Barfotaverkning, enbart framhovar?

Seabaz

Trådstartare
En sak jag tänkt på en del sista tiden... de flesta av våra hästar på ranchen går barfota och hovslagaren här kommer ut ca var 8-9:e vecka och verkar (och skor om de som har skor).

Våra barfotahästar har bra hovar men det verkar vara generellt att framhovarna växer mer? Bakhovarna är runda och fina och nöter jämnt osv medan framhovarna har en tendens att bli lång/höga/flyta ut/små sprickor.

Är detta pga den extra vikt hästar bär på fronten eller finns det nån annan orsak?
Jag har inte frågat hovisen men hade tänkt göra det i morgon när han kommer igen men kunde inte hålla mig tills dess.

Mina egna hästar jag hade i Sverige hade inte denna typ av "problem" de perioder de var barfota. Å andra sidan är ju klimatet annorlunda och de reds inte lika mycket som våra arbetshästar gör här....
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 508
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp