• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 332
T

Tira

Jag har skott av min häst och hon går i stället barfota nu och har gjort i snart ett år. Det fungerade inte alls med skor för oss, hon tappa tölten och blev stel. Tog mindre kliv osv. Hon var mycket känslig med vikten på fötterna och blev skorna lite slintna så gick det direkt sämre i ridningen igen.

Jag beslöt mig därför för att söka efter andra alternativ och fann en hovvådare som kom ut och skodde av henne och verkade henne utifrån hennes naturliga tyngdpunkt. Detta gjorde under! Hon började röra sig mjukare och luftigare och tog ut kliven igen och fick mera sväv. Tölten hittade hon tillbaka till och baken blev mer aktiverad. Ridningen har aldrig fungerat så bra som den gör nu och jag har haft henne i 7 år snart!

Finns det någon annan här som har nån erfarenhet av barfota häst, eller kanske har en själv?

//Sara

Sv: Barfota

Provade redan från början att ha min barfota. Har haft honom sen han var 2 år. när jag började rida vid fyra gick han fortfarande barfota. men hovarna slets ner otroligt snabbt. så vi var tvugna att sko honom. i somras fick han gå barfota på sommarbetet. så fort man tog ut honom från hagen och gick på grusvägen blev han ömfotad. visst, med rätt verklning kanske det går. om man håller sig borta från underlag som slits. men visst måste man ha hästen skodd på tävling?

men visst måste man ha hästen skodd på tävling?

Nej, numera får du tävla utan skor också.

Min häst verkas efter så kallade "vildhäst" modellen. Jag har också provat en gång innan att ha henne oskodd och en "vanlig" hovslagare som verkade då. Det fungerade inte och hon blev ömfotad och slet ner hoven fort.

Men nu när jag har en utbildad hovvådare är detta inte ett problem längre. Hon har bytt ut i stort sett hela hoven, och vi kan rida på vilken underlag som helst. Går lika bra att trava som att tölt på tex grus. Numera fungerar hoven korrekt och ju mer den används och slits ju mer växer den. Så det krävs minimal hovvård nu när allt fungerar. Hon sköter liksom hovarna själv. Dom håller sig perfekta.Men det har varit en lång rehabilitering dit vill jag tillägga, och det har krävts många verkning tillfällen, ibland bara ett par veckor i mellan då det i vissa perioder händer massor med saker i fötterna när den sätter i gång att förnya sig.

okej! ja då kan de ju vara värt att fundera igen på om man ska ha han barfota. Bara det finns en bra hovvårdare i mina trakter.

jag hade en connemara i början av -80 som jag tävlade msv. hoppning på barfota. han hade jättefina hovar och ömmade inte alls på något underlag, slet inte heller ner hovarna trots att han gick i stort sett alla dagar i veckan (med mkt. skogsturer på grusvägar). men det är den ända jag haft som har fungerat på dom nivåerna utan skor. och jag hade samma hovslagare i 15 år till alla hästarna.

en bra hovslagare är utefter min erfarenhet lika duktig på att verka korrekt som att sko. min hovis skor inte om inte behovet finns.

Min häst går barfota året runt. Han verkas enligt vildhästmodellen (AANHCP metoden). Jag tycker verkligen att det är bra. Min häst har fått mycket finare hovar efter det.

Jag har skott av min häst och hon går i stället barfota nu och har gjort i snart ett år. Det fungerade inte alls med skor för oss, hon tappa tölten och blev stel. Tog mindre kliv osv. Hon var mycket känslig med vikten på fötterna och blev skorna lite slintna så gick det direkt sämre i ridningen igen.

Jag beslöt mig därför för att söka efter andra alternativ och fann en hovvådare som kom ut och skodde av henne och verkade henne utifrån hennes naturliga tyngdpunkt. Detta gjorde under! Hon började röra sig mjukare och luftigare och tog ut kliven igen och fick mera sväv. Tölten hittade hon tillbaka till och baken blev mer aktiverad. Ridningen har aldrig fungerat så bra som den gör nu och jag har haft henne i 7 år snart!

Finns det någon annan här som har nån erfarenhet av barfota häst, eller kanske har en själv?

//Sara

Tävlar du eller har tänkt tävla med denna häst???

Usäkta som frågar, men om hästen fungerar barfota med det hon gör med den, vad spelar det då för roll?

Min häst går barfota året runt. Han verkas enligt vildhästmodellen (AANHCP metoden). Jag tycker verkligen att det är bra. Min häst har fått mycket finare hovar efter det.

Min blir oxå verkad enligt AANHCP metoden. Kul att det fungerar bra för er med! Jag är super nöjd! Och min häst oxå,hon har aldrig varit så harmonisk som nu. Hon rör sig så smidigt och luftigt. Innan var hon stel och stressad och gillade inte att bli riden. Nu tycker hon att det är jätte kul att komma ut igen.Har aldrig fungerat så bra med henne som det gör nu. Så det känns jätte skönt att ha hittat nåt som passar henne.

jag säger det samma .:love: jag har hittat min perfekta hovvårdare . hon är super bra vad heter din .mina hästar älskar gå barfota.:love: :p synd att så många är emot detta och inte vågar prova .:devil:

Jag tävlar och det fungerar helt utmärkt!!

Jaha,,,, men då kan den väl endå inte vara korrekt barfotaverkad vare sig utifrån Strassermetoden eller AANCHP metoden.

Jag tror du luras lite här,Ha ha Den är ju verkad helt traditionellt av en utbildad hovis. Det är därför det fungerar och du kan tävla den.

Du e kul du.*ler*

Mitt äldsta sto barfota sedan fem år tillbaka, fyraåringen har aldrig varit skodd. I början verkades de av en traditionell hovslagare (som iofs tyckte jag skulle avvakta med att sko så länge de inte var ömfotade). Sedan snart två år tillbaka verkas de enligt AANHCP (vildhästmetoden). Det fungerar bra och hovarna är numera friska och jättefina. Har inte haft problem med ömmande heller, trots att jag rider mycket på grusvägar. Det enda problemet är väl när det blir blankis ute, men då kan man ju ha boots med broddar. :smirk:

Jaha,,,, men då kan den väl endå inte vara korrekt barfotaverkad vare sig utifrån Strassermetoden eller AANCHP metoden.

Jag tror du luras lite här,Ha ha Den är ju verkad helt traditionellt av en utbildad hovis. Det är därför det fungerar och du kan tävla den.

Du e kul du.*ler*

Vad pratar du om? Det är väl klart att man ska kunna rida och tävla precis som vanligt även om hästen är verkad enligt vildhästmodellen!!? Förstår inte riktigt hur du tänker...

Vad pratar du om? Det är väl klart att man ska kunna rida och tävla precis som vanligt även om hästen är verkad enligt vildhästmodellen!!? Förstår inte riktigt hur du tänker...

Jag tror att Hovis menar så här, verkning enligt de olika metoderna stämmer inte med reglerna som lyder i FIPO. Eftersom trådskaparen har islandshäst bör det handla om gångartstävling, enligt reglerna skall hovvinkel gå i linje med kotan något jag antar att Hovis inte anser är möjligt.

Du e kul du.*ler*

Jag har tävlat med denna häst utan problem, samt att jag varit i kontakt med Sif och det var inga problem där heller. Så jag vet inte vad du dillar om??

Du e kul du.*ler*

Hur fånigt inlägg var inte det där då hovis? :devil:

Min häst är barfota och jag var igår på träning för en mycket duktigt tränare som var mycket imponerad av hans steg och rörelser. Liiite sladdigt i skarpa svängar var det i lite högre hastigheter, annars gick det fint :love:

Nu är ju min både "aanhcp" och hovslagarverkad... så det kanske är därför? :idea: :devil:

i vilken vinkel verkar man när man använder sig av vilhästmodellen då?

Lätt hänt att hästar med låg trakt får för hög vinkel i kotorna - det blir en brytning i vinkeln:
Jämför
figure5.jpg

mot för
figure6.jpg

//Sara

"min" häst går barfota å de har han gjort i ca 2 år nu... funkar hur bra som helst.. han har mycket finare hovar nu än vad han hade innan...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 814
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
14 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka