Barn och vikt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn och vikt

Jag observerade flickorna påmin dotters förskola när de var 3-5 år. Två av flickorna var överviktiga som 4 åringar och som femåringar var de sedan tjocka! Och har fortsatt att ha viktproblem samt dåligt självförtroende. Min dotter var också halvrund som treåring men jag tänkte på vad hon stoppade i sig såg till att det blev lite mer grönsaker. Hon blev aldrig överviktig utan som sexåring var hon som ett "streck" vilket rekommenderas. En av mammorna till den överviktiga flickan blev arg på BVC sköterskan när hon påpekade övervikten hos flickan somm4-5 åring. Hon menade att hon var fräck som talade om vikten på ett sådant litet barn.. Inget gjordes alltså och nu dras flickan med överviktiksproblem, dåligt självförtroende, godisförbud, chipsförbud som ska försöka hållas. Portionerna mat som flickan äter nu som 11åring är dock enorma. Hon är helt fokuserad på maten och kastar isig både två o tre portioner.
Min slutsats: Eftersom bebisar gärna får vara michelingubar men sexåringar streck så måste något göras där i mellan.
Reglera med kost barnet vid 3 årsåldern. Se till att barnet håller igång och rörsig och börjar med någon fritidssysselsättnig typ dans, skridsko , fotboll. Begränsa datoranvändandet tidigt(Det blir svårt när barnet är äldre och då är de bra att de har fritidssysselsättningar som tar bort dem från TV/dator.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn och vikt

Det bästa en mamma modell stor med barn modell stor kan göra både för sig själv och sina barn är att lägga om kost och motion för HELA familjen. Om mamma eller pappa äter fel och inte rör på sig tror jag att det är tufft att få barnen att göra annorlunda.
Det måste gå att hitta någon motionsform som barnen gillar, promenader, tennis, badminton, cykla...
 
Sv: Barn och vikt

Jag har gjort en ytterligare analys av mitt ätande som barn.

Från och med sju års ålder tränade jag flera gånger i veckan och antalet dagar utökades hela tiden tills jag var 14 år då jag hade en vilodag i veckan.

Vad jag kommer i håg är den stora hungern som infann sig efter träningarna, hela kroppen var som ett enda stort matsug och mammas framdukade ostmackor på hederlig svensk söt limpa och varm choklad värmde upp en frusen alpinskidåkare. Jag tror att detta är en farlig fälla. Som förälder kanske man inte alltid har kunskapen om hur mycket extra energiintag som kan följas av en viss sorts aktivitet. Tanken blir att barnet kan få äta ordentligt nu när den rört sig och serveras obegränsade mängder av detta fika som oftast gömmer massor av energi i form av fet ost, sötat bröd och söt dryck i form av oboy. Har dessutom barnet tendenser till att överäta i obegränsade mängder är risken stor att aktiviteten bara kompenserar en bråkdel av matintaget.

Jag började tappa i vikt när jag slutade täna på ungdomselitnivå. Jag lade helt av med dessa aktiviter och började uteslutande änga mig till ridningen i stället. Det framkallade inte lika stor hunger som de mer energikrävande sporter jag ägnat mig åt och dessutom så bodde jag uteslutande hos pappa och fick ta mitt kvällsfika själv... Lat tonåring som inte orkade fixa fram kvällsfika varje kväll. jag började tappa i vikt och det blev en fixering som ledde till andra hållet i stället :smirk:

Så för att konkludera mina erfarenheter vill jag bara säga att aktivitet inte gör så att barnet kan äta massor av mängder och ha bara hemma nyttigare alternativ och lär barnen att uppskatta dessa som vi lär barnen att uppskatta "sämre" alternativ genom att servera dessa.
 
Sv: Barn och vikt

Jag tror inte att man skapar ett konstigt förhållningssätt till mat eller skapar en unge med matproblem bara för att man pratar om sambandet vikt och mat. Det går ju naturligtvis inte med ett mindre barn utan med dem får man helt enkelt styra matintaget.

jag som just hemkommen från Thailand slogs av att istort sett inga Thailändare är tjocka. Dessutom så såg jag en mamma som matade sin bebis med ris doppat i sån sås man får till allt som är så stark att man inte kan äta det, men bebisen åt utan problem. Så min slutsats är att det handlar enbart om tillvänjning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 535
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 105
Senast: Qelina
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 728
Senast: monster1
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp