Barfota eller ej, vågar jag prova??

Polly_Mulle

Trådstartare
Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min hästs fötter.
Hästen är idag elva år. Han gick barfota fram till hösten som femåring, dock endast på lösdrift i hage utan belastning, grus el liknande (ohanterad). Så fort han hamnade på stall och fick lära sig bli ledd och lyfta hovarna fick hovis komma. Skodd runt om pga blödningar i sulorna. Sedan dess har han vart skodd i hela tiden. Har lite sköra fötter, flisar lätt. Randiga, mkt vitt. Spricker gärna vid sömhål. Ofta tappskor.

Problem med att han behöver skos ganska tätt för att inte bli ankfot/flattfot. Blir han för lång i tån rör han sig illa/ingen bra överrullning. Det kan röra sig om en vecka från normal till illa. Skor vi för ofta finns det ingenting att spika i.

Slet av skorna igår eftersom hovis har rymt på semester just när han behöver nya skor. Döm min förvåning när hästen till och med travade frivilligt barfota i hagen?? Han springer gärna i hagen men har aldrig frivilligt sprungit barfota. Har ätit kisel ett par år och har fått bättre fötter. Jag vill helst ha barfota eftersom just nu känns det som om skorna hindrar att hoven fungerar optimalt/optimal blodgenomströmmning vilket inte gör hoven bättre.
Brorsan selt av sin skorna för runt tre månader sedan och hästen har nu jättefina fötter. Dock bättre grundkvalité än vad min har.
Och vad händer om några år när hovarna pga ålder växer långsammare? Vad ska vi spika i då?? Ska han gå barfota borde det bli nu eller aldrig, eller?

Min tanke/toleransnivå är att jag kan ta att hästen är lite öm på hårdare underlag, ev gummidojjor, men han får INTE vara halt eller ha ont hela tiden, det är inte okej. Jag vill INTE ha någon konstig "barfotametod som löser alla problem"-tjafs, utan vanlig enkel barfotaverkning som man alltid har gjort helt enkelt.


Hur länge vågar jag prova?
Om han kortar av steget, ska jag avbryta då? Jag vill INTE ställa av helt under något år el liknande, vill kunna rida lite utan att barfota stör. Kortar han steget ökar jag risken för muskelspänningar/låsningar, vilket är värst, skor eller låsningar?
Enzion eller liknande för att öka tillväxten kanske? Biotin har inte hjälpt hans fötter, kisel har, äter det dagligen året om. Kan det hjälpa till att snabbare så bättre fötter?
Går det ens att få bättre fötter?

Han går ute runt 12 timmar per dag, grusväg till och från hagen, gräshage med lite träd. Fri tillgång på grovfoder. Rids ett par dagar i veckan mest dressyr.
Planen var att börja nu när han går på bete, ha på bete så länge som möjligt, sedan har han hela regnperioden på sig innan det blir hårt, det borde ge åtminstionde tre månader innan marken hårdnar. Han rids mkt lite under vintern, sedan kommer smältperioden i vår med mjukare underlag.

Reflektioner, tips på allt från ev gummiskor till tillskott,idéer och allt annat som kan vara relativt är intressant. Hade ni vågat? Hade ni provat?
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

INGEN?? som har något att säga? Inga kommentarer ingenting?
Idag har han gått utan skor i två dygn, hovarna har inte flisat mer än att jag kunnat underhålla med raspen. Inte särskilt öm utom när han trampar på vassa stenar. Rör sig frivilligt även i trav om än försiktigare än vanligt...
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hej. Jag kan endast svara på varför jag valde att ha mina hästar barfota. Men iaf så hade jag en häst som ständigt tappade sina skor och fick därmed mycket trasiga hovar pga av att sömmen slet ju med sig delar av hoven. Och min andra häst ja han hade riktiga plattfötter och var öm även med skor på, inget kändes rätt då och jag letade på internet och läste allt jag kunde komma över om barfotaverkningar. Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att prova och ringde en hovvårdare. Nu har mina hästar snart varit barfota i ett år, och jag är faktiskt väldigt imponerad över att det gått så bra.

Hästen som ständigt tappade sina skor hon har nu ett helt annat steg och går fint på alla underlag.

Den plattfotade hästen är fortfarande lite plattfotad men det är påväg bort, och likaså ömheten. men jag måste fortfarande använda boots på när jag rider på grus som har stora stenar. I skogen och i hagen rör han sig obehindrat.

Vägen till oömma fötter har ju varit lång och jag har ju fått anpassa min ridning väldigt mycket, men nu tycker jag att det har varit värt det. Även om vi har en bit kvar till helt friska hovar så har det fungerat väldigt bra för oss, och jag kan ju bara prata för mig.

Största imoneringen har ändå varit, vilket bra grepp dom fått... Jag rider väldigt mycket i skog över stock och sten och inte en halkning på berg eller något sen skorna åkte av. Ps jag har två travare....

Hoppas du hittar vad som passar just dig och din häst.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag hade provat! Har min barfota jämt, men så har han fötter av stål.. nästan.. Du får ju inte veta om du inte provar... Funkar det inte får du väl slå på skor igen!
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Är hästen plattfotad eftersom du skriver *flyter ut* ? Om så är fallet skulle jag inte ha barfotagång på denne.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Han blir ful i fötterna om man inte kan hålla dem tillräckligt korta hela tiden. Och att sko var femte vecka går inte då det inte går att spika så ofta i dem. Jag gar bestämt mig för att prova ett tag, ska prata med min hovis också och höra vad han säger och tror.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Om hans hovar är platta o lätt flyter ut så är det inte o rekommendera att han går barfota. Desssutom tolkade jag att han hade sköra hovar som lätt trasade söner. Att han kan tom trava i hagen är ju inte så konstigt, det är mjukt underlag, så det kan dom flesta hästar göra, men fungerar det om han ska ridas på grusvägar el asfalt utan att hela hoven slits ner på nolltid eller trasar sönder?
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

med den typen av hovar hade kjag varit mkt tveksam till barfota.
det är i såfall av -yttersta vikt-att hovslagaren hjälper er att visa hur man skall raspa av kanterna för att det inte skall spricka eller göra hovarna svagare.det är -inte-bar a att raspa!

prata även med hovis om sk flappskor,jag vet inte mkt om dem mer än att d esitterfast i tån m järn o gummisula resten.

funderar på att prova på min gamle.


jag är varken för eller emot barfota,pysslad emd sådant innan det var modernt,och har nu skor tidvis på dem.dvs den gamle är alltid skodd fram. unghästen då o då.

läs på,prata med hovis för det är lite mer med balansen o så än man först tänker på.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag verkar min häst själv (en speciell barfota metod) och har gjort det i över ett år nu. Han var plattfotad innan och det har faktiskt blivit mycket, mycket bättre nu. Om en hov är för platt skyddas inte strålen och det är alltså den som gör ont.

Annars får man tänka på och framför allt ta hänsyn till att hästen kan vara lite ömfotad precis i början, speciellt på hårda grusvägar. Asfalt brukar inte vara några problem, och naturligt vis inte skogsvägar. Ömmar hästen kan man försöka ta det lite lugnare och rida i kanten på vägen eller i diket. Boots är annars att rekomendera. Men verkas hästen bara riktigt, så vänjer sig hovarna snart vid lite hårdare underlag.

Lycka till!
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Har en bruksnordis som går barfota. Han är lite inåttåad & sliter då yttersidorna kraftigt när jag ridit. Man kan se det efter varje gång man ridit.
Har nu använt Easy Boots Epics & det har funkat jättebra.
Använder dessa varje gång jag är ute & nu har hans hovar blivit jättefina.
Underhållsverkar bara det som han inte sliter själv.
Bakhovarna är helt korrekta utan boots.

Han var mycket plattfotad och ömmade en hel del + att han hade utflytningar runt om innan jag började med barfota & (enl. AANHCP), men har nu välvt sina framhovar (bak är dom jättefina) en aning & funkar då mycket bättre. Utflytningarna försvann då vi backade traktstöden så de ligger i nivå med sulan & ej växer över.

Tycker att det är värt att ge det en chans.
Men inte till vilket pris som helt förstås. Hästens välbefinnande går ju i första hand.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Förresten, kom också på och ska då tillägga att bakhovar brukar det gå lättare att ha barfota, eftersom de inte tar så mycket belastning som fram. Så om det kanske bara räcker med skor fram, om din häst nu behöver skor. Lite o tänka på i alla fall.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag tror inte barfota är en bra metod för din häst...:crazy:
Min häst var likadan och jag provade en kort period , det gick inte , de flisas sönder och blir ömma.. trava på mjukt underlagkunde han med..men hårt underlag blev han öm , sedan klarade inte hans hovar den belastningen. Hade gärna velat haft honom barfota men det gick inte.. och jag tycker inte man ska ha barfota när de ömmar osv.. men om du nu vill prova tycker jag du ska prova först bak där hästen inte har så mkt tyngd..och end. sko fram.
Risken med att låta dem gå barfota är ju att de går och spänner sej osv.. om de ömmar och det kan bli div besvär med låsningar osv längre fram..men jag önskar dej lycka till hur du än gör.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Ok, många som inte tror att det är vettigt att prova. Men VAD ska jag prova då? Varje söm som spikas i de hovarna gör dem sämre. Och för att vinkeln ska vara vettig behöver han skos ofta, men det finns inte tillräckligt att spika i för att sko ofta, om han får gå 8 - 9 v så är hovis glad för då går det att spika i honom.

Naturligtvis kommer hovis att ha stenkoll, baturligtvis kommer jag slänga på skor direkt igen om/när jag märker att det inte går. Hästen får som sagt INTE ha ont.
Jag försöker tänka framåt. Vaf ska jag göra om ett par år när hovarna växer långsammare? Ta bort en i övrogt frisk häst för att hovarna är kassa?
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Flapskor har vi pratta om tidigare till honom, men då var det inte aktuellt eftersom han hade för sköra hovar.
Lillehästen har ju vart skodd ett par ggr om året och gått barfota därimellan och det har funkat prima, men har nu gått barfota i 12 veckor tror jag och det funkar prima.
Hovis ska få komma ut i veckan, enklare att prata öga mot öga än på telefon, och ska det göras ska det göras ordentligt. Är trött på att slåss med ständiga sprickor runt sömhåk och tappskor och slisor hela tiden.
Jag räknar med att få ta det lugnt i början, jag räknar med att få slänga på skor igen men skor gör inte hovarna bättre, de bara döljer problemen. Därav viljan att försöka. För ska jag bara dölja problem istället för att lösa hade jag kunnat köpa mig en börjessadel och ett pessoabett, det hade vart mycket billigare än vad jag har lagt på den här hästen för att han ska fungera optimalt...
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

En fundering... finns det inte sånnadär skor som man spänner fast på hoven utan söm? Tror jag sett sånna i annonser... Kan du inte verka hovarna som om du skulle sko hästen och sedan montera på skor om du skall rida på hårt underlag/krävande ridpass?

Som sagt... jag har ingen aning om hur dessa skor funkar, men det kan ju vara en kompromiss... De är säkert rätt dyra dock.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Jag har alltid kört halva tiden barfota, halva tiden skodd. Under perioder då jag låter hästarna vila går de barfota - för att stärka hovarna och att dem ska 'läka' från sömhål mm, men alltid skodda vid ridning. Omöjligt att rida ordentligt annars
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Prova barfota! Men ge hästen en chans till omställning.

/Migo
som har mkt. god erfarenhet av fd. plattfotade hästar som nu går problemfritt barfota... (red min skagern runt här för en vecka sedan- boots på vid hemskt underlag, annars helt ok barfota. Han var väldigt platt när jag skodde av honom för 2 år sen.)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Äntligen någon som vågar vara positiv!
Naturligtvis räknar jag emd omställningstid, har redan sett över och funderar över foder, ev tillskott, valt att göra det nu under betesperiod då de kan röra sig som det vill och det är något sånär mjukt i marken, samt att jag tror på mkt frivillig rörelse, dvs tagit bort kraven från ridningen under en period.
Har börjat titta på vilka barfotasboots som verkar vettigast, läser allt jag kommer över om barfotaverkning samt anatomi osv.

Hästen slappnade av i hela kroppen när jag plockade av skorna, han är lugn och harmonisk, men samtidigt en häst som talar om direkt om det är något som inte passar.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Det handlar inte om vem som vågar vara positiv eller inte, utan om hästen har de anatomiska förutsättningarna för en barfotagång. Tur det gick så bra då för Migos plattfotade häst att ha denne barfota. För min kompis plattfotade häst slutade detta med fraktur på hovbenet. Min plattfotade fick stengallor och hovbölder.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

SÅ förbannat plattfot är han inte. Dock flyter han ut om han inte blir skodd tillräckligt ofta, och så ofta vill inte hovis spika i honom. Hästen klarade ju av att gå sina första fem levnadsår barfota utan skador,det är bara synd att jag inte hade mer vett än att jag skodde honom och lät honom vara skodd på rutin i alla år istället för att inse att jag satt på en guldgruva...
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 504
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp