Barn och faror!

Mammadutt

Trådstartare
Dottern fyller 4 år i vinter (shit vad tiden går :eek: ) och det känns som att det är dags ta vissa snack. Men hur lägger man upp dom?

- Vid brand i huset, vad ska man göra och inte göra då
- farliga gubbar (och gummor)

Vad mer är lämpligt att lära ut "redan nu"?

Har haft brandsnacket senast idag, förklarat att om det brinner eller kommer massa rök i huset ska man hålla sig på golvet, absolut inte gömma sig utan ropa på mamma och pappa och vi ska mötas vid en av utgångarna i huset. Att man gärna ska krypa om det är mycket rök. Hon förstod det hela men la till "Men ute då får det brinna, för det är så gott med grillad korv" :rofl:

Har även sagt om "farliga gubbar" att man aldrig får lämna dagis någon man känner och man måste alltid säga hejdå till fröknarna.

Är jag nojjig eller är det inte bra att börja prata om sådant här?
Lite tips?

Sv: Barn och faror!

Vi har 2 st 4-åringar och vi har pratat mycket om vilket nummer man ringer omd et händer en olycka eller man behöver polishjälp (112). De vet också vilken adress vi har.

Vi har pratat om folk som vill ta barn men brand har vi nog helt glömt bort så det var bra att du påminde oss!

Bra trad! Jag har ocksa en fraga; min man ar epileptiker och vi behover lara vara barn vad de ska gora nar han far en attack. De ar valdigt fa (en vart tredje-femte ar ungefar) men likval maste de veta hur de ska bete sig dvs ringa efter hjalp etc och garna sa snart som mojligt.

Hur tidigt kan man lara barnen att ringa ambulans/granne etc och hur bar man sig at for att de ska forsta att nar pappa faller till golvet och borjar skaka okontrollerat sa maste man halla sig undan och skaffa hjalp pronto? Rollspel? Hur? De ar ar bara 20 manader an sa lange...

Finns det inget slags larm ni kan ha som de kan trycka på i så fall? Att ringa sos känns ju lite avancerat för såna små, men förstår att det är något ni måste lösa om han är ensam med barnen.

Ha snabbknapp på telefonen till typ farmor eller dej? Det finns ju barnmobiler med två knappar, en mammaknapp och en pappaknapp. Rollspel lät som en bra idé, de suger ju åt sig information som små svampar!

Rollspel lät som en bra idé, de suger ju åt sig information som små svampar!

Hörde om det här i bakgrundsskvalet idag på jobbet, att man ska träna på vad man ska göra vid brand. Dvs inte bara säga hur man ska göra, utan träna på det med, som ett rollspel. Har ingen källa på det mer än någon på P4, men kanske något man kan fundera över ändå? :)

Min mamma har det och jag och min bror lärde oss snabbt vad som gällde.
Minns inte hur hon lärde ut det men hon pratade väl mycket om det och sådär.
Alla fall så fick vi tidigt lära oss att hantera det utan att få panik.

Om fyraåringen kan säga sin adress till sos så borde det fungera att ringa sos och berätta att pappa ligger och skakar på golvet.

Annars är alternativet, Ring Mamma ett mkt bra alternatil.

Ohh jag har helt glömt bort att man kanske ska lära dom ringa 112 :eek: Hon har precis förstått att hon har ett efternamn, så ska väl se om hemadressen går att få in just nu bor hon "i det gula huset" :rofl:

Man kanske bör lära dom gå till grannen och ringa på dörren om något händer också?

Gud vad stort det känns när man tänker på sånt, dom växer verkligen upp fort!

Har haft brandsnacket senast idag, förklarat att om det brinner eller kommer massa rök i huset ska man hålla sig på golvet, absolut inte gömma sig utan ropa på mamma och pappa och vi ska mötas vid en av utgångarna i huset. Att man gärna ska krypa om det är mycket rök.
Inte mötas inne i huset väl???
UT med er och ha en mötesplats nånstans i trådgården, stannar man inne kan man snabbt bli rökförgiftad!

Inte mötas inne i huset väl???
UT med er och ha en mötesplats nånstans i trådgården, stannar man inne kan man snabbt bli rökförgiftad!

Om man bor i lägenhet och det brinner i trapphuset så ska man stanna kvar inne med stängd dörr.

Det är kanske sant, men om det brinner i lägenheten ska man INTE stanna i den, hoppas jag...

Då mina nu stora barn var 4 och 6 flyttade jag från landet till stan, och tänkte att det var dags för lite fula-gubbar-snack med dem.

Jag sa - " vad gör ni om det kommer en ful gubbe och har en påse godis i handen? " ( jag hade då gått igenom med dem ett par dagar innan att man inte får ta emot godis från vuxna om inte jag är med)
Jag förväntade mej att de skulle svara att de springer hem till mamma.
Istället sa de i kör - " Taaaaack!"

Väluppfostrade var de iaf :)

Då blev det ett par samtal till....

Liknande trådar

Äldre Har ni koll? Just nu så är det ju mycket diskussioner om branden i London. Jag förvånas över att så många inte verkar veta hur man ska... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 299
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
19 336
Senast: Zaria
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 731
Senast: Fille
·
A
Övr. Hund Är så upprörd att händerna skakar, men vill ändå skriva en tråd och be om hjälp för att försöka bestämma mig för hur jag ska tackla det...
Svar
11
· Visningar
2 011
Senast: Amaranth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈