barn i sängen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pappasnya

Vår minsta vill alltid somna i våran 140 breda säng. Detta är väl rätt ok eftersom hon är 5 år och somnar före oss.
Tyvärr vaknar hon tidigt på morgonen (3-4 tiden) i sin egna säng och vill då tillbaka i vår. Får hon inte detta blir det ett jäkla liv och hennes pappa går med på det. Saken är den att jag sover lätt och har ett helvete att somna om. Dotterns biologiska mamma låter henne tydligen sova i sängen hela nätterna, jämt och ständigt. 2 vuxna och en 5 åring på 140 cm bredd är på tok för mycket speciellt då både pappa och dotter snurrar och sparkar omkring sig i sömnen.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har försökt få pappa att förstå och kanske försöka ändra på vanan men snart ger jag upp och sover i dotterns 90 säng de veckor hon är här. Hon sover ändå inte i den och det är bättre med utrymme i den.


Hur har ni gjort med era barn och deras sovande i era sängar?
Överreagerar jag?
Vad kan jag göra mer än byta säng till dotterns?

HJÄLP!!

(jo, jag väljer att vara anonym)
 
Sv: barn i sängen?

Har ni "bara" detta barn? Hur länge har ni varit tillsammans? OM ert förhållande är rätt så färskt och ni bara har ett barn så hade jag nog låtit henne sova med pappa och själv ta egen säng en period. Själv har jag varit dålig på att sova med barnen medan min man tycker det är jättemysigt. Men de har fått sova i egna sängar (med undantag för nätter med svåra mardrömmar o d) från ca 5-7 års ålder. Men då har vi också många barn, 5, och jag kan helt enkelt inte sova med 5 sparkande barn i sängen, ens om det hade rymts.

Givetvis måste barnen lära sig att det kan vara olika regler hos mamma och pappa, men som sagt, är ert förhållande jättefärskt så kanske du kan ge det lite tid?
 
Sv: barn i sängen?

Jag kan inte heller sova med barn i sängen och har svårt att somna om när jag väl vaknat. Våra har alltid somnat i egna sängar men, i början blev det en del vandrande. Då hade jag (kanske en fånig) regel om att om de kom före klockan halv fem så gick jag tillbaka med dem i sina egna sängar och kom de efter så fick de ligga kvar för då resonerade jag som så att då var det ändå morgon, det berättade jag för barnen också så att de visste varför det var så. På sommaren var det ju inga problem för då var det ju ljust ute.

Jag hade försökt få flickan att somna i sin egen säng för att visa att hennes säng faktiskt är ok. Hade hon kommit på natten hade jag burit tillbaka henne. Visst det blir liv men, det är mest liv första natten (nätterna). Man kan ju ligga hos henne tills hon somnat igen.

Om ert förhållande är nytt så håller jag med Nidorina, då hade jag lagt mig i den andra sängen.
 
Sv: barn i sängen?

Vidar (3 år) får också komma till vår 140-säng om det är MORGON och alternativet är att någon av oss måste gå upp annars.... Jag tycker det är rätt mysigt att ligga emellan mina favoritpojkar :love:

Men på nätterna sover han själv. Om han är sjuk eller orolig kan man göra ett undantag för då blir han mammig, men då sover jag hellre hos honom.

Från början var han väldigt tydlig med att han VILLE sova själv. I och med att han åt hela nätterna tyckte jag att det kunde vara praktiskt att ha honom i min säng men det var bara att glömma :crazy: Han (4 kg) sparkade ner mig på golvet :crazy: Då var jag lite ledsen för det :( Nu tycker jag det är jätteskönt att få ha sambon ifred på nätterna så vi låter honom aldrig somna hos oss.

Barn vill fortsätta sova som de somnade såklart. Man bygger in sig i ett hörn om man hittar något sätt de somnar på som inte är där man vill att de ska vara sen. De vill ju upprepa samma procedur för att somna om igen när de vaknar... Har de inte lärt sig att somna ensamma utan hjälp i egen säng så kan de ju inte det bara för att det är mitt i natten.

pappasnya, går det att ställa ihop era sängar så det blir en jättebred? Det kan ju vara en kompromiss om du inte vill ta en barnuppfostransdiskussion med pojkvännen. Föräldrar är så underliga djur så jag förstår om du inte vill det, du har så där 99% chans att förlora den :cool:
 
Sv: barn i sängen?

Då kan jag trösta dig med att vi för tillfället har en 10 åring i sängen. Jag går och lägger mig i vårt gästrum.

Detta har varat ungefär en månad och av någon anledning har han blivit fruktansvärt mörkrädd... Fråga mig inte varför och vi har försökt luska....

Jag personligen tror att det beror på att min 19 åriga bror precis har flyttat härifrån och vår gosse därutav känner sig lite otrygg.. De har varit som syskon.

Vi har valt att låta det vara ett tag och hoppas han stabiliserar sig själv snart....

Jag tror att man ska agera utefter orsak.. Jag tror inte det hade varit bra att tvinga vår gosse i detta läge...
 
Sv: barn i sängen?

Tycker inte du överreagerar. Hade själv ett förhållande där dottern ALLTID skulle sova i pappas säng. Hon är nu 8 år.... :crazy:
Grejen var att han aldrig tog tag i det. Inte ens ett försök att få henne börja somna i sin säng (ev med sällskap av ngn av oss) eller bära över henne efter hon somnat hos oss. "hon blir ju så arg då"..... Om hon jämt får sova bredvid mamma så är det klart att rutinen är ännu svårare att ändra på. Ta ett snack med din sambo igen - kanske kan han och mamman komma överens om att börja lära flickan sova själv även hos henne samtidigt? Om han inte ser det som något att förändra så skulle jag nog börja sova i hennes säng.... men det känns ju lite trist också.
 
Sv: barn i sängen?

Vår dotter både somnade och vaknade i vår säng tills det att hon var ca 7-8 år. Då valde hon själv att lägga sig i sin säng. Jag tror som så att vissa barn har behov av närheten som blir av att sova hos mamma och pappa. Vi löste det som så att min man ofta la sig i dotterns säng. Vi resonerade som så att det spelar ju inte så stor roll var man sover bara barnen är trygga och mår bra. Och som sagt jag tror att såna saker löser sig av sig självt med tiden. Jag har hittills inte träffat en enda tonåring som sover med föräldrarna.

Mia.
 
Sv: barn i sängen?

Jag kan inte heller sova med barnen í sängen, och vi har ändå en klassisk dubbelsäng 2x90 cm. Maken får m a o sova med båda barnen själv på sin 90-halva :devil: Om någon av dem kommer över på min sida lägger jag mig i deras säng :banana:
 
Sv: barn i sängen?

Min unge har aldrig fått sova i vår säng annat än när han varit rejält sjuk eller råkat kissa i sängen sent på natten och jag bara inte orkat bädda om. Däremot har han fått komma och gosa på morgonen när han velat.

Han har aldrig varit otrygg på nåt sätt, trots att han har mardrömmar och går i sömnen ibland, så vill han bli tröstad lite, men sen somna om i sin egen säng. Det har funkat utmärkt.
 
Sv: barn i sängen?

Jag har totalt barnförbud i min säng och har alltid haft det.
När första barnet föddes hade jag så ont i ryggen att det bara inte gick att sova med barn och det resulterade i att de aldrig har gjort det någon av dem.
Har aldrig varit något problem heller trots mardrömmar o d yl de har fått lära sig att man sover i sin säng mamma kommer om det är något otäckt vilket det mycket sällan är !
/Cetzy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 936
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
5 151
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att hyra ut hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp