan det skillja en storlek när hästen sedan är nyverkad!!
Så det bästa är att ha hästen barfota och verka med jämna mellanrum!
Jag brukar verka hovarna varannan till var tredje vecka och då behöver man bara raspa av lite! Det är också det skonsammaste för hästen då stora skillnader (overkad - nyverkad) leder till större belastning på hovar och ben.
Man kan altid gå kurser/studera och fråga sin hovslagare (om han är hjälpsam :crazy: )

Mvh Lisa

fast nu i vinter ska jag troligtvis sko min häst ändå, för att han inte ska förstöra hovarna igen om hagen blir fylld av "kratrar" (och sen hoppas att han trampar av sig sina skor lite då och då så jag får användning för tappskokompetensen ;) )

Ho ho!!!!! :)
Nu har jag hämtat dem :banana:

easy_boots_01.jpg

wow, snyggt! :banana: Passar dom bra, eller? Ser iallafall så ut på bilden! :)
Men vad är det för flärpar som hänger ut bakom benet?

Mina kom inte idag heller, jag väntar med spänning!

Hej!

Vad roligt!
Ser mycket bra ut! :bump: :D

"Flärpen" är ett nylonband som man ska dra försiktigt i för att få på bootset ordentligt. Sen tar man bort det!
De sitter fast genom en "strypöggla" runt bakre bandet i booten när man köper dom. Men man lossar det och sätter det så man lätt kan ta bort det när hoven är i booten för då ska man inte kunna få tag på det bakre bandet (det bandet (är i mellanhård plast) ska ligga runt ballarna på hoven men inte nudda "mjukdelarna" hår/skinn).

Mvh Lisa

De verkar passa bra faktiskt. Ska provrida dem idag.

Jag är orolig att de är lite stora, men det är mest för att de inte va svåra att sätta på. Å andra sidan så tror jag inte att hon kan ha en storlek mindre, för det är ingen plats över...

JennyK skrev:
Jag vill också ha tips på bra boots. Vill veta om det finns några andra än Easy boots, Boa och Old Mac´s.

det finns något som heter "swiss boot" också...de specialinprovas på varj häst och min erfarenhet är att de sitter kvar mycket bättre än tex. de gamla easybootsen!

Nu har jag ridit med Easy Bootsen!!!
De va inte svåra att få på eller av, när man fått in knixen. Det satt bra på plats! :bow:
Det gick jättebra, hästen blev som ny :D

jag hade swiss boots förut men varken jag eller hästen trivdes med dom. tyckte att de skavde lite och han stapplade lika mkt med som utan. dessa verkar se ut att passa bättre :) hur mkt kostar ett par?

Ja vad kul att Easybootsen fungerar!
Det låter som både du och hästen blev nöjda! ;)
Själv vet jag att min ponny som var halt på gruset, gick utmärkt med bootsen! :bump:

Mvh Lisa

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
886
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈