Barfotaverkning, strasser

Sv: Barfotaverkning, strasser

Självklart vet jag om det! :) Jag har en utmärkt hovslagare som gör ett bra jobb. Även veterinär säger att det är på 1000 gånger bättre. Men jag har en häst som jag gärna ser barfota och som har förutsättningar för det med den hovkvaliten.

Hon kom till mig sommaren 2010. Sen dess har jag haft två barfotaverkare och två hovlsagare. Detta är den andra hovslagaren. Annledning till att jag bytt är för att veterinär sagt vad som måste göras och hovverkaren har itne hållit med, och ena hovslagaren gjorde inte tillräckligt mycket. Nu har jag en som gör ett bra jobb, men tycker mig fortfarande inte se den perfekta lösningen. Det är småjusteringar men tillräckligt för att jag vill hitta det perfekta.

Och kom ihåg, jag har inga planer på att ändra. Ville bara disskutera olika metoder och sätt och se om det kom något vettigt ur det efter att ha pratat med en person som har lång curlyerfarenhet och förespråkade detta. :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Enligt min uppfattning ska hovvägg och eventuellt hörnstöd + stråle verkas.

Varför trakterna och traktstöden ska verkas vet jag, men av vilka skäl anses strålen verkas?

Till TS:

Håller med de övriga i tråden, aldrig, aldrig, aldrig en strasserverkare.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Okej. :) Vågar nog inte ens ta ut en strasserverkare för att bara titta och förklara nu ens efter alla dessa kommentarer. Men ska in till vet på återkoll imorgon och ta med före och efterbilder på hovarna. Vi ser om dom har nya åtgärder och förslag.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Lite OT men Nillan, hur får man upp trakterna på en häst/ponny som inte går att sko pga att den ha för små hovar ?
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Varför trakterna och traktstöden ska verkas vet jag, men av vilka skäl anses strålen verkas?

Till TS:

Håller med de övriga i tråden, aldrig, aldrig, aldrig en strasserverkare.

Jag var lite otydlig - det jag menade att dött och skadat (angripet av röta eller liknande) strålhorn ska skäras bort. Inte att strålen regelbundet ska verkas.

TS: Skönt att höra att du tar till dig det som skrivs, och lycka till med din häst!
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Kl

Jag skulle aldrig välja strasser, som någon annan sa varför inte hålla sig till den lära som redan finns, funnits sedan länge och utvecklas hela tiden?

( I synnerhet när det finns belägg för att det kan vara djurplågeri..)

Vad är en "barfotaverkare" för något? Ursäkta, men jag är allergisk mot det uttrycket..
- En vanlig, utbildad hovslagare tar givetvis hand om en hästs hovar som inte har skor på sig..

Bara för att hästen är en viss ras betyder inte det att den kan gå barfota. Det är inte alla hästar som klarar det. Men det är det optimala.

Jag har hört talesättet; "Har man en häst som klarar av att gå barfota på alla underlag, klarar av slitaget som blir vid ridning och fixar det alla årstider med de krav vi ställer på dem så är det bara att gratulera!" (Väldigt kloka ord tycker jag).
Med tanke på att strasser tycker att vi ska hålla hästarna enligt deras natur, men är inte det för sent på en art som sedan länge är domestiserad och går den ens att jämföra med en vild häst? Jag skulle säga knappast.

Ge det tid, vid problem med hovarna kan det behövas ett år eller mer för att justera till det optimala/tills allt är bra igen.
Veterinären kanske har ett bra tips på en hovlslagare eller t o m en som de har samarbete med?
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaverkning, strasser

Hon kom till mig sommaren 2010. Sen dess har jag haft två barfotaverkare och två hovlsagare. Detta är den andra hovslagaren. Annledning till att jag bytt är för att veterinär sagt vad som måste göras och hovverkaren har itne hållit med,

Om du har en häst med hovproblem är det väl ens ytterst tveksamt om du får anlita en barfotaverkare över huvudtaget? Numera får väl icke-godkända hovslagare och barfotaverkare endast arbeta med friska hästar?

Jag skulle aldrig i livet byta en hovslagare mot en strasserutbildad barfotaverkare (:crazy:) men om du ens tänker tanken fortfarande så tycker jag att det är veterinären som du får diskutera detta med. Vad tycker han/hon?
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Fick inte fram något vettigt ur de trådarna utan mest folk som sa tycke och tanke angående barfota eller skor. Och det jag fått höra angående strasser är att det är en mjuk metod, men folk skrev att det var en brutal metod?

Tänkte om det fanns någon med erfarenhet av strasser? Jag har en häst som har problem med bakåtbruten tåaxel och understuckna trakter, men i övrigt starka runda fina hovar. Pratade med en uppfödare av samma ras och som förespråkade denna metod. Ingen som har fakta, information, erfarenhet? :)

Nu är det några år sedan jag läste på om olika barfotaverkningsfilosofier.
Just Strasser förkastade jag direkt, efter att ha läst att de förespråkade att man ska verka ner tills det blöder. Djurplågeri om du frågar mig.:mad:

Barfota eller skott beror väl på hästen. Mina fungerar - hittills - barfota och går därför oskodda på isfria årstiden. De som är vuxna och är igång är skodda och broddade på vintern, av säkerhetsskäl.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Som sagts tidigare så har det varit en del riktigt otrevliga incidenter med (bla) Strasserverkare inblandade, Strasser har också en "tuffare" syn på hur man "ska" verka en häst.

Min personliga erfarenhet av Strasser är en bekant(i Jämtland) som är Strasserverkare. H*n har vid flera tillfällen verkat våra hästar och det har inte varit några problem. Det har tagits väldigt lite, jag har varit med och tittat, fått förklarat för mig och fått vara med att bestämma hur vi ska gå vidare.
Hästarna har mått toppen och haft fina hovar.

Det har inte varit någon nämnvärd skillnad mot andra hovvårdare vi haft som bekänner sig till andra läror. Då tycker jag skillnaden ligger mer i hur skicklig hovvårdare man har.

För min del har vi träffat på väldigt få hovslagare som kunnat verka hästarna som fungerande barfotahästar, och jag kan förstå att du kanske inte har ett jättestort utbud i Umeå...

Men om du är ganska nöjd med nuvarande, kan du inte diskutera med denna vad du tycker inte funkar så bra, så kanske du får en bra förklaring, eller så kanske denne kan ta till sig av dina åsikter och prova något annat?
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Givetvis låter det ju bra på hemsidan, det gör det mesta tills man börjar fundera lite eller ta reda på mer. Det de skriver om metoden på hemsidan säger inte alls mycket om hur själva verkningen går till, eller hur de menar att hoven ska se ut och fungera. Det är såna saker jag vill veta innan jag anlitar någon speciell metod. Attman inte nämner ett ord om det gjorde att jag letade vidare och gillade inte alls vad jag hittade till slut.

Likadant med de som själva använder metoden, så klart tycker de att det är jättebra, annars hade de ju inte valt just den metoden. Så är det ju är det med Ove Linds anhängare, SANHCP, vildhästverkning, preformance trim och allt vad det heter. Alla som har skor på hästarna tycker att det är bäst och förespråkar det, medan jag som har hästar som mår bra och fungerar bra barfota väljer det. Jag har haft skodda hästar och kommer alldeles säkert ha det igen i framtiden om det inte funkar barfota.

Jag är varken hovvårdare eller hovslagare, men det finns flera här som säkert kan förklara det hela bättre än vad jag kan så här dags på kvällen med en massa värktabletter i kroppen :P

Ang att verka i sulan så är det jättebra att hästen har tjock sula, det ska de ju ha. Att verka i sulan för att åstadkomma den skålade formen behövs inte, den kommer av sig själv när hoven "är redo" för det. Det kan dessutom ställa till med en hel del, hur tjock sulan är kan man egentligen inte veta bara genom att titta på den underifrån. Enligt min uppfattning ska hovvägg och eventuellt hörnstöd + stråle verkas. I normalfallet, på en frisk häst med bra hovar som bara ska ha sin regelbundna verkning alltså. Sulan låter man vara ifred där den är.
:bow:

det som händer när man tar bort mer än dött överflödigt horn i sulan är ju att sulan blir tunn o hästen öm.

T o m den amerikanska barfotametoden har fått revidera sitt karvande o borttagande av hörnstöd o vinklar- just för att man har insett att de fyller en funktion på barfotahästar.

en skodd häst har ju skon som avlastning.

En häst behöver lite hov att stå på o ha slitmån.

när man tittar på många av barfotaverkade hästar så är de oerhört låga o därmed ömma.
Strasserverkaren här på bukes hästar står så trots att de dessutom är både stora o tunga, men de rids nog inte så mkt o "tränas" mest från marken.

det blir som att man klippt ner sina egna naglar för mkt o vi behöver ändå inte stå på dem, men kanske får gå med öppna skor ett tag.:grin:
Tänk då att köra den linjen i ett år eller mer...o tätt "underhåll". Ägarna är där o kladdar/ raspar hela tiden o måste ha boots på.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotaverkning, strasser

Kl

Jag skulle aldrig välja strasser, som någon annan sa varför inte hålla sig till den lära som redan finns, funnits sedan länge och utvecklas hela tiden?

( I synnerhet när det finns belägg för att det kan vara djurplågeri..)

Vad är en "barfotaverkare" för något? Ursäkta, men jag är allergisk mot det uttrycket..
- En vanlig, utbildad hovslagare tar givetvis hand om en hästs hovar som inte har skor på sig..

Bara för att hästen är en viss ras betyder inte det att den kan gå barfota. Det är inte alla hästar som klarar det. Men det är det optimala.

Jag har hört talesättet; "Har man en häst som klarar av att gå barfota på alla underlag, klarar av slitaget som blir vid ridning och fixar det alla årstider med de krav vi ställer på dem så är det bara att gratulera!" (Väldigt kloka ord tycker jag).
Med tanke på att strasser tycker att vi ska hålla hästarna enligt deras natur, men är inte det för sent på en art som sedan länge är domestiserad och går den ens att jämföra med en vild häst? Jag skulle säga knappast.

Ge det tid, vid problem med hovarna kan det behövas ett år eller mer för att justera till det optimala/tills allt är bra igen.
Veterinären kanske har ett bra tips på en hovlslagare eller t o m en som de har samarbete med?

Jag har en legitimerad hovslagare som är duktig. Och idag kollade jag och veterinär på bilder och jämförde och hon tycker att det såg bra ut och att jag ska fortsätta i denna bana. Det var bara lite små justeringar. :)

Curlyn har generellt starka runda fina hovar. Min häst har det. Det är vinkeln som är fel och det är människans dåd sen hon var lite, för oregelbundna verkningar och för långt mellan gångerna.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Om du har en häst med hovproblem är det väl ens ytterst tveksamt om du får anlita en barfotaverkare över huvudtaget? Numera får väl icke-godkända hovslagare och barfotaverkare endast arbeta med friska hästar?

Jag skulle aldrig i livet byta en hovslagare mot en strasserutbildad barfotaverkare (:crazy:) men om du ens tänker tanken fortfarande så tycker jag att det är veterinären som du får diskutera detta med. Vad tycker han/hon?

Jag har inte tänkt byta till strasser. haha, jag blev nyfiken då jag pratade med en curly uppfödare som förespråkade det. Aldrig hört talas om tidigare. Så därför undrade jag. :)

Veterinär tycker att hovlsagaren jag har nu gör ett bra jobb och att det bara är några små justeringar. Och att jag ska fortsätta på samma sätt som jag gjort :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Detta som du skrev här räcker för att jag ska få en ganska klar bild av dig. ;)

Lycka till.

Vad menar du då? :) (förstår att det var spydigt?)

När jag skaffade hästen hade hon gått barfota hela livet, hade ut en barfotaverkare, var inte nöjd. Tog ut hovslagare, blev inte bättre och denna hovslagare sa att "hästen ser ut så". Jag tog ut en barfotaverkare som var duktig och fick det att bli bättre, jag åkte till veterinär som sa vad som måste göras, tog upp detta med barfotaverkaren som ej höll med veterinären fullt ut och inte ville följa det, och hörde då talas om den här hovslagaren jag har nu, och det har funkat superbra! Veterinärerna är nöjda. Som sagt, endast finjusteringar.

Är det dåligt av mig att jag vill ha det bästa möjliga alternativet? Sen är det bättre att fler veterinärer har kollat på henne än en veterinär. Nu har jag en tjej som kollar henne varje gång och har följt förändringen. Men har även haft andra att kolla.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Tål att nämnas att denna hovslagare även vill höra från veterinär vad han bör göra.

Jag undrade över strasser för att en curlyuppfödare förespråkade detta och jag blev nyfiken då jag faktiskt har problem med hästens hovar. :) Jag har INTE tänkt ta ut en strasserverkare nu när jag vet mer om det. Det var som sagt nytt för mig och jag undrade. PUNKT :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag har för mig att just dessa som först imp. Curlyn även importerade annat som de tyckte var udda. Vet att det hänger ihop, men ännu vet jag inte om curlyn används till mer än lätt hobbyridning o då fungarar säkert barfota sålänge den inte blir för nedsliten. Fast då sätter man ju på boots o sen får den stå still i hagen övrig tid:devil:
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Jag har för mig att just dessa som först imp. Curlyn även importerade annat som de tyckte var udda. Vet att det hänger ihop, men ännu vet jag inte om curlyn används till mer än lätt hobbyridning o då fungarar säkert barfota sålänge den inte blir för nedsliten. Fast då sätter man ju på boots o sen får den stå still i hagen övrig tid:devil:

Ja det är sällan man ser musklade och hårdtränande curlys, synd nog! En oerhört fin häst med härligt psyke, hon får verkligen höra lovord från tränare. Jag vill satsa mer med mitt sto, men hålls tillbaka pga av detta hovproblem :/

Hon ska dock få bli mamma och friskna till sig, och kanske ger mig ett strålande friskt föl där jag själv kan förebygga att detta hovproblem uppstår! :)
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Du kommer att lära dig ett o annat- om inte annat.
Tur att det gick relativt väl med ditt sto.

Jag tycker att det är intressant med hovar o allt ´som rör dem.

jag kan faktiskt se när ett proffs varit framme.

Sen finns det proffs som inte klarar av att korrigera o alla verkar tänka lite olika

Gillar inte alls att man lär ut annat än till skåningar:angel: att sätta sidokappor på bak- som gör att de nästan får som klossar till hovar o en konvex tåvägg.

Allt för att troligen slippa tappskor på fram- trots minimala utlägg.
 
Sv: Barfotaverkning, strasser

Ja verkligen. Det är den "fördel" jag haft, att jag faktiskt lärt mig lite om hovar osv, mer än tidigare i alla fall.

För det känns jobbigt att stå helt handfallen och lägga sin häst helt i någon annans händer och hoppas att det blir rätt.

Men det verkar som även veterinär tycker att nuvarande hovis gör bra jobb. Så min polle SKA bli bra. Man tappar bara suget då det är problem fram och tillbaka. Nu är hon ju även halt bak efter en rymningsinsident den här veckan.. suck
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: Solstig
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp