Sv: Barfota!
Varför ska man ha skor på hästar egentligen?
Sliter fel & för mycket, avel har påverkat hornkvaliten, bättre grepp på isiga/blöta underlag osv.
Anledningarna är många och jag talar från egen erfarenhet/kunskap (är ej utbildad inom detta).
När dom va vilda så hade dom inga skor. Det är vi själva som gjort att vi får leva med att sko våra hästar. Det var vi som kom på den iden.
Ha, de hade varit en syn att se en häst sitta och finslipa sina ideer om hur den första järnskon skulle vara utforman

Nä, dom hade inga skor när dom var vilda, eftersom dom då var vilda och de fåtal hästar som föddes med felaktiga benställningar & dålig hornkvalite utrotades genom mottot: "starkast överlever". Det som blev kvar var friska, starka och fysiskt korrekta hästar som fortplantade sig med andra lika starka individer - och där fortsätter det bara på samma visa.
Tänk,om vi inte hade kommit på att man kan sko hästar så hade dom fortfarande kunnat gått barfota och så skulle dom gå utan skor hela sitt liv.
Drömma kan man alltid, och visst är det optimalaste för en häst att gå barfota - under de förutsättningar att den faktist klarar av det utan smärta/obehag och förstörda hovar som pris.
Om vi hade från första början vägrat att sko våran hästar för att tillfredställa 2000-talets barfotafolk, så hade vi nog fortfarande gjort hundmat av hästarna... Dom hade inte hållt våra krav på vad en häst ska kunna göra. Hästen hade inte kunna användas i krig, inte heller som transportmedel, jord och skogsbruk hade inte heller funkat.
Hästarna hade inte hållt våra krav eftersom den lilla vildhästen är inte den optimalaste hästen inom alla dessa områden.
Avel var ett måste, och jag tro (JAG VET INTE - DET ÄR BARA EN TEORI) att man la större vikt på det man ville ha = en häst som passar området. Att hornkvaliten blev mindre bra och att ett och annat föl ploppade ut med olika "benfel" korrigerade man då med skor.
Och därefter bli vana vid det,och inte lätt bli ömfotade. Då skulle dom som oss,när vi går barfota så blir skinnet under våra fötter tåligare,så skulle deras hovar också bli det.
Javisst blir hovarna starkare och tåligare om dom utsätts mer - de är mina två hästar levande bevis på. Eftersom jag bara har dom som hobbyhästar och luffsar för de mesta runt i skogen så blir den ett bra och naturligt slitage, och hovisen korrigerar och verkar ner de lilla extra som behövs.
Och javisst skulle mina fötter ha hård fotsula om jag redan från födsel gick barfota, men jag skulle frysa en aning då jag dålig blodcirkulation och de är -15 ute nu.
-Som en gämförlese med att det inte alltid är optimalast för en människa att gå barfota heller. Bara för att vissa afrikanska folkslag springer runt i Sahara utan dojjer, så betyder de inte att jag skulle trivas med det.
Och eftersom dom från början,ute i det vilda sprang barfota,skulle dom väl egentligen klara av det nu också?!
Ja, om vi inte tränade, tävlade eller höll våra hästar i inhängat område så skulle även våra hästar idag rensa ut de svaga och de starka skulle ta över. Alltså, låta våra hästar återgå till ett helt naturligt tillstånd.