Barn och hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring det. jag har just blivit mamma, knodden blir 1 månad på torsdag.

Jag håller på att dööö så ridsugen jag är. Jag har hört att man ska vänta 8 veckor, man kan annars få livmoderframfall.
Vad är det? (livmoderframfall alltså)
Är det vanligt med det?
Jag har ju ridit före graviditeten och lite under borde inte kroppen vara van?

Hur har det funkat för er som har riktigt små barn och hästar?
Kan ni vara i stallet och rida med barnen där?
Stallet som jag kommer att ha min häst i är ca 1 kilometer från oss så jag kan gå. Tänkte att barnet kan sova i vagnen medans jag pysslar på i stallet. Funkar det för er så?
Funderade nämligen på att börja rida och greja så småning om. Det kryper i benen på mig...

Hoppas att ni orkar svara på mina funderingar!
 
Sv: Barn och hästar

Hur det funkar att ha det sovande barnet med sig är ju upp till varje individ.
Själv funkade det att mocka och städa i stallet, men själva hästarna fick jag låta bli, för varje gång jag började med dem vaknade han. Om inte annat, även om jag har jättesnälla hästar, skulle jag inte velat typ ha honom sovande i vagnen och rida i paddock eller likande, tänk OM jag skulle ramla av eller liknande och jag var själv, det hade varit mindre kul när man dessutom kanske hör en panikslagen bebis i vagnen och man inte kan ta sig dit...

Angående ridningen så väntade jag tills efter efterkontrollen för att kolla att allt såg bra ut... men vissa börjar ju tidigare, känns det bra är det väl bra.
En kompis fick framfall trots att hon aldrig satte sig upp på hästarna.. så...
Men knipövningar ska ju vara bra så... Prata med MVC om vad du kan göra osv de vet ju mer hur det ligger till!
 
Sv: Barn och hästar

Du ska vänta två månader efter förlossningen innan du börjar rida, det vill säga tills du varit på efterkontroll. Be då "klartecken" från barnmorskan. Om jag förstått saken rätt (två graviditeter) påverkar foglossningshormonerna till cirka 2 månader efter förlossningen. Och fogarna måste ha stabiliserats först - vem vill riskera ont i höfterna resten av livet? Börja lugnt med promenader för att få upp lite styrka och kondis innan du startar med ridningen, är mitt tips.
Skaffa barnvakt till bebisen när du rider så kan du koncentrera dig på det och njuta - ingen bra idé att springa mellan bebisen och hästen. Pyssla i stallet kan du göra kortare stunder då bebin är med, då kan du ju gå ifrån på ett annat sätt. Bebin är prio ett.
 
Sv: Barn och hästar

Livmoderframfall är när livmodern kan trilla ut för att man har för slappa bäckenbottensmuskler, om jag har fattat rätt. Du känner ju själv om din bäckenbotten känns bra, och då går det bra att rida. Känns saker och ting bra är de det. Jag red efter ca 6-8 veckor efter första barnet (kommer inte riktigt ihåg) och efter 2 veckor med andra eftersom jag mådde toppen efter förlossning. Med första barnet gick det alldeles utmärkt att rida medan han sov i vagnen. Han stod utanför ridbanan eller i ridhuset, och det hände endast en gång att jag fick hoppa av för att han vaknade. Det där känner man ju också bäst själv, vet man att ungen sover i två timmar eller så går det ju bra att rida. Det är ju heller ingen fara för barnet om det skulle börja skrika, skrikandet i sig är ju inte farligt, men man får ju naturligtvis avbryta och pyssla om den lilla.
Prova dig fram för vad som passar dig och rid på om det känns bra!
 
Sv: Barn och hästar

Med nr 1 väntade jag 9 veckor efter förlossningen pga att jag blev klippt då och att jag hade en unghäst. Nr. 2 då hoppade jag upp efter 2 veckor, mådde kalasbra och litar helt och fullt på min häst. Red tom 7,5 mån i i graviditeten så det bidde inget långt uppehåll direkt :smirk:

angående vad man kan göra med häst och barn i stallet så beror det verkligen på barnet, men jag brukar hålla till i volten och löslongera eller markarbeta från backen. rider gör jag inte ifall, ifall det skulle hända ngt. men har jag möjlighet så lämnar jag barnen hos barnvakt så jag helt kan koncentrera mig på vad jag gör, man blir ju lite splittad som småbarnsförälder :idea:
 
Sv: Barn och hästar

Känns det bra och inte gör ont, så kan du rida.

Efter mitt första barn väntade jag tre månader, eftersom jag gick sönder väldigt mycket och hade ont (sittringen var min bästa kompis), men efter andra barnet red jag efter tre dagar.

Vi hästtjejer brukar ha välutvecklade bäckenbottnar, dessutom är kroppen van vid ridning.
 
Sv: Barn och hästar

Min BM på BB var själv hästmänniska och sa som svar på min fråga om ridning: "Javisst kan du rida, men du vet ju att det är skillnad på ridning och ridning...". Alltså, lättare ridning typ lugna skogsturer på säker häst är en sak, att ge sig på tuff träning direkt är kanske mindre lämpligt.
 
Sv: Barn och hästar

Jag har ett barn, som nu är 4½ år. Jag började rida ca 5 veckor efter förlossningen, och tyckte då att jag hade väntat länge, och känt mig "färdig" att rida i åtminstone tre veckor.... Jag tycker det är dumt att säga vad man "ska" - alla individer är olika, och förlossningar kan också vara väldigt olika. Själv hade jag ju inte ont någonstans, och kände mig "som vanligt" redan någon vecka efteråt, så jag såg ingen anledning att vänta längre med att rida än vad jag gjorde. Men vill man ha garantier, får man väl gå på kontroll och vänta med att rida tills efter den....

Livmoderframfall får man, som flera andra sagt, av försvagad bäckenbottenmuskulatur. Under en förlossning tänjs de musklerna ut, och därför finns det en viss risk för livmoderframfall om man efter en förlossning anstränger bäckenbotten mer än den så att säga klarar av. Ridning ger i allmänhet starka bäckenbottenmuskler, och man behöver också starka bäckenbottenmuskler för ridning. Men muskler som ansträngs mer än de klarar av brukar säga ifrån, så känns allt bra kan du nog utgå ifrån att det också ÄR bra.

Jag hade som du gångavstånd till stallet när jag var mammaledig. Det var en lagom promenad för att dottern skulle somna i vagnen, och sedan sov hon förhoppningsvis medan jag mockade och grejade i stallet. Ridningen fick vänta tills maken kom hem på kvällen. Sedan jag började rida efter att jag fick barn har jag regelbundet ridit 4-5 dagar i veckan samt ridit in min egen häst (som jag för övrigt köpte när min dotter var fyra månader). Så det går alldeles utmärkt att kombinera hästliv med barn!
 
Sv: Barn och hästar

Tack för alla bra svar!
Jag får väl bara va till tåls tills efterundersökningen.

Jag tänker nog ha barnvakt de första gångerna jag rider så att jag kan konsentrera mig på hästen men när jag blivit van och bäbisen och jag har fått lite mera rutin så ska det väl gå bra att ha honom bredvid. pyssla på i stallet kan man ju också göra är den sover.
 
Sv: Barn och hästar

Angående den där efterkontrollen som det pratas så mycket om: Min "efterkontroll" bestod i att jag fick väga mig (vad nu det skulle vara bra för...?), samt ha ett samtal med barnmorskan kring förlossningen. Sedan frågade hon: Har du bra knipförmåga, eller skall vi testa den? - Den är väl bra, sade jag, och så var vi klara. Självklart hade jag kunnat be om en grundligare undersökning, men eftersom jag mådde bra och kände mig "som vanligt", så tyckte jag det kändes onödigt. Gynundersökt blev jag nog inte förrän bortåt 1½år efter att jag fött barn.
 
Sv: Barn och hästar

Att det bara är så få som svarat på denna men en massa som varit in. :(
Jag ska till en läkare på efterundersökningen, bokade tid idag. Det blir väl gynundersökning. :crazy:
Imorgon ska jag till min ena häst och pyssla om henne lite. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp