Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Jag är och klurar på att köpa ny sele och lina för att uppgradera och ha lite att variera med. Idag har Iver en björkis sele och baggenlina. Vilka är era favoriter? Jag är sugen på en manmat sele för jag tycker att de är fina men vet inte mer om de än så 😁

Jag gillar ju björkis alla grejer bäst :p. Har deras nomesele, nordiska sele, bälte och lina därifrån. Passar perfekt både på min tidigare draghund och min nuvarande border collie. Prövat Zero DC (satt jäkligt mysko, förra hunden tyckte inte om den), nonstop och dragråttans selar. Dragråttan gillar jag också men passade inte lika bra i formen, båda hundarna har varit mycket nätt byggda med liten bredd i fronten men mer djup.
Prövat trosmodellen av dragbälte och tyckte det kändes konstigt (kanske vänjer man sig) och även modeller med bredare platta på ryggen men tror jag har för kort svank eller något för den typen :confused:.

Sen skulle jag inte beställa linor mm av ett "företag" som tidigare nämns då jag inte vill stötta hundhållningen, men håller med om att de är bra.
 
Finns helt klart en del folk som gör det! Har sett flertalet med småhundar på tävlingar. :)

Instruktören jag tänkte på skulle i alla fall starta kurs igen i augusti, så jag får se om jag kan spara pengar, här gått dåligt hittills detta år :p.

@toughcookie Er lilla hund ser ju ut som ett litet kraftpaket och föraren är ju rätt liten... Min hund är en nätt liten sak under pälsen och min "skräck" är att jag ska snubbla, trilla med cykel eller vad jag nu skulle ha för åjdon. Stackars Frej skulle ju flyga som en vante. Kanske inte törs testa förrän jag hittar en sele som löser ut :p.
 
Hämtade min cykel från service idag och eftersom jag hade Frejen med mig provade jag att cykla med honom på hemvägen.

Han var jätteduktig, drog faktiskt lite också och jag är ju fortfarande sugen på att testa drag med honom. MEN - om jag ska cykeldra med honom så kommer jag aldrig våga cykla i skogen t.ex. för där känns risken överhängande att jag ramlar och plötsligt står där med en platt hund... Då är alternativet att han får dra på asfalt och det känns ju sådär. Samtidigt går vi säkert 85% av promenaderna på asfalt i vilket fall som helst men det går ju oftast i väldigt lugnt tempo då.

Var dragtränar ni andra någonstans? Är det olika beroende på om ni t.ex. springer eller cyklar?
 
Var dragtränar ni andra någonstans? Är det olika beroende på om ni t.ex. springer eller cyklar?

På grusvägar, skogsvägar och naturstigar :) . Bara det inte är för stenigt eller för mycket höga rötter (kör mest kickbike, och det är inte så hög markfrigång på den).

Cyklar ibland också, då på samma underlag typ. Springa... ain’t happenin’ :D
 
Var dragtränar ni andra någonstans? Är det olika beroende på om ni t.ex. springer eller cyklar?

Cyklar eller springer gör jag på grusvägar eller i skog, kan bli kortare transportsträckor på asfalt.

Jag vill inte cykla i några högre hastigheter på asfalt utan på brukar jag hålla hundarna i trav.
 
Hämtade min cykel från service idag och eftersom jag hade Frejen med mig provade jag att cykla med honom på hemvägen.

Han var jätteduktig, drog faktiskt lite också och jag är ju fortfarande sugen på att testa drag med honom. MEN - om jag ska cykeldra med honom så kommer jag aldrig våga cykla i skogen t.ex. för där känns risken överhängande att jag ramlar och plötsligt står där med en platt hund... Då är alternativet att han får dra på asfalt och det känns ju sådär. Samtidigt går vi säkert 85% av promenaderna på asfalt i vilket fall som helst men det går ju oftast i väldigt lugnt tempo då.

Var dragtränar ni andra någonstans? Är det olika beroende på om ni t.ex. springer eller cyklar?

Kör i skogen och på grusvägar med ok underlag. På asfalt känns absolut inte okej om hunden ska dra.
 
Var dragtränar ni andra någonstans? Är det olika beroende på om ni t.ex. springer eller cyklar?
Jag är mkt noga med underlaget så det blir att vi tränar i skogen eller på (mjuk) grusväg. Även grusväg är jag dock försiktig med när det är tjäle i marken.

Gällande din oro att krocka med din hund med cykeln så kan du ju anpassa draglinan. Jag har längre draglina när jag cyklar jmf med när jag springer.
 
Jag har asfaltsväg runt två kilometer för att ta mig till bättre vägar, dock så är det på 90% av sträckan en ordentlig vägren med finkornigt grus och/eller gräs så vi har tränat in att hunden springer lite vid sidan av vägen medan jag cyklar på den. Sen kör vi inte i någon vidare fart (håller oss till trav) plus att jag trampar en hel del så länge vi är på vägen. När vi väl är i skogen är det mer drag och mindre "cykla med hund framför cykeln". Det känns inte riktigt miljöetiskt att lasta hund och cykel i bilen för att ta sig ett par km bort för att motionera när vi lika gärna kan ta oss dit med cykeln fast i makligare takt. Nu har jag visserligen en rätt stor hund men hyfsat slimmad och med perfekt ledstatus så ser inte att han rör sig kortare sträckor på hårt underlag som ett problem så länge underlaget varieras och vi tar det lugnt.
 
Jag är mkt noga med underlaget så det blir att vi tränar i skogen eller på (mjuk) grusväg. Även grusväg är jag dock försiktig med när det är tjäle i marken.

Gällande din oro att krocka med din hund med cykeln så kan du ju anpassa draglinan. Jag har längre draglina när jag cyklar jmf med när jag springer.

Jag tänker att jag till exempel ska ramla över en rot med cykeln och råka dra till mig Frej så att han blir mos under cykeln. Fast det kan ju kanske avhjälpas med längre lina det med.


Har i alla fall kommit på ett ställe utan rötter och med okej underlag (lär kanske variera beroende på vädret dock). :)

Ett ställe är bättre än inget ☺
 
:arghh: Det saknades två hjulmuttrar när jag hämtade min nya sparkcykel. Pratat med säljaren som genast skickade två nya, men dom har inte kommit fram än - postmord :rage:
Jag vill ju komma igång NU!! #otåligast :o:arghh:
 
Testade en ny skogsväg idag, jag trodde att jag visste hur och var den gick men den tog slut alldeles för fort så jag tror jag svängde in en väg för tidigt, för den väg jag tänkte testa är mycket längre :D!

Nåväl, 2,5 km med kickbiken fick vi ihop iaf, och vägen var fin och lagom kuperad :up:

7ADC29C4-0FDD-446B-9C06-AA58769B7B11.jpeg
 
Jag ska måttbeställa en dragsele till Frej, det är nog enda chansen att lyckas få en som passar, om jag nu lyckats mäta rätt 😅. Hur mycket får det diffa egentligen för att det ändå ska funka?
 
Jag ska måttbeställa en dragsele till Frej, det är nog enda chansen att lyckas få en som passar, om jag nu lyckats mäta rätt 😅. Hur mycket får det diffa egentligen för att det ändå ska funka?

Kan inte svara på det, men mät flera gånger under ett par dagars tid, så gjorde jag och fick samma resultat varje gång, så då till slut vågade jag lita på att jag mätt som jag skulle.
 
Hoppar in här! Vi kör canicross då och då, varit lite svårt på sistone iom värme. Vet inte hur ni tänker med temperaturer för er hund, men jag har satt gränsen på max 15C för att det ska kännas OK med drag.

Grymt sugen på kickbike, har inte kunnat motivera kostnaden för en ny dock. Ska försöka vara på hugget för en begagnad om nån dyker upp på marknaden..

Fördelen med att springa canicross är för mig helt klart enkelheten att inte behöva frakta med sig nån slags cykel. Vi går ofta genom skogen en bit för att komma fram till rätt stigar. Sen är det ju förstås träningen man får själv också!
 
Återupplivar denna tråden istället för att göra en ny.

Vad har ni för dragselar till era hundar? När Emiron vuxit klart tillräckligt tänkte jag köpa en dragsele till honom och tänkte att sambons labbe också skulle få en. Sambon springer en hel del med labben men kör med en vanlig promenadsele vilket inte är riktigt optimalt iom att hon drar en hel del bitvis.

Någon som har en labbe av sporttyp eller en hund med liknande kroppsbyggnad? Hon behöver en sele som ger ordentligt med andningsfrihet. Har kollat lite på Non stop freemotion bla och sett många som är nöjda med sina. Det behöver vara en sele som är gjord för en hög dragpunkt. Några tips?
 
Återupplivar denna tråden istället för att göra en ny.

Vad har ni för dragselar till era hundar? När Emiron vuxit klart tillräckligt tänkte jag köpa en dragsele till honom och tänkte att sambons labbe också skulle få en. Sambon springer en hel del med labben men kör med en vanlig promenadsele vilket inte är riktigt optimalt iom att hon drar en hel del bitvis.

Någon som har en labbe av sporttyp eller en hund med liknande kroppsbyggnad? Hon behöver en sele som ger ordentligt med andningsfrihet. Har kollat lite på Non stop freemotion bla och sett många som är nöjda med sina. Det behöver vara en sele som är gjord för en hög dragpunkt. Några tips?
Jag är väldigt nöjd med selen jag har från sundpro, har deras helfodrade nomesele X-back. Den är för skidåkning, löpning, vandring mm.

När det gäller kroppsform.. Ascot blandras, golden/BC, typ jakt golden i kroppsformen. En hundtränare som jag tränar mkt för har även sundpro till sina aussies. Dragsele kräver dock att man provar. Jag provade först en storlek (halvfodrad A3) som var lite stor och då skickade sundpro direkt nästa sele (helfodrad A3) för att testa. Var bara sen att skicka tillbaka den förstora selen.

Sundpro har en bra förklaring på hur man ska mäta för att bedömma storleken och är man mellan storlekar eller deras storlekar inte passar så syr de upp. Ascot har storleken A3, i den helfodrade (det skiljer lite mellan hel och halvfodrad i storlek tycker jag, helfodrad blir lite lite mindre). Har som sagt helfodrad trots att Ascot har en hel del päls, tycker den känns mjukare.
 
Återupplivar denna tråden istället för att göra en ny.

Vad har ni för dragselar till era hundar? När Emiron vuxit klart tillräckligt tänkte jag köpa en dragsele till honom och tänkte att sambons labbe också skulle få en. Sambon springer en hel del med labben men kör med en vanlig promenadsele vilket inte är riktigt optimalt iom att hon drar en hel del bitvis.

Någon som har en labbe av sporttyp eller en hund med liknande kroppsbyggnad? Hon behöver en sele som ger ordentligt med andningsfrihet. Har kollat lite på Non stop freemotion bla och sett många som är nöjda med sina. Det behöver vara en sele som är gjord för en hög dragpunkt. Några tips?
Jag har en Dragråttan och en Björkis till mina drentar. Trots att de är samma ras så har dom helt olika kroppsbyggnad, så det är svårt att tipsa generellt. Dragråttan.se har en bra sida med tips hur man ska prova in sin sele, och de andra "nomesele-tillverkarna" har ofta bra måttguider på sina hemsidor. Det är nog bäst att du surfar runt på de olika tillverkarna och mäter enligt deras mättips. Men just nomesele-modellen är det du ska titta efter :up:
 
Återupplivar denna tråden istället för att göra en ny.

Vad har ni för dragselar till era hundar? När Emiron vuxit klart tillräckligt tänkte jag köpa en dragsele till honom och tänkte att sambons labbe också skulle få en. Sambon springer en hel del med labben men kör med en vanlig promenadsele vilket inte är riktigt optimalt iom att hon drar en hel del bitvis.

Någon som har en labbe av sporttyp eller en hund med liknande kroppsbyggnad? Hon behöver en sele som ger ordentligt med andningsfrihet. Har kollat lite på Non stop freemotion bla och sett många som är nöjda med sina. Det behöver vara en sele som är gjord för en hög dragpunkt. Några tips?
Min jaktlabbe har en nomesele från kennel, den är tyvärr rätt trång i halsen, så kan ju tipsa om att inte köpa den😅 vet att jag läste om nån sele som var extra vid i halsen, kan de varit dragråttan kanske? Dom har en sele i alla fall som heter multisportssele som ska vara anpassad för ett högre dragläge.

Vorstehn har en nomesele från Björkis
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 300
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 426
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 113
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp