Barfota eller ej, vågar jag prova??

Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Min häst har gått med skor i hela sitt liv och nu är hon 21 år gammal och nu i sommar så tog jag av henne skorna för att hon skulle åka iväg på ett bete och hästarna fick inte ha skor på sej där. Jag ville prova och se hur det funka och det har funkat jättebra, jag smörjer in hovara med hovolja 1 gång i veckan , det funkar jättebra!
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Man kan be hovis att raspa till lite rundare hovvägg.
Sen så sliter de flesta barfotahästarna sina fötter mkt. inkl. sula o stråle- därför ska man inte fixa med det.

Inte heller verka så mkt det går o dessutom fila bort hela bärranden så att den går på sulan-
Vilken idiot som helst kan räkna ut att det gör ont på hårt underlag då.
Men det är klart:idea:Hoven går ju inte sönder då- för det enda som är kvar är levande horn med känselnerver o blodkapillärer.:mad:
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Bootsen är väldigt olika.

Easy-bootsen (även e epic) sitter med "taggar" i hovväggen, och kräver lite bredare hovar för att hänga kvar.

Old Mac sätts fast med band över karleden bl.a, och kan ge skav där, trots gaiters. De sitter dessutom bäst på lite runda hovar, har hästen långsmala hovar lossnar de.

BOA-boots sitter kring själva hoven bara, och går inte upp ovanför kronranden, eller bara knappt. Mer steglös, och går att dra åt såå de sitter även på avlånga hovar.

Själv har jag BOA, och är jättenöjd med dem! Svåra att få tag på, dock.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Easy-bootsen (även e epic) sitter med "taggar" i hovväggen, och kräver lite bredare hovar för att hänga kvar.
Har man lite vett slår man in piggarna i bootsen.
Trodde faktiskt att man hade atgit bort dem:confused:
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Hoven går ju inte sönder då- för det enda som är kvar är levande horn med känselnerver o blodkapillärer.:mad:

Mycket klokt uttalande. Har du levande hårstrån med kapilärer också?
Okunskap blir pinsam om man skyltar med den vet du....
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

ni som tjatar om att strålen skulle vara ngn extra blodpump o att skodda hästar förlorar känseln i hovarna- för all framtid- borde veta bättre.
Tror du att den bara har känsel i strålen eller?
En tunn sula o dessutom nertagen hovvägg ger smärta iom tryck på kötthoven.
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

*KL*

Jag tycker tråden verkar tjatig!!

Prova med barfota och då menar jag barfota,, inget trams med "tofflor" o annat onaturligt utan helt naturligt barfota.

Går det så går det utifrån dina förutsättningar och krav och funkar det inte så finns det alltid en mindre smärtsam lösning som oxå är mer human,smärtfriare och fysiologiskt anpassningsbar för den enskilda individens hovmekanism.

Brukar kallas för fysiologisk skoning.

Eller hur Migo??
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Mycket klokt uttalande. Har du levande hårstrån med kapilärer också?
Okunskap blir pinsam om man skyltar med den vet du....
Inte vet jag vad du har för hår- vi pratar naglar nu. Har du ingen känsel om du bryter av nageln för långt?
Tänk om det är dina tånaglar o du har ett jobb som ballerina:eek:

fång är som att tånageln släpper helt o bara sitter i nagelbandet o du tvingas gå på jobbet ändå.;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

ni som tjatar om att strålen skulle vara ngn extra blodpump o att skodda hästar förlorar känseln i hovarna- för all framtid- borde veta bättre.
Tror du att den bara har känsel i strålen eller?
En tunn sula o dessutom nertagen hovvägg ger smärta iom tryck på kötthoven.

Varken jag eller strasser hävdar att strålen är en blodpump... mig veterligen är det hovslagare som säger det.
Skodda hästar får nedsatt blodcirkulation i hoven- sänkt temperatur och cellmetabolism- sämre nervfunktion. Funktionen återkommer dock om cirkulationen åteställs. Enkel basic vävnadslära, tom jag läste det på gymnasiet... Om du undrar nått ang försämrad hovmekanism med skor så hänvisar jag till Politts video. Jag såg den senast igår...

Förvuxna traktstöd som ligger i sulan ger tryck på läderhuden- smärta.

Du har fortfarande inte svarat på vilket "levande horn med nerver och kapilärer" du pratar om...
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Inte vet jag vad du har för hår- vi pratar naglar nu. Har du ingen känsel om du bryter av nageln för långt?

Det är stor skillnad på läderhud och horn snälla du. Det finns inget "levande" horn...
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

"levande" horn var inte lyckat, utan levande vävnad.;)
 
Sv: Barfota eller ej, vågar jag prova??

Varken jag eller strasser hävdar att strålen är en blodpump... mig veterligen är det hovslagare som säger det.
Skodda hästar får nedsatt blodcirkulation i hoven- sänkt temperatur och cellmetabolism- sämre nervfunktion. Funktionen återkommer dock om cirkulationen åteställs. Enkel basic vävnadslära, tom jag läste det på gymnasiet... Om du undrar nått ang försämrad hovmekanism med skor så hänvisar jag till Politts video. Jag såg den senast igår...

Förvuxna traktstöd som ligger i sulan ger tryck på läderhuden- smärta.

Du har fortfarande inte svarat på vilket "levande horn med nerver och kapilärer" du pratar om...
Det kommer definitivt inte från hovisarna.
Om man skor som man gör idag dvs med bara 6 söm hindras inte elastistiteten nämnvärt iom att det är i den bakre delen av hoven som är mest rörlig.
Det har man alltid vetat om.
Det du lärde dig i skolan lär du ha förkastat iom att du valde Strasser som säger att hästarna är skadade för evigt om den har haft skor.
ja alla skador som finns kommer ju av dem- eller hur var det?

Vi pratar inte om förvuxna traktstöd utan en häst som är så totalt nedverkad att den inte kan ridas utan boots.
Boots däremot- hämmar traktens utvidgning samt överrullning.

Jag vet inte om du är S. verkare eller om du anlitar ngn från denna skola
rtfm.gif
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 500
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp