Bukefalos 28 år!

Om det brinner?

Man kan ju göra en hel del för att förebygga (brandvarnare, flera släckare och ha en trädgårdsslang med adapter så man kan koppla på köks eller badrumskran). Sedan kan man ju förbereda för snabbevakuering i det man har alla viktiga papper , smycken o foton (som inte ligger i bankfack)på ett och samma ställe. Man kan se till så att alla klädgalgar har kroken vänd åt samma håll..då kan man fylla famnen med kläder i ett grepp och bara lyfta av och (vilket jag ständigt har) en väska packad med det nödvändigaste av underkläder, lite extra kläder , ett par dojor och en extra necessär (för jag får sticka iväg på resor rätt ofta)
Skulle den röde hanen komma lös greppar jag den svarta väskan med papper , foton o värdesaker o den bruna med kläder..;)
 
Det är litet intressant, för det verkar vara en diametralt motsatt uppfattning mot den som svensk räddningstjänst har. Det krävs ingen högskoleutbildning för att använda en brandsläckare, även om det förstås är bra att öva. En pulversläckare utlöst i ett tidigt stadium av en brand, om än utlöst av en "obehörig", kan vara skillnaden mellan en kontrollerad och släckbar brand och en stor brandspridning med snabbt ökande risk för liv. Det kan ge "proffsen" helt andra förutsättningar.

Ja, det var intressant. Det blev en ganska hetsig debatt mellan britten och vår anlitade svenska brandskyddsexpert om hur det skulle hanteras. På nåt sätt kom de till slut överens om att alla skulle få utbildning i att hantera brandsläckare och veta när man inte ska använda brandsläckare utan använda all tid man har till att komma ut. En utbildning som ännu inte ens planerats.....
 
Har ni koll? Just nu så är det ju mycket diskussioner om branden i London. Jag förvånas över att så många inte verkar veta hur man ska göra vid en lägenhetsbrand.
Vi har flera gånger haft brandskyddsutbildning på jobbet och ibland är det någon som inte vågar ta tag i brandsläckaren som om den vore farlig i sig.
Har ni övat? Vet er familj/kollegor hur dom ska göra?

Vid brand i lägenhet eller flerfamiljshus
Om det brinner i lägenheten
  • Om det brinner i din lägenhet och du inte kan släcka säkert själv så utrym och stäng dörrarna efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
  • Ta trappan ner – använd inte hissen.
  • Larma 112 och varna grannarna. Om du har en mobiltelefon är det bästa att ringa dem.
Om det brinner någon annanstans i huset
  • Brinner det någon annanstans i huset och trapphuset är rökfyllt – stanna i din lägenhet och larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut. Du är säkrare i din lägenhet än i trapphuset. Lägenheten fungerar som en brandcell och kan hålla ute röken en viss tid, standard i dag är upp till 60 minuter.
  • Öppna inte dörren för att kontrollera röken. Det ökar risken för att elden tar fart och sprider sig snabbare.
  • Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet.
  • Ropa på hjälp genom ett fönster.
  • Markera med en handduk eller något annat i fönstret för att visa räddningstjänsten att du befinner dig i lägenheten.
Vi har två brandvarnare (som inte går att slå av när de går på av pannkakor, blir vansinnig. Måste gå att köpa med avstängningsknapp?). Brandfilt i hallen.

Men om att stanna i sin lägenhet. Fungerar det verkligen över 7 våningen? Har hört att få brandbilar har släckningsutrustning och stegar som räcker över 7:de våningen. Gör mig lite orolig med den har nya trenden med "skyskrapor" (som dessutom skuggar långt, undrans om det ens är platseffektivt att bygga hus över ca 12 våningar).

De som klarade sig i London verkar vara de som flydde ut i trapphuset. Iofs ska det ha varit illa byggt.
 
Ja, det var intressant. Det blev en ganska hetsig debatt mellan britten och vår anlitade svenska brandskyddsexpert om hur det skulle hanteras. På nåt sätt kom de till slut överens om att alla skulle få utbildning i att hantera brandsläckare och veta när man inte ska använda brandsläckare utan använda all tid man har till att komma ut. En utbildning som ännu inte ens planerats.....

Min erfarenhet av utländskt tänk vs svenskt är att det är betydligt ängsligare. Naturligtvis ska man ta säkerhet på allvar men när något ska vara "just så" bara för att blir det löjligt. Speciellt när vissa säkerhetsregler gör att jobbet blir farligare i vårt klimat (det är en viss skillnad mellan förutsättningarna mellan Australien och Sverige).
 
Vi har två brandvarnare (som inte går att slå av när de går på av pannkakor, blir vansinnig. Måste gå att köpa med avstängningsknapp?). Brandfilt i hallen.

Men om att stanna i sin lägenhet. Fungerar det verkligen över 7 våningen? Har hört att få brandbilar har släckningsutrustning och stegar som räcker över 7:de våningen. Gör mig lite orolig med den har nya trenden med "skyskrapor" (som dessutom skuggar långt, undrans om det ens är platseffektivt att bygga hus över ca 12 våningar).

De som klarade sig i London verkar vara de som flydde ut i trapphuset. Iofs ska det ha varit illa byggt.

Normal steglängd är 30 meter vilket räcker ungefär till 8:e våningen på ett höghus.
 
Jag blev smälld på fingrarna av koncernens brandskyddsexperter. Bara om man är säker på hur man hanterar en brandsläckare eller inte vid olika typer av brandsituationer fick man försöka och för det krävdes genomgången utbildning.

Men jag vet att det du beskriver är en vanligare rutin här i Sverige.
Verkar som att Sverige ofta har större tilltro till sin befolknings kompetens än tex USA och England? Har hört att amerikanska militären är helt chockade över att Svenska militären låtit inryckta använda ammunition osv. Dessutom att soldater kunde byta arbetsuppgift med varandra.
 
Helt apropå. Jag har gått åtminstone 5 HLR-utbildningar och 3 brandutbildningar i mitt relativt korta yrkesliv (har varit yrkesverksam i nio år, varav fyra i kombination med plugg). Inser efter att ha läst den här tråden att det kanske inte är så vanligt som jag trott? Vad säger ni andra? Jag tycker det känns som en så himla enkel, om inte livräddare, så iallafall trygghetsfaktor. I skarpt läge med medföljande panik är jag rätt glad att jag har någon form av muskelminne av hur en brandsläckare fungerar.
Har aldrig gått varken brandutbildning eller räddamänniskautbildning är jag rädd. I skolan fick vi se bild på framstupa sidoläge ;) det är det och berättat om andningshjälp.
 
1. Jag har utbildning för brandsläckare. Är dock ensam av 20 att ha det.

2. Deras säkerhetsstandarder var betydligt mer rigorösa än den svenska på många punkter, de blev negativt förvånade hur slappt vi hanterade brandsäkerhet för fastighetsägare i Sverige.

3. Det var på gång mer normaliseringar med fler EU-gemensamma regler, som kanske inkluderar GB även efter Brexit.
Fast jag tror nog inte det finns hus som är så illa byggda som det som brann i London i Sverige. Så oavsett reglerna verkar fastighetsägare inte följa dem (läst inlägg från en blogg från de som bodde i huset och hade klagat på säkerhet) och lokala politiker/tjänstemän verkar inte bry sig om om de inte följer dem. (i alla fall inte för council housing... låt oss inte skaffa det i Sverige snälla)
 
Normal steglängd är 30 meter vilket räcker ungefär till 8:e våningen på ett höghus.
Mmm och då är man ju körd på 24 om man väntar kvar där. Inte så kul. Gäller att man är helt trygg med att brandkåren lyckas släcka huset och sedan komma och hämta en.
 
Fast jag tror nog inte det finns hus som är så illa byggda som det som brann i London i Sverige. Så oavsett reglerna verkar fastighetsägare inte följa dem (läst inlägg från en blogg från de som bodde i huset och hade klagat på säkerhet) och lokala politiker/tjänstemän verkar inte bry sig om om de inte följer dem. (i alla fall inte för council housing... låt oss inte skaffa det i Sverige snälla)

De jag arbetar med jobbar bara med arbetsplatser och commercial property. När det gäller bostäder ligger vi nog långt före av många olika anledningar.
 
Numera jobbar jag (administrativt) på räddningstjänsten och sambon jobbar med SBA (Systematiskt brandskyddsarbete = jobbar i förebyggande syfte..)
Vi har nog det mesta man kan ha hemma i en lgh, och det handlar inte om att vi är speciellt rädda utan "det har bara blivit så" när man får julklappar tex från jobbet.
Vi har en brandsläckare hemma som är "våran" och sen står det väl 4 eller 5 stycken i våran hall som har "mellanlandat" här pga sambons jobb.
På mitt jobb har vi en gång varje år utbildning med hlr samt utbildning i handbrandsläkare, utrymningsvägar ect. Vi har även en sån brandslang som sitter i väggen som vi har fått testa att rulla ut och spruta vatten med. Där är det ingen tjafs om vad man ska eller inte ska göra. Känner du att du har möjlighet att släcka så släck.

Jag har på alla mina jobb jag haft, varit tvungen enligt företagens policy att gå brand och hlr utbildning. I varje hlr utbildning har det självklart varit utbildning i defibrillator.

Många är noga med att poängtera att dom har brandsläckare och brandvarnare och att brandvarnaren testas med jämna mellanrum, men jag tror det är få som vet att brandsläckare ska servas 1 gång om året, helst av fackman. En brandsläckare som stått i många år kan om man har otur vara obrukbar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp