Barfota eller ej, vågar jag prova??

Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Man kan titta på en plattfotad häst och se VARFÖR den är plattfot- det är ett sjukdomstillstånd- alltså får man räkna med rehabilitering och behandla hästen därefter.

TS:
Den kan mycket väl behöva verkas oftare än var femte vecka i början!
Det tar upp till ett år för en ny hovkapsel att växa ut, så förändrad hovkvalité kan dröjja innan den når ner i marken. Om hoven dessutom är lite krasslig från början kan det ta ett tag för friskt horn att börja produceras- läderhuden behöver rehabiliteras först.

Att promenera är nog inte negativt- gräskanter på grusvägar och skogsstigar om hästen är öm. Med eller utan ryttare är beroende på allmäntillståndet.

Det finns många bra boots på marknaden, jag har provat ett par olika och fastnat för en lätt och simpel modell (swiss-boots).

/Migo
som har följt ett stort antal avskoningar på olika individer- alla med kanonbra resultat!
Du får gärna PM:a om du undrar nått, det är ju lätt att sånna här trådar blir lite infekterade...
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Så du menar att man kan göra en plattfotad häst icke plattfot ? Det tror jag inte ett dugg på. Lika lite som att jag som INTE har en hålfot (plattfot) plötsligt får en tids nog bara ortopeden rehabliterar mig ett tag.


Plattfothet är ärftligt. Min fd häst var plattfotad, i fem generationer bakåt i hennes led är alla ston plattfotad...är alla sjukliga då ?
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hästen slappnade av i hela kroppen när jag plockade av skorna
,Var den sömstucken eller va?

Jag har snarare motsatt erfarenhet- när den får skor- börjar den att kunna röra sig helt obehindrat-
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Japp - enligt denna skola så är ALL skoning förkastling, och just denna barfota metod "läker allt" .
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Nej, inte sömstucken.

Mackan: Jag förkastar inte all skoning, men jag försöker se framaåt, hur kommer min hästs hovar att se ut om fem år? om tio år? jag vill helst slippa avliva pga att det inte finns att spika u.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hej gör ett litet inlägg.:)
Jag tycker absolut att du ska prova att ha hästen barfota. Jag vet att hästar som blivit plattfotade pga skoning blir återställda, och det är många som blir det pga skor.
Och som en skrev tidigare, hästarna får en annan rörelse frihet då de inte behöver vara rädda för att halka hela tiden. Dom får ett annat grepp, känner underlaget och anpassar sig efter det. Kanon även på vintern. Broddar bootsen på vintern, men använder dom bara när jag rider. Vid stora isfläckar i hagen blanda använd(urmockad) sågspån och strö ut. Funkar kanon. När det töar och vanligt grus sjunker ner och när det sen fryser igen så ligger det under isen så har sågspånen den fördelen att den oftast flyter och finns då kvar på ytan och är således kvar där då det fryser på igen.Fortfarande halkskydd..

Jag själv har mina barfota, har en väldigt sulöm tjej som var väldigt plattfotat men som sakta men säkert börjar bli bättre. Har givetvis boots på henne då jag rider ut eftersom hon blir lite öm då det är grus eller mycket rötter i skogen. Men eftersom hon går fin fint i hagen så får hon gå barfota.Och det är väl ändå där dom är till större delen eller hur.;)

Lyssna inte på dom där bittra som skrivit dynga här,
lyssna på din magkänsla, var uppmärksam på din häst studera hästen.
Hästen hälsa är ju prio ett eller hur.:bow:
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Nej, inte sömstucken.

Mackan: Jag förkastar inte all skoning, men jag försöker se framaåt, hur kommer min hästs hovar att se ut om fem år? om tio år? jag vill helst slippa avliva pga att det inte finns att spika u.
Den anledningen var väl inget vidare. Hovar växer.
Om hästen har kass kvalitét måste du ändra på maten till det bättre.

visst kan du prova om du verkligen lyssnar på din häst.
Hade du tänkt att verka den med alternativ metod?

Fattar inte eftersom du gillar att rida o träna mkt.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Lika lite som att jag som INTE har en hålfot (plattfot) plötsligt får en tids nog bara ortopeden rehabliterar mig ett tag.

Utan att ha läst något annat i tråden och utan att lägga tala för någon part måste jag bara reagera på detta inlägget.
Hur kan du jämföra en hästs hov med en människas fot?!
Vi är hälgångare, en häst är tågångare och det är extremt små likheter mellan uppbyggnaden, om ens någon nämnvärd!

För övrigt.. Min häst är väldigt plattfotad. Hon är skodd fram, men aldrig varit det bak. Hon är platt runt om, men med hjälp av en bukekompis här, Sissu. Fick råd och tips från henne hur man kan sköta hoven för att få den mera skålad (utan att verka i sulan såklart!!!) och det fungerade faktiskt på min häst. Detta gällde bakhovarna då såklart. Framhovarna rör jag sällan såvida hon inte har tappat någon sko och kansterna måste rundasav/jämnas till.
Så beroende på vad det är för platthet/orsaken till den, så går det nog absolut att rätta till och att skor ibland kan göra det svårare, det tror jag kan stämma in på vissa fall, men inte är det lösningen till alla.

Kristin (som för övrigt är helt neutral i barfota/inte barfota)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Inlägget var inte riktat till att du har funderingar att sko av, utan till Migos svar, då dennes skola är en skola jag inte anammar.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Så du menar att man kan göra en plattfotad häst icke plattfot ? Det tror jag inte ett dugg på. Lika lite som att jag som INTE har en hålfot (plattfot) plötsligt får en tids nog bara ortopeden rehabliterar mig ett tag.


Plattfothet är ärftligt. Min fd häst var plattfotad, i fem generationer bakåt i hennes led är alla ston plattfotad...är alla sjukliga då ?
Det finns, precis som Migo nämner, plattfotade hästar som man kan åtgärda. Att endast sätta sig tillbaka och mena på att "alla hästar i det här ledet" har plattfot och inte försöka göra nåt åt det är ingen god lösning (Jag säger inte att du gjort så).

Syrran fick hem en dam med rena ankfötterna, utflutna, platta med understuckna trakter. Hästen gick som en anka dessutom =ingen överrullning alls. Hovis gjorde ett häftigt jobb på den hästen. Balanserade om hela hoven och kilade upp. Tog ca 1 år innan hästen hade en "normal" hovform. Då skoddes hon av och har sedan dess funkat som barfotahäst utan att hovarna tappar formen.

Visst kunde syrran ha gjort som så många andra...säga att "den här hästen ser ut så här" men hon förde en aktiv dialog med hovslagaren som gjorde sitt yttersta för att lyckas...

Sen blir jag lite fundersam...varför avla på en häst som nedärver en dålig hovform? Du känner till att hovarna är dåliga i fem led???
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag har ändrat en del, jag ska prova att greja lite till.

Ja, jag gillar att träna och rida, men i dagsläget rider jag ca 2 ggr i veckan, runt 20 min per gång då jag inte hinner rida varje dag och hästen inte har behov av ridning varje dag.
Jag planerar inte att ge mig in på någon hokus-pokus-metod, jag planerar att låta min utbildade och mkt hästkunniga hovslagare få följa utvecklingen hela tiden. Om det behövs komplettera med barfotaboots för att se om det funkar.
NATURLIGTVIS går hästen först. Jag lyssnar noga på vad min häst har att säga, han vet bäst. Och om det inte fungerar så åker skorna på igen, oavsettb om det gäller imorgon eller om ett halvår.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Varför man avlar får du fråga de andra ägarna om. Men visst kan väl en häst med platta fötter fungera ypperligt ändå. Alla med platta fötter har ju INTE kassa hovar för det.

Nu har ju inte vi/dom sagt att: den här hästen ser ut så här..ok. Och sedan skitigt i att göra något. Givetvis har hästarna/hästen verkats efter de förutsättningar som funnits..men likt förbannat är hästen plattfot. Det har INTE att göra med att folk struntat i att åtgärda hästen. Men du kan knappats trolla bort plattfotheten, du kan enbart förbättra. Men likt förbannat är plattfotheten kvar mer eller mindre.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag jämför ingenting..jag konstatera fakta..Sen får du dra villka paralleller som helst. Detta inlägg var en hint till Migo om du missat detta.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ehhh..Excuse me?

Det var ju käckt att bli kallad bitter o skriver dynga här.

Av alla inblandade är jag nog den som har sett PMs häst flest ggr,och hon vet exakt vad jag baserar mina svar på!

Hon vet även att jagaldrig skulle godkänna ngt som kaninnebära en djurskyddsrisk för hennes häst,och där är vi -väldigt-lika!

Passa dig för att kalla mig bitter o att jag skriver dynga-jag är nämligen inte ett dugg bitter-jag är en rödhårig kärring i 160 kg permobil o det bådar -inte-gott för dina fötter!

för säkerhets skull: :)

PM-häv på djuret ridboots då,går det så går det.Han lär ju garanterat ge feedback.
meddela din kompis att vi kan ..träffas...snart eftersom b skall nertill Gbg snart.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

KL:

kom på att jag sett plastskor någonstans,var det på natural balance shoes sida,eller ngn annan(icke strassig) sida?

B hade ju inte direkt kul fötter o där rök skorna med en gång,men han flisar inte(han var/är bara platt,werkmann 7or istrlk,undrstucken,obalanserad osv men dte fick vi ordning på)

på T,som tyvärr fortfarand eflisar fram så har han av djurskyddsskäl alltid skor fram,men bak är dte lite olika.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jo, jag förstod att det var en hint till henne.. Men du skrev det ju så att alla har tillgång att läsa och kommentera och ibland händer det ju att vi då gör det :)

Var bara lite varningssymbol.. Jag tror inte du blir sedd så trovärdigt om du börjar jämföra en hästhov med en männikofot vad gällande platt/hålfot :confused:

om du inte jämförde förstår jag inte ditt inlägg.. Då kan jag gärna skriva.. "En anka har en platt fot och den mår bara bra av det, utan skor"

:confused:
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

jaha då får man heta bitter för att man är av en annan åsikt.
Kallar du ALLA människor det som inte delar din åsikt? :angel:
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Men prova att ha honom barfota först då vet du ju säkert men låt det inte gå hur långt som helst..det tror jag inte heller du gör för du låter väldigt vettig..:)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag planerar inte att ge mig in på någon hokus-pokus-metod, jag planerar att låta min utbildade och mkt hästkunniga hovslagare få följa utvecklingen hela tiden. Om det behövs komplettera med barfotaboots för att se om det funkar.

Håller med tidigare rådgivare för jag tycker du ska gå på din magkänsla. Dessutom ser jag utifrån det du skrivit att du verkar ha tänkt igenom detta noga.

Varför inte försöka ta kontakt med en barfotaverkare? Hästen går ju redan barfota. Hade jag varit i din situation hade jag försökt få dit både hovslagare och barfotaverkare för en diskussion.

Håller också med tidigare rådgivare om fördelarna med att använda boots. I den utsträckning som du faktiskt rider, så tycker jag inte det är vettigt att slå på järnskor, 24/7, som hästen uppenbarligen får problem av.

Lycka till! Du verkar vara så pass omsorgsfull och uppmärksam på din hästs välbefinnande så det kommer säkert gå bra!
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ja, jag är ju noga med hur hästarna mår, det hoppas jag att ingen ska behöva tvivla på...

barfotaboots ska det bli, ska bara fundera ut vilken variant jag vill prova, men både jag och brorsan läser på för det vilda. Hästen rör sig mer än vanligt i hagen, igår var det han, den gamle tjockisen som drog igång de andra i busgalopp neför backarna!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 504
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp