Barfotaverkning, strasser

Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag håller inte på o byter hovis, utan när det blir problem med ngn hov så gör jag mig hellre omaket med att åka till S. o får hjälp direkt.

Har varit där med "enbart" fång med den ena o 2 sprickor med den andra.

Valde S. med fånghästen just för att jag visste att de var jäkligt bra på det. trots att det var längre än till Wattle..
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Och jag följde veterinärs råd. :) Tyvärr är det svårt att hitta rätt ibland då det finns många olika tankar och åsikter. Nu har jag som tur är en som funkar bra, och jag HOPPAS att det ger resultat. Är jag inte nöjd och hovslagaren inte vill ändra på något som ska ändras enligt vet, då måste jag helt enkelt byta hovis.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Hon ska dock få bli mamma och friskna till sig, och kanske ger mig ett strålande friskt föl där jag själv kan förebygga att detta hovproblem uppstår! :)

Kul och bra tänkt,, notera bara att ju högre in i dräktigheten ju mera vikt läggs på hovarna.

Ömmar hovarna och det uppkommer smärta i takt med viktökningen så är risken mkt stor att stoet resonerar att kasta fölet för att lätta på vikten och rädda sig själv.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Lite OT men Nillan, hur får man upp trakterna på en häst/ponny som inte går att sko pga att den ha för små hovar ?

Vad är det för ras? Jag skor mini shettisar med storlek 8x0 utan problem...
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Du kommer att lära dig ett o annat- om inte annat.
Tur att det gick relativt väl med ditt sto.

Jag tycker att det är intressant med hovar o allt ´som rör dem.

jag kan faktiskt se när ett proffs varit framme.

Sen finns det proffs som inte klarar av att korrigera o alla verkar tänka lite olika

Gillar inte alls att man lär ut annat än till skåningar:angel: att sätta sidokappor på bak- som gör att de nästan får som klossar till hovar o en konvex tåvägg.

Allt för att troligen slippa tappskor på fram- trots minimala utlägg
.

Fast en rätt plaserad sidkappesko gör inte tåväggen konvex eller hoven klossformad...sidkappeskon är till för att kunna flytta tillbaka tån och på så vis flytta bak belastningspunkten/mittpunkten av hoven...tex på en hov med lång tå och låga trakter... men det finns säker hovisar som använder sidkappeskorna för att minska på tappskor också.

En häst som vrider mycket på bakhovarna (ridtravare upplever jag ofta gör detta) kan det va ett måste att använda sidkappor på bak för att inte sömmen ska vridas av.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Fick inte fram något vettigt ur de trådarna utan mest folk som sa tycke och tanke angående barfota eller skor. Och det jag fått höra angående strasser är att det är en mjuk metod, men folk skrev att det var en brutal metod?

Tänkte om det fanns någon med erfarenhet av strasser? Jag har en häst som har problem med bakåtbruten tåaxel och understuckna trakter, men i övrigt starka runda fina hovar. Pratade med en uppfödare av samma ras och som förespråkade denna metod. Ingen som har fakta, information, erfarenhet? :)

du får nog läsa på lite. Strassermetoden är inte ens godkänd i sverige.

I övrigt så är det en normal reaktion många får när deras häst är skadad - att börja shoppa runt efter mirakel behandlingar och alternativ osv. Det är galenskap. En skadad häst ska behandlas av någon som är insatt och kunnig i dess skadehistorik och problematik. Att drastiskt börja ändra med en helt ny behandling/metod av ngn som inte är insatt i hela förloppet osv är förkastligt och riskerar sekundära problem och skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaverkning, strasser

Kl

Jag skulle aldrig välja strasser, som någon annan sa varför inte hålla sig till den lära som redan finns, funnits sedan länge och utvecklas hela tiden?

( I synnerhet när det finns belägg för att det kan vara djurplågeri..)

Vad är en "barfotaverkare" för något? Ursäkta, men jag är allergisk mot det uttrycket..- En vanlig, utbildad hovslagare tar givetvis hand om en hästs hovar som inte har skor på sig..

Bara för att hästen är en viss ras betyder inte det att den kan gå barfota. Det är inte alla hästar som klarar det. Men det är det optimala.

Jag har hört talesättet; "Har man en häst som klarar av att gå barfota på alla underlag, klarar av slitaget som blir vid ridning och fixar det alla årstider med de krav vi ställer på dem så är det bara att gratulera!" (Väldigt kloka ord tycker jag).
Med tanke på att strasser tycker att vi ska hålla hästarna enligt deras natur, men är inte det för sent på en art som sedan länge är domestiserad och går den ens att jämföra med en vild häst? Jag skulle säga knappast.

Ge det tid, vid problem med hovarna kan det behövas ett år eller mer för att justera till det optimala/tills allt är bra igen.
Veterinären kanske har ett bra tips på en hovlslagare eller t o m en som de har samarbete med?

När jag pratar om en barfotaverkare menar jag en som bara verkar och anser att alla hästar kan gå barfota....
De hästar jag tagit över efter barfotaverkare har sett helt okej ut så de som håller till runt mitt område har jag inget emot, förutom att de tycker att alla kan gå barfota. De går inte efter stasser metoden utan de verkar som en "vanlig" hovslagare(de jag sett iallafall).

Alla barfotaverkare är inte bra men det är inte alla hovslagare heller! :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Håller helt med, sulan skall man aldrig skära i, då får man en väldigt öm häst.

Det finns vettigare sätt att verka på!
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Det är en liten Amerikansk Miniatyr på 2 år, hans hovar är nog inte bredare än 5-6 cm. Funderar på om detta kanske funkar. Hans hovväggar är bara någon millimeter tjocka så hade varit omöjligt med slå i sömmar.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

ok. det på bilden kan säkert funka. Brukar hovis verka trakterna eller försöker han/hon att "spara" ut dem? Vikltigt att ni jobbar efter samma mål
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

När jag pratar om en barfotaverkare menar jag en som bara verkar och anser att alla hästar kan gå barfota....
De hästar jag tagit över efter barfotaverkare har sett helt okej ut så de som håller till runt mitt område har jag inget emot, förutom att de tycker att alla kan gå barfota. De går inte efter stasser metoden utan de verkar som en "vanlig" hovslagare(de jag sett iallafall).

Alla barfotaverkare är inte bra men det är inte alla hovslagare heller! :)


Jag vet egentligen vad det handlar om när man säger "barfotaverkare", men det kokar i min hjärna. Det är en helt främmande titel som jag inte kan placera någonstanns.

En utbildad hovslagare verkar faktiskt hästens hovar efter dess fysiologiska förutsättningar den också och jobbar mot att få en frisk och välfungerande hov, med skor eller inte.
Så för mig är benämningen hovslagare en person som tar hand om och sköter en hästs hovar fortfarande, med eller utan skor.

Så vitt jag vet kan långt ifrån alla hästar gå barfota på det sätt vi håller dem idag. Min egen hade jag mer än gärna haft barfota, men det går inte och jag skulle aldrig plåga honom för att ha av skorna.Hans hovar skulle för den delen bli så trasiga att jag inte ens vill tänka på det..Vi har provat i omgångar, det går bara inte.(väldigt dålig kvalitet, sköra)

Visst är inte alla hovslagare bra, men hittills vad jag fått se och höra om "barfotaverkare" är katastrof :crazy: Så för min del har jag ytterst svårt att se detta på ett seriöst sätt, framförallt när de anser att ALLA hästar kan, eller ska gå barfota..snacka om att inte kunna se till individens bästa utan hellre orsakar skada "bara för att det ska vara så naturligt". Ska vi ha det naturligt ska vi inte ens ha med hästar att göra, allra minst rida på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ponnyn sliter dom själv, är tån som verkas mest då den snabbt blir lång samt att hålla hovväggarna så mycket i balans det går, hans hovväg sluttar in på ytter sidan och ut på insidan. Han var aldrig verkad när jag fick hem honom i höstas 1½ år gammal som har lett till att han inte har de bästa hovarna idag. Ska försöka få en annan hovslagare att vilja verka honom. Han samverkar med veterinären och bor bara några 100 meter bort. Men brukar inte vilja ta sig an hästar om det inte är dyra halvblod >__<
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag var lite otydlig - det jag menade att dött och skadat (angripet av röta eller liknande) strålhorn ska skäras bort. Inte att strålen regelbundet ska verkas.

Men eftersom rötan oftast kommer inifrån så är det väl onödigt att försöka angripa den utifrån?
Är väl bättre kan jag tycka att försök få bort den verkliga källan (så som överskott på socker osv).
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Men eftersom rötan oftast kommer inifrån så är det väl onödigt att försöka angripa den utifrån?
Är väl bättre kan jag tycka att försök få bort den verkliga källan (så som överskott på socker osv).

Givetvis ska strålrötan behandlas! Det ena utesluter ju inte det andra, eller hur? Vad strålrötan beror på är ju olika. Står hästen på sur mark så kommer rötan som ett brev på posten oftast. Utan att det har med magen att göra... även om det givetvis precis som du säger kan bero på magen också. Man måste ju se till hela hästen. Det är lika illa att bara se över foderstaten hos en häst med strålröta, som att bara pensla på tjära i hovarna.

Om jag vänder på det - varför lämna kvar sjukt strålhorn?
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaverkning, strasser

Men eftersom rötan oftast kommer inifrån så är det väl onödigt att försöka angripa den utifrån?
Är väl bättre kan jag tycka att försök få bort den verkliga källan (så som överskott på socker osv).

Strålröta kommer alltså inifrån?

Nej strålröta är i de flesta fall ett resultat av dålig närmiljö, om du inte vill ge din häst socker så får du helt enkelt sluta fodra den.;)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag skulle nog säga som så att om hästen har nedsatt immunförsvar/är i "dåligt skick" pga obalans i magen, så är det inte ovanligt med strålröta också... så visst kan magen vara ett problem. Däremot håller jag helt och hållet med om att det är närmiljön man bör titta på i första hand! :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Kul och bra tänkt,, notera bara att ju högre in i dräktigheten ju mera vikt läggs på hovarna.

Ömmar hovarna och det uppkommer smärta i takt med viktökningen så är risken mkt stor att stoet resonerar att kasta fölet för att lätta på vikten och rädda sig själv.

Ja jag diskuterade detta med veterinär. Och dom säger att det är absolut ingen fara. Det är lite hårdare ridning som gett henne problem. Och dom sa att om jag låter henne stå och bli mamma och hovis samtidigt lyckas få till hovarna ännu mer så tyckte dom att det bara var bra för hästen :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

du får nog läsa på lite. Strassermetoden är inte ens godkänd i sverige.

I övrigt så är det en normal reaktion många får när deras häst är skadad - att börja shoppa runt efter mirakel behandlingar och alternativ osv. Det är galenskap. En skadad häst ska behandlas av någon som är insatt och kunnig i dess skadehistorik och problematik. Att drastiskt börja ändra med en helt ny behandling/metod av ngn som inte är insatt i hela förloppet osv är förkastligt och riskerar sekundära problem och skador.

Ja, nu har jag samma veterinär som följt förändringen och en legetimerad hovslagare som veterinär är nöjd med. :) Jag ville som sagt veta för att en curly uppfödare förespråkade detta, jag har aldrig hört talas om strasser förut. :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ja jag diskuterade detta med veterinär. Och dom säger att det är absolut ingen fara. Det är lite hårdare ridning som gett henne problem. Och dom sa att om jag låter henne stå och bli mamma och hovis samtidigt lyckas få till hovarna ännu mer så tyckte dom att det bara var bra för hästen :)
Så tror jag med. Den är ej heller överviktig o springer runt i byarna självmant:angel: Blir det en ren curly?
Likväl. Se till att den får bra utlägg baktill nu. till nedan änden av ballarna.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Så tror jag med. Den är ej heller överviktig o springer runt i byarna självmant:angel: Blir det en ren curly?
Likväl. Se till att den får bra utlägg baktill nu. till nedan änden av ballarna.

Pollan ska flyttas till nytt stall och förhoppningsvis lösdrift, inget mer springa på E4an.. :eek: Självklart blir det en ren curly! Hoppas på att kunna hitta en gångartshingst eftersom mitt sto har 75% av det i sig? , men har kollat på eagle dancer, som tyvärr är hälften fullblod, räknas dock ändå som curly och även avkommorna gör det. Ja jag ska ta upp det du skrev i förra tråden jag hade om hennes hovar med hovslagaren som kommer imorgon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp