Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Tack Acto!

Provade den en gång till nu under morgonen. Fick inte så bra bilder pga att Chester tyckte jag var tråkig och ville iväg till dagis. Ska ta en ståbild från sidan så fort jag får tillfälle. Krysset framme på selen ligger ungefär på bröstets yttersta punkt.
Den är för kort. Fästet ska vara vi svansroten.

buke.jpg
 
Tack hörni! Attans då får jag köpa en ny. Hittade en begagnad som borde passa bättre. Konstigt ändå, jag hade mätt Chester men det måste blivit fel. :confused:

Ser på tok för liten ut, alternativt fel modell för din hund. Hur ser det ut från sidan?
 
Tack Acto!

Provade den en gång till nu under morgonen. Fick inte så bra bilder pga att Chester tyckte jag var tråkig och ville iväg till dagis. Ska ta en ståbild från sidan så fort jag får tillfälle. Krysset framme på selen ligger ungefär på bröstets yttersta punkt. Visa bifogad fil 22792
Hum ja den ser onekligen kort ut. Hur ser delen ut från sidan?

Edit: tvåa på bollen såg jag.
 
Ser på tok för liten ut, alternativt fel modell för din hund. Hur ser det ut från sidan?
Hum ja den ser onekligen kort ut. Hur ser delen ut från sidan?

Edit: tvåa på bollen såg jag.

Ni kom försent tyvärr, jag har lagt vantarna på en begagnad Björkis som är några cm längre. Får hoppas det funkar med den. Kan dock ta en bild från sidan av nuvarande sele så snart jag får möjlighet, bara för att.
 
Nu ska jag beställa hem en bra cykelhållare till bilen så att vi faktiskt kan komma iväg och köra ordentligt i vår. Funderar på om man vågar köra med cykeln även på vintern, men det känns lite väl farligt. :laugh:
 
Jag har börjat intressera mig för barmarksdrag. Främst Canicross och kanske en sådan här liknande kickspark https://csigora.com/produkt/kickspark-max/.
Jag ser bara framför mig hur det skulle gå för mig att bromsa och hålla in hunden på ca 45 kilo vuxenvikt med mina 52 kilo. :nailbiting::nailbiting: Jag vill inte sätta mig på en cykel efter honom.

Det jag däremot undrar är vart jag ska börja? Hur pass tidigt vågar jag börja öva försiktigt? Han är bara 7,5 månader ännu och växer väldigt mycket fortfarande. Så vi har ingen brådska alls. Det rekommenderas att inte höftröntga dessa hundar förrän de är närmare 18 månader för att få en korrekt bedömning då de växer väldigt länge. Och jag vill absolut inte "förstöra" honom på något sätt genom att börja för tidigt. Vad kan man börja öva in tidigt? Är det kommandona man ska börja med tidigt så att de sitter sedan då han ska få börja dra försiktigt?
Har ni några bra tips till en nybörjare med unghund? :)
 
Maken (jag är alldeles för rädd och har ingen balans :D ) har startat upp dragträningen igen med de två yngsta (aussie 4,5 och malle 3 år), både på skidor när snön låg och nu på cykel när det är barmark.

Mallen har bara kört 2-3 pass och har dragit upp tempot sen första passet, men har inte kommit på tjusningen att dra än, men det släpper nog om ett par pass när han fattar grejen (kanske :D ).

Aussien ÄLSKAR det, hon ligger som en rem fram i linan och krämar i allt hon kan hela tiden, hon är en sån som bara älskar att ta i, dra och springa fort.

51948979_10213317024711563_7095723106173452288_n.jpg
 
Maken (jag är alldeles för rädd och har ingen balans :D ) har startat upp dragträningen igen med de två yngsta (aussie 4,5 och malle 3 år), både på skidor när snön låg och nu på cykel när det är barmark.

Mallen har bara kört 2-3 pass och har dragit upp tempot sen första passet, men har inte kommit på tjusningen att dra än, men det släpper nog om ett par pass när han fattar grejen (kanske :D ).

Aussien ÄLSKAR det, hon ligger som en rem fram i linan och krämar i allt hon kan hela tiden, hon är en sån som bara älskar att ta i, dra och springa fort.

51948979_10213317024711563_7095723106173452288_n.jpg

Kul! Min Aussie är också en riktig liten maskin i draget. Min BC är sjukt mycket snabbare, men Tonto är verkligen en liten motor. :love:
 
Jag har kört lite drag (canicross eller bikejöring) med ena tyskterriern och min malle (inte ihop).
Terriern drar bra och det känns helt okej att springa/cykla efter honom för han är så liten så det är ändå jag som bestämmer tempot.
Annat är det med mallen. Fullkomligt livsfarligt att köra med honom men han älskar det verkligen. Provade bikejöring i fredags för första gången och jag behövde inte ta ett enda tramptag på 3 km. Låg endast bakefter och bromsade så det inte skulle gå åt hel..te. Canicross provade jag i höstas med resultatet att jag höll på att bryta benen av mig av det höga tempot. Han är för stark för att jag ska orka bromsa honom.
Skulle gärna prova typ någon trehjuling av något slag, det känns lite säkrare!
 
Jag har kört lite drag (canicross eller bikejöring) med ena tyskterriern och min malle (inte ihop).
Terriern drar bra och det känns helt okej att springa/cykla efter honom för han är så liten så det är ändå jag som bestämmer tempot.
Annat är det med mallen. Fullkomligt livsfarligt att köra med honom men han älskar det verkligen. Provade bikejöring i fredags för första gången och jag behövde inte ta ett enda tramptag på 3 km. Låg endast bakefter och bromsade så det inte skulle gå åt hel..te. Canicross provade jag i höstas med resultatet att jag höll på att bryta benen av mig av det höga tempot. Han är för stark för att jag ska orka bromsa honom.
Skulle gärna prova typ någon trehjuling av något slag, det känns lite säkrare!
Trehjulig sparkcykel? Man behöver ff hjälm samt armbågs o knäskydd. Hundarna bör kunna vänster/höger samt stanna/sakta.
 
Är det någon i tråden som kör drag med liten hund? Jag har börjat känna mig mer och mer sugen på att testa med min hund, men funderar på hur man ska tänka med en hund i storleksklassen 6 kilo :D. Ska kolla med en vi gick valpkurs hos om hon eventuellt ska hålla någon draghundskurs. Jag har visserligen antagligen inte råd med något sådant, men ändå ;).
 
Är det någon i tråden som kör drag med liten hund? Jag har börjat känna mig mer och mer sugen på att testa med min hund, men funderar på hur man ska tänka med en hund i storleksklassen 6 kilo :D. Ska kolla med en vi gick valpkurs hos om hon eventuellt ska hålla någon draghundskurs. Jag har visserligen antagligen inte råd med något sådant, men ändå ;).
Inte jag men min dotter.
 
Är det någon i tråden som kör drag med liten hund? Jag har börjat känna mig mer och mer sugen på att testa med min hund, men funderar på hur man ska tänka med en hund i storleksklassen 6 kilo :D. Ska kolla med en vi gick valpkurs hos om hon eventuellt ska hålla någon draghundskurs. Jag har visserligen antagligen inte råd med något sådant, men ändå ;).

Finns helt klart en del folk som gör det! Har sett flertalet med småhundar på tävlingar. :)
 
Jag är och klurar på att köpa ny sele och lina för att uppgradera och ha lite att variera med. Idag har Iver en björkis sele och baggenlina. Vilka är era favoriter? Jag är sugen på en manmat sele för jag tycker att de är fina men vet inte mer om de än så 😁
 
Jag är och klurar på att köpa ny sele och lina för att uppgradera och ha lite att variera med. Idag har Iver en björkis sele och baggenlina. Vilka är era favoriter? Jag är sugen på en manmat sele för jag tycker att de är fina men vet inte mer om de än så 😁

Jag har Zero DC selar och så köpte jag linor ifrån MadebyCharlottaLundgren som jag är sjukt nöjd med, men det tog typ hundra år att få linorna och det kändes som att hon sa att hon skickat dom innan dom faktiskt hade skickats så fick tjata mig till dom.
 
Jag är och klurar på att köpa ny sele och lina för att uppgradera och ha lite att variera med. Idag har Iver en björkis sele och baggenlina. Vilka är era favoriter? Jag är sugen på en manmat sele för jag tycker att de är fina men vet inte mer om de än så 😁
Jag har sele från Sundspro som jag är oerhört nöjd med (inköptes efter rekommendation från min draghundsinstruktör). Har även en Zero DC men åtminstone på Ascot så sitter den inte alls bra så jag kommer aldrig låta honom dra i den. Trodde inte den satt bra på någon hund med tanke på dess form men..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp