Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Hoppar in här, då vi börjat med linlöpning. Tanken med vår hund har alltid varit mot drag, och för någon vecka sen fick jag upp ögonen för att vi kan kombinera min träning med hundens. Det är perfekt. Än så länge springer vi med koppel och sele, då unghunden ibland glömmer vad stanna betyder. Just nu är det där vi är i träningen, spring framför matte när matte säger till och stanna när matte säger det. Ska köpa midjebälte och expanderkoppel.

Han är 1 år så det är korta, nästintill minimala sträckor vi springer. Några meter på sin höjd. När kan man öka, hunden har bra grundkondition och muskler att skjuta ifrån med. Fick tips på ett annat forum att det är inga problem att låta honom springa redan så länge man har bra uppvärmning innan samt korta stunder.
Är hunden frisk och kry, i normal kondition så hade jag lätt kunnat springa ett par km direkt.
Man får väl känna in vad hunden orkar bara.
 
Hoppar in här, då vi börjat med linlöpning. Tanken med vår hund har alltid varit mot drag, och för någon vecka sen fick jag upp ögonen för att vi kan kombinera min träning med hundens. Det är perfekt. Än så länge springer vi med koppel och sele, då unghunden ibland glömmer vad stanna betyder. Just nu är det där vi är i träningen, spring framför matte när matte säger till och stanna när matte säger det. Ska köpa midjebälte och expanderkoppel.

Han är 1 år så det är korta, nästintill minimala sträckor vi springer. Några meter på sin höjd. När kan man öka, hunden har bra grundkondition och muskler att skjuta ifrån med. Fick tips på ett annat forum att det är inga problem att låta honom springa redan så länge man har bra uppvärmning innan samt korta stunder.

Min ettåring springer några km framför cykeln i tvåspann. :)
 
Jag fnissade när Bagge fick testa på barmarksdrag i ”Bagges hemlösa hundar” men blev samtidigt väldigt nyfiken!

Hur tränar ni? Vad är ert mål? Vad har ni för hund/ar?
Visa gärna bilder och filmklipp! :)
 
Vi har börjat träningen för canicross och att dra saker, har insett att jag skulle köpt en kombisele och inte en nomesele :cautious:. Men nybörjare som man är, så lär man sig genom att lusläsa allt om drag :o
Så ska inhandla ringar så vi kan sy om selen lite. Samt bygga en fördelare från hunden till det han ska dra på marken. Ska kika affären sen och se om de har vad jag letar efter för mitt bygge.

Vet ni någon bra butik där man får ta med sig hunden in för att prova ut t ex en skrinda? Behöver inte vara en hundskrinda, men ska kunna gå att bygga om.
 
Går i tankarna att köpa ett dragfäste till min cykel. Men lider av beslutsångest. Någon som har ett tips på ett dragfäste som är bra eller något man bör undvika?
 
Idag premiärkörde jag med tre av unghundarna!

Först ut var Joel. Satte honom i par med Ale, dels för att han gillar henne mycket och dels för att de är rätt lika i hur de rör sig. Det tog inte många meter av uppfarten för honom att lägga sig tungt i selen och börja dra, och jäklar i mig vad han drog! Som att hänga selen på en kanonkula! Jag fick bromsa för glatta livet för att inte Ale skulle hamna efter...
40078469_10155948479653666_843516372750172160_n.jpg


Näst ut var Sonic. Jag har egentligen ingen inkörd hund som matchar hans långa ben, utan fick matcha ihop honom med nån på andra kriterier. Det blev Frodo, som är lätt att justera tempo på och som inte bryr sig så mycket om den bredvid honom är lite snurrig. Inte helt lyckat, för Sonic fick aldrig komma upp i det där sköna tempot när de börjar njuta av farten, blev mest lugn jogg/galopp... Han fattade iaf att det handlar om att hålla sig på vägen framför cykeln, inte vända sig om och ta kontakt med matte.

Sist körde jag en kort tur med Tidus. Honom satte jag ihop med Boss, för att Boss såg så ledsen ut över att inte fått gå och är en bra förebild vad gäller lyhördhet osv. Blev lite samma problem som med Sonic/Frodo, att tempot inte kom upp ordentligt för unghunden. Han drog som en galning och låg jättefint i selen, men började frustrationsljuda för att jag inte släppte upp tempot...

Nästa gång ska jag nog koppla ihop Sonic och Tidus och köra dem ihop. Då ska jag ha hjälm... och klocka!
 
DET REGNAR OCH ÄR LERIGT. :love:

Har kört Floki och Tonto tillsammans för första gången på superlänge. SÅ FINA! Även om vi åkte i diket en gång när dom sprang åt fel håll. :laugh:
 
Blir inget SM för mig och dårarna, en paj arm stoppade det:meh: Men vi tränar på ändå, mest teknik och styrka men det blir någon löptur då och då
IMG_0765.JPG
 
Inte direkt hundrelaterat men nödvändigt för att vi ska kunna dragträna. Upptäckte i helgen att jag behöver köpa ny cykelhållare till bilen då den vi har inte fungerar (cykeln ramlar av :meh:). Någon som har något tips?

Söker helst en som både inte är dyr men där man gärna kan öppna bagageluckan när hållaren (men inte cykeln såklart) är monterad på bilen. Blir så jobbigt att behöva montera bort cykelhållaren för att få in och ur Ascot i bilburen. Ett ytterligare önskemål är att det ska gå att sätta på och ta av cykelhållaren utan verktyg.
 
Köpt en segenbadenpulka med skakel och har tänkt att låta mina hundar dra lite, men är osäker på hur selen ska sitta. Satte fast ett par ringar på joggingselen men spontant känns det som att jag skulle vilja ha bågen lite längre fram, eller funkar det att ha den som på bilden?
millie.jpg
 
Köpt en segenbadenpulka med skakel och har tänkt att låta mina hundar dra lite, men är osäker på hur selen ska sitta. Satte fast ett par ringar på joggingselen men spontant känns det som att jag skulle vilja ha bågen lite längre fram, eller funkar det att ha den som på bilden? Visa bifogad fil 22712

Jag drar inte med pulka själv men tanken är väl att bågen ska sitta över skuldrorna. Det ser ut som att det sitter lite långt bak med den här selen. Du kan gå in och titta hur det ser ut på någon seltillverkares sida, t.ex. björkis.
 
Nu finns det äntligen snö hos mig och skidsäsongen närmar sig! Tossor, draglina och sele införskaffades på mässan. Förra året körde vi ett par gånger i Zero DC och kortare canicrosslina så det var dags för lite uppgradering. Men selen är jag osäker på. Den är av märket ”Manmat” och är liksom inte särskilt mjuk och följsam. Dessutom är jag osäker på längden. När jag drar ut selen hamnar öglans slut (alltså linans hake) vid svansroten. Ska inte själva selen sluta där? Känns konstigt om selen inte passar, enligt måtten är den helt perfekt.

Måste snart bestämma mig för om jag ska ha den selen eller köpa en från Björkis. NonStop tycker jag är för dyrt om det finns andra som är lika bra.
 
Nu finns det äntligen snö hos mig och skidsäsongen närmar sig! Tossor, draglina och sele införskaffades på mässan. Förra året körde vi ett par gånger i Zero DC och kortare canicrosslina så det var dags för lite uppgradering. Men selen är jag osäker på. Den är av märket ”Manmat” och är liksom inte särskilt mjuk och följsam. Dessutom är jag osäker på längden. När jag drar ut selen hamnar öglans slut (alltså linans hake) vid svansroten. Ska inte själva selen sluta där? Känns konstigt om selen inte passar, enligt måtten är den helt perfekt.

Måste snart bestämma mig för om jag ska ha den selen eller köpa en från Björkis. NonStop tycker jag är för dyrt om det finns andra som är lika bra.
Sundpro har en bra beskrivning samt video på hur man mäter storleken för en dragsele - det kanske kan hjälpa? Längden tycker jag låter rätt/ok, men det viktiga är, såsom jag har förstått det, hur/var selen ligger på bröstet samt var sidoremmarna ligger/trycker på. Om jag minns rätt (kan ha fel!) så ska selen på bröstet ligga på bröstbensspetsen. Sidoremmarna ska vad jag förstått inte trycka på hundens sidor efter revbenen. Hum vet inte riktigt om det blev så mkt tydligare.
 
Tack Acto!

Provade den en gång till nu under morgonen. Fick inte så bra bilder pga att Chester tyckte jag var tråkig och ville iväg till dagis. Ska ta en ståbild från sidan så fort jag får tillfälle. Krysset framme på selen ligger ungefär på bröstets yttersta punkt.
7FAD87EA-7559-4A3D-827F-E35657CD153A.jpeg
 
Jag drar inte med pulka själv men tanken är väl att bågen ska sitta över skuldrorna. Det ser ut som att det sitter lite långt bak med den här selen. Du kan gå in och titta hur det ser ut på någon seltillverkares sida, t.ex. björkis.
Jag har tittat på de olika tillverkarnas sidor :)
Har flyttat fram fästena nu, ska prova idag hur det blir nu. Annars får jag väl sy en helt ny sele helt enkelt. :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 072
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 429
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp