Barfotaskor

keons

Trådstartare
Hej på er!

En barfotahäst och en gård vars omgivningar blir glashala på vintern. Det känns som att barfotaskor/boots är nödvändigt vid de hala dagarna. Vilket märke? Vilken modell? Det är inte min häst så jag kan inte lägga ner flera flera tusen på de allra dyraste, inte heller kan jag välja att slå på skor med broddhål.

Bootsen/skorna behövs inte om det inte är is eftersom hovkvaliteten på den här hästen är otrolig, så jag tänker att det inte behöver vara de allra bästa på marknaden, kanske? Skillnad om de ska på varje gång man rider/går ut. Eller vad vet jag.

Har aldrig haft en barfotahäst tidigare så jag vet inte riktigt hur det går till på vintern. Vinterridturer är det bästa jag vet så jag är inte så sugen på att skippa aktivering bara för att det råkar vara glashalt på backen. Det finns inget ridhus eller ridbana att tillgå.

Tack på förhand. :)
 
Hej på er!

En barfotahäst och en gård vars omgivningar blir glashala på vintern. Det känns som att barfotaskor/boots är nödvändigt vid de hala dagarna. Vilket märke? Vilken modell? Det är inte min häst så jag kan inte lägga ner flera flera tusen på de allra dyraste, inte heller kan jag välja att slå på skor med broddhål.

Bootsen/skorna behövs inte om det inte är is eftersom hovkvaliteten på den här hästen är otrolig, så jag tänker att det inte behöver vara de allra bästa på marknaden, kanske? Skillnad om de ska på varje gång man rider/går ut. Eller vad vet jag.

Har aldrig haft en barfotahäst tidigare så jag vet inte riktigt hur det går till på vintern. Vinterridturer är det bästa jag vet så jag är inte så sugen på att skippa aktivering bara för att det råkar vara glashalt på backen. Det finns inget ridhus eller ridbana att tillgå.

Tack på förhand. :)

Barfotaboots är typ som en sadel
-På samma sätt som det finns olika typer av hästryggar som kräver olika utformningar av sadel så finns det olika typer av hovar som kräver olika utformning av hästboots :)

Om du inte har tid och lust att läsa på och prova en hel massa boots innan du hittar rätt så skulle jag rekommendera att leta reda på en återförsäljare i närheten som kan komma ut och hjälpa dig att prova ut boots.
 
Barfotaboots är typ som en sadel
-På samma sätt som det finns olika typer av hästryggar som kräver olika utformningar av sadel så finns det olika typer av hovar som kräver olika utformning av hästboots :)

Om du inte har tid och lust att läsa på och prova en hel massa boots innan du hittar rätt så skulle jag rekommendera att leta reda på en återförsäljare i närheten som kan komma ut och hjälpa dig att prova ut boots.

Läser på såklart men tänkte om någon hade något tips eller rekommendation. Tack, ska se om det finns någon återförsäljare i mitt närområde. :)
 
Det absolut viktigaste är passformen. Är det dålig passform kommer det vara som att någon skulle tvinga dig att motionera i skor som inte passar utan skaver och sitter konstigt, dvs det är en ren pina oavsett om det bara är sporadiskt eller frekvent.

Jag hade Cavallo Sport till min förra häst och var nöjd med dem. Det finns en "regular" som passar hovar där vidden och längden på hoven är ungefär samma och så finns det en "slim" som passar hovar som är smalare. Nu var detta ca 10 år sedan så det finns garanterat en halv miljon andra modeller och märken på marknanden nu än vad det gjorde då när det här med boots var ganska nytt som fenomen i Sverige, iaf för hobbyhästfolket så jag vågar inte lova hur de är idag, men på den tiden var jag nöjd med dessa. Kostar 1600 kr paret så det är ganska överkomligt.
 
Läser på såklart men tänkte om någon hade något tips eller rekommendation. Tack, ska se om det finns någon återförsäljare i mitt närområde. :)
Om du vill ha tips eller rekommendationer behöver du som sagt skriva vad hästen har för typ av hovar.

Som exempel, mitt gamla kallblod kunde inte ha samma boots som varmblodet, trots att de hade samma bredd på hovarna.
De hade för olika hovform.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 119
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag vet att det finns flera trådar om detta men jag tycker inte jag blir något klokare.. Jag vet om dessa: Easy boots Cavallo...
2
Svar
23
· Visningar
4 052
J
Utrustning Jag skulle behöva lite råd i "barfotabootsdjunglen". Jag är ute efter boots att ha vintertid, alltså boots som går att brodda. Min häst...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Elina8
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp