Om det brinner?

Fast att England har cirka världens värsta boende- och byggstandarder är väl knappast en hemlighet, och i miljonprojekten är det värst så klart. om du syftar på de drabbade i just Grenfell-branden i trådstarten, och är förvånad att de inte kan sin brandsäkerhet, tycker jag det är en ganska malplacerad undran.
Nej jag fascineras över hur svenskar resonerar i diverse sociala medier om hur dom tänker agera. Dom ska ha repstegar ner från lägenheter i moderna svenska hyreshus.
 
Nej jag fascineras över hur svenskar resonerar i diverse sociala medier om hur dom tänker agera. Dom ska ha repstegar ner från lägenheter i moderna svenska hyreshus.
Jag upphör aldrig över att förvånas över hur naiva vi robusta nordbor ibland ter sig så snart man är utanför landets gränser och upptäcker att det INTE ÄR SVENSK STANDARD DÄR!!
Aftonbladetrubriker varje sommar över hur illa behandlade svenskar blivit på semesterhotell när de fått usla rum, magsjuka eller suttit på flygplats i tre dygn utan tillgång till kaffe och toalettpapper. Jag tror att ytterst FÅ kollar brandsökerhet och nödutgångar när de åker utomlands. Få tänker överhuvudtaget på att de befinner sig i ett land där svenska myndigheter inte sätter standarden eller omser säkerheten. Få tänker på hur utsatt man faktiskt är när man åker till ett annat land, i händelse av olycka/terror/katastrofer.
 
Årlig brand- och HLR-utbildning.

Helt apropå. Jag har gått åtminstone 5 HLR-utbildningar och 3 brandutbildningar i mitt relativt korta yrkesliv (har varit yrkesverksam i nio år, varav fyra i kombination med plugg). Inser efter att ha läst den här tråden att det kanske inte är så vanligt som jag trott? Vad säger ni andra? Jag tycker det känns som en så himla enkel, om inte livräddare, så iallafall trygghetsfaktor. I skarpt läge med medföljande panik är jag rätt glad att jag har någon form av muskelminne av hur en brandsläckare fungerar.
 
Bor i marklägenhet men ska nog skaffa ngn brandsläckare att ha i varje rum. Är bara ytterdörren som är utrymningsväg om man inte försöker klämma sig ut genom det enda öppningsbara fönstret i sovrummet. Gamla Stallfönster i gjutjärn och nära en meter tjocka väggar så är nog bra med en brandsläckare i varje rum för att kunna ta sig ut. Risken är störst att taket/ loftet börjar brinna, samma länga som stallet och logen.

Skulle aldrig vilja bo i ett höghus, Är nojig bara jag är på Hotel med 4-5 våningar..
 
Senast ändrad:
Ja, säkerhetstandarder är inte svenska utanför våra gränser - det torde väl vara ganska logiskt? Men om du har en svensk arbetsgivare tycker jag nog denna har ansvar att tillse att personalen får den basic utbildning som finns väldigt enkelt tillgänglig.

Försöka släcka om det verkar vara görbart? Så kollegan som brinner får brinna eftersom du a) inte kan evakuera denna efterson hen brinner b) får brinna vidare för du har inte kunskapen om hur använda en brandsläckare. Intressant, och läskigt.

Och som sagt - medborgaransvar.

Nu drog du en slamkrypare. Basen för strategin är "People first" så om en kollega brinner så ska den räddas om det kan ske utan att skapa direkt livsfara för fler. Annars ligger varna och evakuera före släckning, som överlåts till proffsen.

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat annat än vad som är företagets policy. Ett företag som är väl känt i industrin för att vara ledande på säkerhetsarbete för personal, högsta chefen jobbade bland annat med London OS som blev ett föredöme för personsäkerhet.

Brandsläckare och människors övertro på brandsläckares förmåga är ett problem i deras värld.
 
Helt apropå. Jag har gått åtminstone 5 HLR-utbildningar och 3 brandutbildningar i mitt relativt korta yrkesliv (har varit yrkesverksam i nio år, varav fyra i kombination med plugg). Inser efter att ha läst den här tråden att det kanske inte är så vanligt som jag trott? Vad säger ni andra? Jag tycker det känns som en så himla enkel, om inte livräddare, så iallafall trygghetsfaktor. I skarpt läge med medföljande panik är jag rätt glad att jag har någon form av muskelminne av hur en brandsläckare fungerar.

Jag har också gått flera men bara i privat regi på eget bevåg, när det erbjudits av olika aktörer.
 
Ja, säkerhetstandarder är inte svenska utanför våra gränser - det torde väl vara ganska logiskt? Men om du har en svensk arbetsgivare tycker jag nog denna har ansvar att tillse att personalen får den basic utbildning som finns väldigt enkelt tillgänglig.

Försöka släcka om det verkar vara görbart? Så kollegan som brinner får brinna eftersom du a) inte kan evakuera denna efterson hen brinner b) får brinna vidare för du har inte kunskapen om hur använda en brandsläckare. Intressant, och läskigt.

Och som sagt - medborgaransvar.

1. Jag har utbildning för brandsläckare. Är dock ensam av 20 att ha det.

2. Deras säkerhetsstandarder var betydligt mer rigorösa än den svenska på många punkter, de blev negativt förvånade hur slappt vi hanterade brandsäkerhet för fastighetsägare i Sverige.

3. Det var på gång mer normaliseringar med fler EU-gemensamma regler, som kanske inkluderar GB även efter Brexit.
 
Hemma går det att hoppa ut från alla fönster.

Har gått några heta arbeten och där ingår släckning av eld.

På jobbet finns brandsläckare i truckarna och tror inte dom finns där som prydnad, är även noggrann genomgång om samling platser på jobbet.
Jobbar på stor industri.
 
Hmmm, jag kanske borde få upp brandvarnarna i huset. Jag köpte två stycken som kan seriekopplas att ha i huset. Stoppade i nya batterier och efter ett par dagar började den ena pipa oavbrutet. Slutade med att båda ligger på bordet med batterierna urtagna.

Jag har två brandsläckare men de är minst fem år gamla så jag vet inte om de fungerar.
 
Hmmm, jag kanske borde få upp brandvarnarna i huset. Jag köpte två stycken som kan seriekopplas att ha i huset. Stoppade i nya batterier och efter ett par dagar började den ena pipa oavbrutet. Slutade med att båda ligger på bordet med batterierna urtagna.

Jag har två brandsläckare men de är minst fem år gamla så jag vet inte om de fungerar.

Du bör nog se över det hela... Man ska vända på släckarna och knacka på dem regelbundet (med typ träskaftet på en hammare) annars har du bara en gigantisk krita längst ner i dem.

Jag bytte ut en brandvarnare för ett tag sedan som också ville pipa konstant, jag vågar bara inte vara utan. De är så billiga jämfört med konsekvenserna om det skulle börja brinna.
 
Bor i hus. Brandsdläckare och varnare på alla plan. Bare en stege, borde skaffa till alla sovrum...
Har ett antal släckare i verkstaden, men inga i stallet. :O Får nog se över det. Fast börjar det brinna där, så finns det nog inga släckare som hjälper?
Vore nog inte dumt att ha brandövning hemma. Det får kanske bli helgens projekt.

På arbetsplatsen finns allt, larm, släckare, filtar, branddörrar, sprinkler osv.
Jag är ansvarig för att ett 15-tal personer räknas in ved anvisad plats, vid evakuering.
Det är två personer som stannar i fastigheten för att bilda sig en uppfattning om omfattningen.
Test görs ett par gånger om året.
 
Bor i hus. Brandsdläckare och varnare på alla plan. Bare en stege, borde skaffa till alla sovrum...
Har ett antal släckare i verkstaden, men inga i stallet. :O Får nog se över det. Fast börjar det brinna där, så finns det nog inga släckare som hjälper?
Vore nog inte dumt att ha brandövning hemma. Det får kanske bli helgens projekt.

På arbetsplatsen finns allt, larm, släckare, filtar, branddörrar, sprinkler osv.
Jag är ansvarig för att ett 15-tal personer räknas in ved anvisad plats, vid evakuering.
Det är två personer som stannar i fastigheten för att bilda sig en uppfattning om omfattningen.
Test görs ett par gånger om året.

Hur gör ni när du inte är på jobbet? Hos oss ska alla kunna leda en utrymning och den som tar ledningsvästen är den som leder.
 
Jag eldar med ved för värme så brand är verkligen min stora fasa. Försiktig hantering av aska (jag har en rejäl plåthink med lock), eldfasta plattor framför eldstäderna samt fungerande brandvarnare.

Det finns släckare och brandvarnare på båda våningarna men jag har tyvärr inte fixat någon stege till fönstret i sovrummet. Det finns dock en möjlighet att ta sig ut från övervåningen via hallen uppe, de fönstren är ovanför altanen som har lutande tak så det går absolut att ta sig ner därifrån utan att göra sig illa.

Jag har gått HLR-kurs via ett av företagen jag jobbar för men det är några år sedan nu så jag skulle behöva en uppfräschning. I bilen finns det alltid en rejäl förbandslåda och en mindre brandsläckare (det gäller både min egen bil och företagets bil).
 
Hur gör ni när du inte är på jobbet? Hos oss ska alla kunna leda en utrymning och den som tar ledningsvästen är den som leder.
Jag har en namngiven person som tar min roll om jag inte är på jobbet. Jag tar dennes uppgifter om den inte är på plats. Det finns en lista som alltid hänger alltid på mitt rum, på en synlig plats som jag rycker med mig. Där står min grupps namn, och alla andra grupper, samt vem som ansvarar för respektive grupp.

När larmet går, hämtar jag en lista på alla, för dagen, instämplade personer (så att man inte missar extrapersonal). Den har jag en batteridriven back up på, så att jag kommer åt den vid strömavbrott.

Alla, (förutom extrapersonal kanske) vet hur man ska gå tillväga, men primärt är deras ansvar att ta sig och sin närmaste medarbetare ut av huset.
Tre personer har "fullt ansvar" och någon av dessa leder det övergripande/ har västen.
Därefter är vi ett par under som ansvarar för att personalen är evakuerad.
Där ligger störst fokus. Ut med folket
Fastigheten ska förhoppningsvis klara sig hyfsat tills räddningstjänsten kommer.
 
Jag eldar med ved för värme så brand är verkligen min stora fasa. Försiktig hantering av aska (jag har en rejäl plåthink med lock), eldfasta plattor framför eldstäderna samt fungerande brandvarnare.

Det finns släckare och brandvarnare på båda våningarna men jag har tyvärr inte fixat någon stege till fönstret i sovrummet. Det finns dock en möjlighet att ta sig ut från övervåningen via hallen uppe, de fönstren är ovanför altanen som har lutande tak så det går absolut att ta sig ner därifrån utan att göra sig illa.

Jag har gått HLR-kurs via ett av företagen jag jobbar för men det är några år sedan nu så jag skulle behöva en uppfräschning. I bilen finns det alltid en rejäl förbandslåda och en mindre brandsläckare (det gäller både min egen bil och företagets bil).
Min fasa är att det ska börja brinna i skorstenen!
Vid något tillfälle tyckte fejaren att jag hade "myseldat" i överkant. :O
Men hur gör de som har kakelugnar? För de ska man ju inte "stormelda"?
Nu har jag tyvärr inte någon kakelugn, så jag ska kanske inte bry min hjärna med det. :)
 
Min fasa är att det ska börja brinna i skorstenen!
Vid något tillfälle tyckte fejaren att jag hade "myseldat" i överkant. :O
Men hur gör de som har kakelugnar? För de ska man ju inte "stormelda"?
Nu har jag tyvärr inte någon kakelugn, så jag ska kanske inte bry min hjärna med det. :)

Fast en kakelugn är ju gjord för att eldas som man gör i den. Att man inte stormeldar betyder ju inte att man myseldar heller :) På vintern går ju inte bara kakelugnen utan spisen i köket och de båda kaminerna också. Ja, mitt hus är gammalt och har ingen vettig uppvärmning :meh: Jag brukar säga att jag värmer med direktverkande ved :D
 
På jobbet har vi uppsamlingsplatser och vilken vi ska gå till beror på var vi jobbar och där bli inräknade av chef eller gruppledare.
Företaget håller även reda på hur många som befinner sig på arbetsplatsen genom stämpelklockan.

Jobbet har ett eget sos nummer så man har både sosalarm och en vakt i luren för att hjälpen så fort som möjligt ska komma rätt.

Sist jag hörde något om hur många som jobbar dag var det ca 2000.
 
Fast en kakelugn är ju gjord för att eldas som man gör i den. Att man inte stormeldar betyder ju inte att man myseldar heller :) På vintern går ju inte bara kakelugnen utan spisen i köket och de båda kaminerna också. Ja, mitt hus är gammalt och har ingen vettig uppvärmning :meh: Jag brukar säga att jag värmer med direktverkande ved :D
Jo, själva kakelugnen håller ju inte för annat än trögeldning.
Men jag tänkte på pipan? Soteld.
Försöker alltid ha riktigt torr ved, helst 2 år gammal, max 20% fukt i.
Så det ska väl inte vara någon fara på (med) taket.
Direktverkande ved var bra! :)
Jag har kört med trippelverkande (när man tar ned/klyver/bär in).
 
Jo, själva kakelugnen håller ju inte för annat än trögeldning.
Men jag tänkte på pipan? Soteld.
Försöker alltid ha riktigt torr ved, helst 2 år gammal, max 20% fukt i.
Så det ska väl inte vara någon fara på (med) taket.
Direktverkande ved var bra! :)
Jag har kört med trippelverkande (när man tar ned/klyver/bär in).

Tja, jag vet att det fungerar som jag blivit lärd att elda i den för det har aldrig varit problem med sot. Jag eldar givetvis alltid med torr ved och övervägande del björk/lövträd (beroende på om vi tagit ner något barrträd på gården :D). I kakelugnen kör jag bara björk.

Jag köper ved kapad och kluven för jag har inte grejor att fixa med hela stockar. Förra året tog vi ner så många träd här plus att jag fick några stockar jättebilligt så jag lånade en vedmaskin av en kompis.
 
Brandsläckare och människors övertro på brandsläckares förmåga är ett problem i deras värld.
Det är litet intressant, för det verkar vara en diametralt motsatt uppfattning mot den som svensk räddningstjänst har. Det krävs ingen högskoleutbildning för att använda en brandsläckare, även om det förstås är bra att öva. En pulversläckare utlöst i ett tidigt stadium av en brand, om än utlöst av en "obehörig", kan vara skillnaden mellan en kontrollerad och släckbar brand och en stor brandspridning med snabbt ökande risk för liv. Det kan ge "proffsen" helt andra förutsättningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp