Barfota eller ej, vågar jag prova??

Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag tycker helt klart att du ska prova. Hur länge är svårare. Det beor på om du låter hästen vila i början eller vill rida som vanligt. Du märker ju på hästen om den inte trivs/ är öm i fötterna. Rider du ofta på mjukt underlag eller har bra gräskanter att gå på vid uteritter kan det ju funka jättebra. En fundering som dök upp när du beskrev hästen är: Har du en "modern" hovslagare som verkar med längre tå? eller har du en som verkar mera "gammaldags" med kortare tå? Det gör stor skillnad.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ja, jag är ju noga med hur hästarna mår, det hoppas jag att ingen ska behöva tvivla på...

barfotaboots ska det bli, ska bara fundera ut vilken variant jag vill prova, men både jag och brorsan läser på för det vilda. Hästen rör sig mer än vanligt i hagen, igår var det han, den gamle tjockisen som drog igång de andra i busgalopp neför backarna!!!

Du måste ta o följa upp sen... Säkert många här (med mej) som är nyfikna... ;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hej. om du känner att hästen inte kan skos så ofta som den behöver pga alla sömmar och hästen slappnar av i hela kroppen när skorna åker av så tuta och kör och prata med din hovslagare/vårdare hur ni kan göra för att hästen ska få det så bra det bara går att få.

Jag tycker det låter som skorna mest ställer till det för er och din häst trivs bäst utan och har grymma hovar med bra tillväxt. Varför inte utnjyttja dom bra egenskaperna?

Lycka till och hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Vet inte hurpass modern han är, han håller sig med egna travhästar, på lösdrift och de går utan skor för det mesta. Jag Vill ha lite kortare tå på min häst. Har efter noggranna studeringar kommit fram till att han har understuckna trakter, men han rör sig fritt och frivilligt om än lite försiktigare än vanligt på grus.
Jag tror att om någon månad när vi vuxit förbi sista sömhålen och fått bort dem så kommer hovarna att se vettiga ut. Rider mkt försiktigt och enbart vad han klarar av och tycker är ok, dvs ute i skogen på mjukt underlag samt i paddock. Är fullt beredd att bara rida få och korta pass med i stoer sett bara skritt och kortare travsträckor ett tag. Blir han öm/ovillig/stum så åker skorna på igen.
Uppföljning kommer :D
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Man kan titta på en plattfotad häst och se VARFÖR den är plattfot- det är ett sjukdomstillstånd- alltså får man räkna med rehabilitering och behandla hästen därefter.

KL,,,,,,,,,,,,,,,,

Då undrar jag varför vissa individer är "plattfotade" och när detta "sjukdomstillstånd" uppkom utifrån den enskilda individens extriör och sedan tidigare alltid sedan födseln varit barfota.

Vilken sjukdomsbild hänvisar du till???
Vilken hovrelaterad sjukdom utlöser detta??

Hur lång rehabelitering kan man räkna med och vilka smärtor kommer denna individ att behöva genomgå, och under hur lång tid??

Hur exakt går man till väga för att genetriskt återskapa en nedavlad platthov till en väl väld sula utan att den enskilda individen skall under rehabeliteringen orsaka onödigt lidande??

Säg mig gärna vilka faktorer utifrån hästens extriör,
belastning, arv som nedärver en platthov, fullhov eller t.o.m. konkav sula.

Fråga: Varför är en häst plattfotad???
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

min häst hade också hovar som flött ut. det gör de inte idag. vi har en hovvårdare men det funkar väl lika bra med en duktig hovslagare. hans hovar sprack också med skor, han hade ständigt sprickor och de senare åren tappade han dem också lättare. han har inte haft problem med ömhet efter att vi tog av skorna(trots att han inte verkades riktigt rätt i början). och att hovarna skulle växa mindre ju äldre de blir behöver inte alltid stämma. min gubbe är 23 och hans hovar växer som ogräs sen jag skaffade mig en hovvårdare.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

min gubbe är 23 och hans hovar växer som ogräs sen jag skaffade mig en hovvårdare.


Har du funderat på varför dom växer som ogräs sedan du skaffat en hovvårdare???

Hovar som spricker när dom har skor på sig är ett bevis för att den inte är fysiologiskt skodd.;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ajdå vad någon tog åt sig, antar att du då kanske är lite bitter.
Jag menar bara att endel är så mycket emot vissa saker att dom inte ser klart.:angel:
Krångla inte till allting så mycket.:)
Jag tycker det är super att hitta lösningar på problem som är så enkla som att ta bort det onaturliga. Kan det bli bättre och enklare och vi har massor med hovisar som håller med om det. Det är vi som säger åt hovslagaren att vi vill ha hästen skodd eller hur. Vi kanske ska fråga våran hovslagare om vad han/hon tror passar denna häst efter att hovis sett hästen i rörelse och tittat på fötterna och fått reda på användning.....;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

T.Alsterfeldt, Har aldrig kallat just dig bitter eller hur, du har heller inte skrivit dynga så varför ta åt dig?;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Har bara slarvläst men jag skriver som förmodligen en del andra - barfota och plattfot går inte bra ihop.
Har man tålamod och en mycket bra verkare och är beredd att göra de anpassningar som krävs, så visst KAN det gå. Men verkligen inget jag rekommenderar och det kan ju ta ÅR för hovarna att anpassa sig.

Jag hade en plattfotad kuse barfota bak (hade haft den så hela sommaren året innan också, var först på hösten den började ömma) och pga att verkaren tog bort en del av sulan (troligen därför åtminstone för det var enda skillnaden jag kan komma på från föregående sommaren) så blev hästen jätteöm i strålarna. Efter bara ca 2 veckor så gick den som om den hade korsförlamning... :eek: eller ja, efter två veckor var det inte SÅ illa men den var riktigt stel och liksom bara stampade ner med babenen när den gick, då fattade jag inte varför men ca en vecka senare när det var riktigt illa så tog jag ut veterinär som fick kolla att det verkligen bara var hovarna (tog blodprov och kände på hovarna, hästen ömmade rejält i strålen) och han fick finadyne. Samma dag om jag inte minns fel så försökte far min som kan slå på tappskor försöka slå på skorna igen, men kusen var för öm så han lyckades bara få i ett par sömmar innan han gav upp. Dagen efter lyckades hovslagaren få på skorna, efter ca 40 minuters slit och ett sömhål i låret :angel:

Även om hästen hade blivit bättre med tiden, och även om det hade gått om man inte tagit bort lite av sulan så skulle jag ändå aldrig ha vågat dra av skorna igen. Och då var den ju ändå "bara" plattfot, själva hovkvalitén var rätt ok. Och den var inte barfota runt om utan bara bak.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Här är en bild på min oskodda häst. Hans hovar har faktiskt blivit djupare sen jag skodde av honom. Han ömmar inte på grusvägar heller.

http://i113.photobucket.com/albums/n203/Raffegubben/0c3c1304.jpg

(Och nej, alla "skotalibaner", jag strasserverkar inte! Jag verkar som mina UTBILDADE hovslagare lärt mig.) Dvs helt naturlig verkning som bara jämnar till så han sliter jämnt och kortar tårna lite, inte riktigt fram t bärranden.

Som komplement för att kunna brodda och ev för långa asfaltturer (fast det har aldrig behövts, jag undviker asfalt), så har jag BOA-boots. De rekommenderar jag, superbra passform.
Om du har en häst som får flisiga hovar bör du nog inte testa plastbots typ easy-boots, för de gnager väldigt på hovväggarna, eftersom de sitter fast med "hullingar" i sidorna.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

det kan ju ta ÅR för hovarna att anpassa sig.

....först på hösten den började ömma) och pga att verkaren tog bort en del av sulan (troligen därför åtminstone för det var enda skillnaden jag kan komma på från föregående sommaren) så blev hästen jätteöm i strålarna. Efter bara ca 2 veckor så gick den som om den hade korsförlamning... :.......Även om hästen hade blivit bättre med tiden, och även om det hade gått om man inte tagit bort lite av sulan så skulle jag ändå aldrig ha vågat dra av skorna igen. Och då var den ju ändå "bara" plattfot, själva hovkvalitén var rätt ok. Och den var inte barfota runt om utan bara bak.

Man kan väl inte låta hästen var öm i ÅR heller?! :confused:

Varför i all världen tog verkaren en del av sulan? Och varför sa du inte nej till det? Det är väl självklart att sulan behövs?

Och att hästen ömmade när sulan var reducerad är väl inte alls konstigt?Hade väl varit konstigt om den INTE ömmat då? :smirk:

Det har ju knappast med avskoningen att göra, man kan väl inte rekommendera folk att inte pröva oskott för att någon klåpare karvat i sulan på en oskodd häst???
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag kan inget om barfotaverkning, knappt om verkning/skoning öht, därför litar man givetvis på den som verkar/skor. Och även om jag tyckt att det sett konstigt ut och sagt till så är det ändå för sent när man ser att sulan börjar ryka.

Ett annat exempel är en häst som inte är plattfot, möjlighen haft lite klena hovar rent allmänt (vad gäller hovkvalitén). Ända sen skorna rök för 1½-2 år sedan vill den väldigt ogärna gå på grus eller asfalt, vare sig man rider eller leder så drar den som sjutton mot vägkanten (eller diket om det inte finns någon sådan :crazy: ) den har såvitt jag vet blivit "bra" verkad, och ändå inte anpassat sig på över ett år. Själv skulle jag inte palla att se hästen anpassa sig på det viset, under den långa tid det kan ta för att hästen ska bli van och hovarna bättre mao så har hästen dåliga hovar (t ex plattfot) eller att man märker att hästen blir väldigt hovöm om den tappar en sko, då skulle jag undvika barfotagång, min åsikt.

Har inget emot barfota överlag, vissa klarar det ju utan problem.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

alla hovslagare är tyvärr inte lika duktiga som du. under 14 år har jag inte haft en enda som kunnat få bort sprickorna. och många utav dessa va utbildade, bara för att de är utbildade så behöver det inte va lika med duktiga på alla problem.
att hans hovar nu växer mer än nånsin beror väl på att de är rätt stimulerade?
jag e bara väldigt glad att vi hittade ett sätt för hans hovar.
visst ska man ifrågasätta men du gör det lite väl mycket och negativt. kan du inte bara va glad att andra hittar lösningar till sina hästar?
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

visst ska man ifrågasätta men du gör det lite väl mycket och negativt.

Jag håller med om detta. Jag tror att det kanske beror på att coari har sett för många resultat av klåparverkningar att han/hon är så negativ. (stämmer det coari?)

Det kan vara ett bra tecken att hovarna växer så (och har din häst inga problem längre så är det nog det), men det kan vara ett sjukdomstecken också, att kroppen lägger mycket krut på att reparera sig. Men det är ju omöjligt att veta utan att ha sett den.

Vore intressant att se bilder, om du har lust att lägga ut några. Gärna där man ser undersidan av hoven med!
Själv har jag inga just nu, och min kamera är på lagning.

Men är du det minsta osäker kan du väl be en vanlig utbildad hovis titta på din häst? De brukar inte ha något emot att göra det i förbifarten när de skor andra hästar i stallet.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ja, därför skulle jag aldrig våga prova att anlita en verkare, eftersom man inte vet vilken skola de representerar. Vanliga hovslagare kan också verka barfotahästar.
Sulan ska de iaf INTE röra, enligt mig. Är hästen plattfot så får det rätta till sig själv, och reagerar hästen som du beskriver så går det inte att ha den oskodd.

Min häst ömmade egentligen inte någongång när den blev oskodd. Lite på grus när den råkade trampa på en sten, men det gick över ganska snabbt, kanske 2 veckor. Sedan ömmade han inte på grus heller.
Men ömmar den även på gräs så går det ju helt enkelt inte. Då har de ju inte chans att gå bekvämt någonstans.
Är hästen extremt plattfot så får man nog inse att hovarna är för anpassade till skoning, och då kanske barfota är helt kört för den hästen.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Alltså, jag litar ungefär lika mycket eller ev. mer på barfotaverkare när det gäller att verka en barfotahäst än en hovslagare eftersom de jag anlitat bara verkat som de hade gjort innan skoning, inte rundat av tån och kanter så det inte ska flisas osv.

Just den här barfotaverkaren kände jag inte men en kompis som brukar vara väldigt insatt (blir lite besatt av saker hon fattat intresse för, och just barfotaverkning verkar vara en sån grej :angel: ) hade själv tagit dit henne för att verka sin häst och jag antog att hon skulle säga till om något såg konstigt ut vid verkningen. Men det gjorde hon först i efterhand :crazy: Så nästa gång ska jag antingen försöka plugga på mer själv för att kunna avgöra om det ser bra ut eller inte, eller ha kompisen med mig igen men beordra att hon verkligen säger till! :p (När hon själv verkat hästen trivdes den nämligen rätt bra med att vara barfota.)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Kanske ska tillägga att hästen jag haft på prov nu har gått barfota, inte med någon speciell verkning utan "standard" och det har funkat kanon förutom att den ömmar lite om den kliver direkt på en sten, men så var den skodd över vintern och skoddes av bara några dagar innan jag fick hem den.
Den kusen hade dock gått barfota i sisådär 12 år.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

jag tycker som du att vanliga enkla barfotaverkningar är bäst, men får hästen ont måste den ju skos. jag tycker du kan prova barfota och komplettera med välsittande boots vid ridning på ex grusväg. vi tycker old macs är bra. finns det inte tillräckligt att spika i om du sen vill sko kan du ju ha bootsen på även i hagen tills hoven vuxit ut.

vi har varit tvungen att helsko två av våra i år, jag tycker det märks direkt på steget när de får besvär och varar det mer än en vecka är det ju inget tillfälligt så då åker skorna på
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hur är det med barfotadojorna nuförtiden, är det lätt att dom får skav? Sägs ju att man inte ska ha dom på så länge pga det, så hur funkar det i hagen egentligen?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 503
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp