Barfotaverkning, strasser

Sv: Barfotaverkning, strasser

Oj, starka åsikter. :) men vad har ni för erfarenheter av det, eller är det bara saker man hört och läst? För den person jag pratade med har som sagt curlys och förespråkade denna metod.

(återigen, okunnig om den och inte för metoden)

Hej!

En jämförelse: Min häst är arab, araber har oftast mycket starka hovar och de flesta förespråkar barfota eftersom hovarna är hårda och starka.

Min häst har extremt känsliga hovar, men eftersom andra arabägare förespråkar barfota bör hon gå barfota, även om vet och hovis (som bara vill tjäna pengar) säger anorlunda.. Eller??

Förstår du jämförelsen?

Hur hästen ska skos eller ej är individuellt, inte rasbetingat. Strasser hade jag aldrig låtit komma nära min och skulle hon nånsin få gå barfota skulle det vara under överinseende av utbildad hovslagare som har utbildning och vet vad den gör!

/Lavinia, som gärna vill ha häst barfota men tvingats inse att nope, det är inte möjligt.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Hej!

En jämförelse: Min häst är arab, araber har oftast mycket starka hovar och de flesta förespråkar barfota eftersom hovarna är hårda och starka.

Min häst har extremt känsliga hovar, men eftersom andra arabägare förespråkar barfota bör hon gå barfota, även om vet och hovis (som bara vill tjäna pengar) säger anorlunda.. Eller??

Förstår du jämförelsen?

Hur hästen ska skos eller ej är individuellt, inte rasbetingat. Strasser hade jag aldrig låtit komma nära min och skulle hon nånsin få gå barfota skulle det vara under överinseende av utbildad hovslagare som har utbildning och vet vad den gör!

/Lavinia, som gärna vill ha häst barfota men tvingats inse att nope, det är inte möjligt.

Lite med rasen har det ju att göra, sen är det som du säger individuellt! Men vissa raser har ju bättre förutsättningar än andra, generellt. Men inte alla, absolut inte alla inom den rasen. :) Min häst är dock inte öm, hon har gått barfota i 5år och ömmade inte alls. Annledningen till skoningen är hennes vinkel som sliter på benen. Annars har hon inga problem barfota. :) Dock vill jag sko på vintern då det är halt även fast jag gärna ser henne barfota resten av året. Annledningen till att jag vill sko på vintern är halkan, och jag rider på bana ute och oftast går hästen och spänner sig lite om den känner att den har dåligt fästa, vilket kan ge andra skador.

Jag hoppas att när hennes vinkel ser ut som den ska, att hon då kommer att kunna gå barfota med reglebundna verkningar. Och bara ha skor under vintern då det är halt. Men självklart, om det inte funkar och hästen får ont kommer jag att ha skor! :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag skulle nog säga som så att om hästen har nedsatt immunförsvar/är i "dåligt skick" pga obalans i magen, så är det inte ovanligt med strålröta också... så visst kan magen vara ett problem. Däremot håller jag helt och hållet med om att det är närmiljön man bör titta på i första hand! :)

Nedsatt immunförsvar innefattar i alla fall i min värld dålig närmiljö.

Otroligt vad svår det verkar för dagen i forumet hästvård att se till just själva vården..

Vissa diskutterar i vetskapen om att man måste se till helhetsbilden,, andra verkar snöa in på en viss detalj och envist förespråka att det finns bara en lösning.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ja jag diskuterade detta med veterinär. Och dom säger att det är absolut ingen fara. Det är lite hårdare ridning som gett henne problem. Och dom sa att om jag låter henne stå och bli mamma och hovis samtidigt lyckas få till hovarna ännu mer så tyckte dom att det bara var bra för hästen :)

Ja säger dom så har dom säker belägg för det, jag kan inte motsäga mig detta eftersom jag inte kan jämföra dom olika viktförhållandernas inverkan.

Som du förklarar det så låter det i alla fall som att den skulle ta mindre skada av att gå högdräktig än helt utan dräktighet bli riden...

Gå nu ett steg längre,,, övertyga mig att denna häst som när du rider den får problem skulle bli problemfri bara för att du strasserverkar den??

Helt plötsligt kommer jag på att undra över veterinärkårens personliga lämplighet.
Är du inte intresserad av att ta del av forumets nyheter???

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134923

Läs Mer:

http://www.unt.se/uppsala/slu-student-domd-for-djurplageri-1634498.aspx
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag begriper inte att det ska vara ngt glorifierande över att ha sin häst barfota:confused: Det är väl för 17 Gubbar inget självändamål.

Jag skor inga unghästar innan de börjar ridas mer, men OM den behöver det innan har jag inga problem med det. Men man ser på hästarna att de tycker att det är rätt skönt att kunna röra sig fast det är halt o kan då springa mer.... naturligt.
:banana:
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ja säger dom så har dom säker belägg för det, jag kan inte motsäga mig detta eftersom jag inte kan jämföra dom olika viktförhållandernas inverkan.

Som du förklarar det så låter det i alla fall som att den skulle ta mindre skada av att gå högdräktig än helt utan dräktighet bli riden...

Gå nu ett steg längre,,, övertyga mig att denna häst som när du rider den får problem skulle bli problemfri bara för att du strasserverkar den??

Helt plötsligt kommer jag på att undra över veterinärkårens personliga lämplighet.
Är du inte intresserad av att ta del av forumets nyheter???

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134923

Läs Mer:

http://www.unt.se/uppsala/slu-student-domd-for-djurplageri-1634498.aspx

Förlåt, nu hängde jag inte med alls :o jag ska ju inte strassverka min häst, jag undrade bara vad det var eftersom jag fick höra om det för första gången av en person som förespråkade det, och då lät det bra i mina öron, nu låter det dåligt då jag lagt upp det här och pratat med hovslagare. Man måste ju fråga för att lära sig, och sen bedömma själv vad man tycker är rätt och fel. :)

Du får gärna förklara inlägget på ett annat vis, jag förstod inte alls.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Solstig
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp