Barn och bilåkning, bälteskuddar och krockkuddar

nyttnick

Trådstartare
Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det visar sig att jag behöver även byta bälte om den ska kopplas ur. Det skulle landa på en nätt summa av 5000kr, så det känns inte rimligt alls.

Min (snart) 9-åring är drygt 135 cm, men smal som en sytråd. Så jag använder kudde fortfarande för att bältet ska hamna rätt och lär göra det åtminstone till 140 cm om inget drastiskt händer med hur kroppen ser ut. Långa ben och kort överkropp.

Så för tillfället får inga barn åka i fram och jag letar smala bälteskuddar för att kunna ha 3 barn i baksätet.

Från 140 cm räknas ju barnet som stort nog att åka som en vuxen, även på plats med krockkudde, och 9-åringen är nog snart där, kanske redan efter nästa sommar. Men om hen fortfarande är liten och tunn på samma sätt som nu, då är det väl inte rimligt att tro att hen klarar smällen från en krockkudde? Eller hur ska jag tänka där? Jag tänker om överkroppen fortfarande är kort så kanske kudden behövs också för att få bältet på rätt plats? Eller blir det så stor skillnad på de 4-5 centimetrarna?

Jag kommer att behöva kunna köra 4 barn i bilen då och då, men kan säkert klara mig undan det ett år eller så, men om det blir en längre tid så kanske det ändå inte är så orimligt att fixa bort krockkudden i fram?

Ursäkta svamligt inlägg, jag hoppas att frågeställningen gått fram någorlunda.
 
Fast sätta barn på kudde vid airbagen har ju aldrig varit ett alternativ. Frågan var ju om jag kan räkna med att när hen växt till 140 cm så kommer hen att klara att sitta som en vuxen (vilket står i alla rekommendationer).
 
Jag har nog uppfattat 140-rekommendationen på lite samma sätt som baklänges-minst-till-fyra-rekommendationen, d.v.s. att de gott (helst) kan fortsätta med kudde så länge det går - så läser jag t.ex. det här svaret: https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/hur-lange-bor-man-ha-balteskudde/

Min snart-nioåring har samma format som din och jag är lika tvekande som du om att han 5 cm till skulle göra någon större skillnad, så jag hade kopplat ur om han behöver kunna åka fram.
 
Fast sätta barn på kudde vid airbagen har ju aldrig varit ett alternativ. Frågan var ju om jag kan räkna med att när hen växt till 140 cm så kommer hen att klara att sitta som en vuxen (vilket står i alla rekommendationer).
Sorry då missförstod jag. Jag läste att du skulle ha 4 barn i bilen :)

Mvh Miks
 
Kan man ha dem på kudde vid airbagplats om de är 140+ eller ska man inte ha kudde vid airbagplats öht?
Inte kudde tillsammans med airbag överhuvudtaget vad jag läser mig till. Airbagen borde kunna träffa fel beroende på att knäna hamnar i fel höjd.

Mvh Miks
 
Aldrig stol/kudde vid airbag nej. Men 5000 kr för att koppla ur hade jag inte lagt det inte var helt nödvändigt för den egna familjens behov, då hade det fått lösas på annat sätt tills barnet var stort nog att åka utan kudde. 10-12 år rekommenderas med tanke på skelettets/höftkammens utveckling. Så är barnet späd och liten så bör man ju kanske dra det närmare den övre åldersrekommendationen än den lägre.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 970
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Även ni som funderar kring sterilisering, eller funderat men valt att vänta/låta bli är högst intressant att höra tankar ifrån. Grejen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 729
Senast: Girasol
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 659
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp