Barn som läggs ut internet

YaHilweh

Trådstartare
Hur tänker ni där?
Hur gör ni?

Jag har en bekant som dagligen lägger ut 15-20 bilder på sin dotter. I alla situationer, vi som följer hennes feed vet när ungen sover, äter, kräks och ja ALLT!

Sedan har jag andra bekanta som lägger ut en enstaka bild vid tex födelsedag. Men annars aldrig.

Jag tänker lite att jag hade aldrig i mitt liv velat hitta bilder som min mamma har delat på en offentlig sida med ALLA. Bilder när jag kräks, äter, sitter.. Spelar ingen roll om jag hade vart 3 månader när bilden togs eller 4 år. Så länge barnet själv inte kan säga Ja eller Nej anser jag att man ska respektera det.

Någon enstaka bild någon gång ibland, det har jag absolut inga problem med. Men när man innan barnet är en vecka gammal har lagt ut över 50 bilder, då känner jag att det är lite väl.

Jag förstår att man vill visa det man är stolt över i sitt liv, men ens egna bekräftelsebehov ska väl inte behöva gå ut över barnet? Eller tänker jag fel där?
 
Jag förstår att man vill visa det man är stolt över i sitt liv, men ens egna bekräftelsebehov ska väl inte behöva gå ut över barnet? Eller tänker jag fel där?
Behöver inte vara ett bekräftelsebehov bara för att man lägger ut mycket bilder och vill visa upp det man är stolt och glad över. Dock betyder det ju inte att det är rätt att göra riktigt. Trots allt så är det en människa även om det för tillfället är en liten sådan med så småningom egna åsikter sedan och bilder är ju lite svåra att få bort från nätet.
 
Jag lägger ut bilder på L på Facebook av den enkla anledning att jag har hela min familj och flertalet vänner som bor långt bort och det är ett enkelt sätt att nå alla. Jag lägger dock bara ut "neutrala" bilder, bilder eller information om kräkningar eller liknande ser jag ingen poäng med.

Funderade på att skapa en stängd FB-grupp eller ett instagramkonto, men jag har tyvärr alldeles för många i min släkt knappt klarar att bläddra i sin egen feed så det alternativet föll bort.
 
Gillar inte när man lägger ut en massa bilder på sina barn, de har ju inte gett ngt samtycke till det. Vet folk som lägger ut allt, här sitter XX på pottan osv. Kanske inte så kul när man är 15 och detta ligger kvar på nätet. Sen vet man ju heller inte vem som tittar, pedofiler har ju rena festen på facebook nu för tiden och jag hade inte känt mig så bekväm med det.
 
Behöver inte vara ett bekräftelsebehov bara för att man lägger ut mycket bilder och vill visa upp det man är stolt och glad över. Dock betyder det ju inte att det är rätt att göra riktigt. Trots allt så är det en människa även om det för tillfället är en liten sådan med så småningom egna åsikter sedan och bilder är ju lite svåra att få bort från nätet.

Detta började långt innan dottern och i detta fallet är det bekräftelsebehov som är boven i dramat. Enda skillnaden efter dottern är att nu handlar alla inlägg om dottern och inte om mamman i fråga. Tidigare var det 10-15 inlägg om dagen om dagens krämpor, allt från nageltrång till magproblem.

Men självklart menar jag inte att just alla har ett bekräftelsebehov.
 
Jag förstår att man vill visa det man är stolt över i sitt liv, men ens egna bekräftelsebehov ska väl inte behöva gå ut över barnet? Eller tänker jag fel där?

Det handlar kanske inte så mycket om bekräftelsebehov som om ett glapp mellan vanorna i sociala medier och att helt plötsligt ha betydligt mindre att dela med sig av. Frekvensen av bilderna/materialet man delar med sig av är antagligen samma som innan barnet kom, men innehållet är annorlunda eftersom livet helt plötsligt är rätt så enformigt.

När min vardag bestod av jobb, träning, matlagning, renovering och hundar så syntes det i mitt flöde. Nu när min vardag snarare består av barn, barn, barn och hundar så blir det inte samma variation i bilderna som förut även om antalet delade bilder är samma som innan.

Jag har en medveten strategi för hur mitt barn exponeras i sociala medier, men så är också strategisk kommunikation något jag jobbar med. Jag skulle aldrig lägga ut bilder på någon annans barn utan att först fråga om det var okej, till exempel. Och ju äldre mitt barn blir desto mindre kommer han att synas.
 
Idag är det lätt att låsa sin Fb så att ingen annan än de i vänlistan ser vad som läggs upp. Men samtidigt så i samma stund som bilden läggs upp så mister du äganderätten över vad som en gång var din bild.

Jag har inget problem med att folk lägger ut några bilder på sina barn ibland. Men när det blir till en sådan överdrift, då kan man undra om det är barnet eller FB som är det viktiga i familjen.
 
Är inte heller förtjust i att se sjutton bilder på samma barn under en dag. Särskilt såna bilder som man själv har i fotoalbumet och aldrig i livet visat några kompisar. Mitt skräckexempel är en förälder som la ut en par-tre bilder om dagen. 50% nakna och gärna "roliga" och på barnens bekostnad. En bild föreställde ena barnet naket och skamset i hallen bredvid en hög med bajs där det var så komiskt att hen inte hunnit till toaletten. Hur är man funtad? Jag känner att en bild vid högtider och sådant kan man göra som man vill med men mina principer säger minimalt med info på internet tills hen kan tycka till själv.
 
Vi la ut bilder när dottern föddes samt någon efter en tid men nu var det väl över ett år sedan tror jag. Dottern är 2. Däremot såg jag att en bekant la ut och det gillar jag inte. Såg det av en händelse och blev grinig men tyckte det var ovärt att agera på just då.
 
Jag har ingen Facebook men har instagram och en blogg. Dock är dom båda låsta för tillfället.
Men bilder på mina barn hamnar ytterst (!) sällan på bloggen och på min instagram kommer det någon bild någon gång ibland. Min man har hamnat på instagram någon gång med men då suddar jag ut hans huvud för han har inte bett om att hamna där men ibland kan han ha hållit hästen när jag fotat så han kommit med och det varit snyggare att plocka bort hans huvud än att klippa i bilden.

Folk gör som dom vill men min familj har inte bett om att jag ska lägga ut bilder på dom på nätet med allt vad dom sysslar med, så därför gör jag inte det.
Någon enstaka bild ibland som sagt men annars inte.

Min syrra vet jag la ut en bild på min tös på hennes instagram en gång och det uppskattade jag inte, men sa inget men nu kommer hon snart på besök igen och då ska jag be henne att inte lägga upp några bilder på dom.

Jag la ut fler bilder på dom när dom var mindre så bebisen som kommer i höst kommer synas lite på instagram i början högst troligt men sen lär det fasas ut till mer sällan det också.

Och jag skulle aldrig i livet lägga ut några pinsamma bilder på min familj som andra kan ha roligt åt!
 
På sambon lägger jag ut bilder ibland, men jag frågar honom alltid om det är okej innan. Han har ett val, säger han nej så accepterar jag det :)
 
Min syster var väldigt restriktiv med bilder på barnen i början. Det var inte okej. Sen när barnen blev lite äldre har de visats på någon semesterbild eller så. De är inte alls med ofta och alltid är det när familjen poserar nr de är på semester eller gör någon aktivitet. Det är aldrig bilder för att skratta åt barnen eller visa hur tokiga de är.
 
Jag skulle kunna tänka mig att det är okej att lägga ut neutrala och "fina" bilder på sina barn som man vet att barnet inte har någon anledning till att skämmas för senare. Nakna bilder, "ful" (eller ful-söta) bilder, spyor, bajs osv tycker jag dock inte är okej. Sen som någon annan sa, desto äldre barnet blir desto mindre "spam" på bilderna och mer att man frågar barnet om det är okej (vet många barn som tycker det är roligt att vara fotograferade och se sina bilder online, men likväl barn som inte alls vill). :)
 
Jag tycker att Blondinbellas "visar aldrig ansikten men barn" är en bra strategi. Barnen syns alltså på bilder i bloggen men aldrig med ansikte utan typ bakifrån, dolt av en leksak etc
 
Jag har ingen Facebook men har instagram och en blogg. Dock är dom båda låsta för tillfället.
Men bilder på mina barn hamnar ytterst (!) sällan på bloggen och på min instagram kommer det någon bild någon gång ibland. Min man har hamnat på instagram någon gång med men då suddar jag ut hans huvud för han har inte bett om att hamna där men ibland kan han ha hållit hästen när jag fotat så han kommit med och det varit snyggare att plocka bort hans huvud än att klippa i bilden.

Folk gör som dom vill men min familj har inte bett om att jag ska lägga ut bilder på dom på nätet med allt vad dom sysslar med, så därför gör jag inte det.
Någon enstaka bild ibland som sagt men annars inte.

Min syrra vet jag la ut en bild på min tös på hennes instagram en gång och det uppskattade jag inte, men sa inget men nu kommer hon snart på besök igen och då ska jag be henne att inte lägga upp några bilder på dom.

Jag la ut fler bilder på dom när dom var mindre så bebisen som kommer i höst kommer synas lite på instagram i början högst troligt men sen lär det fasas ut till mer sällan det också.

Och jag skulle aldrig i livet lägga ut några pinsamma bilder på min familj som andra kan ha roligt åt!

Varför tycker du det är ok att lägga ut bilder på din bebis men inte dina äldre barn?
 
Varför tycker du det är ok att lägga ut bilder på din bebis men inte dina äldre barn?

Jag har inga problem med att lägga upp några enstaka bilder på en nykläckt bebis för att visa upp den för vänner och släkt som följer mig på instagram, men mina andra är desto äldre och har ett privatliv på ett annat vis. Det är inte ofta jag visar ansiktsbilder på dom utan det är oftast från vinklar eller bakifrån där dom inte syns, men enstaka bild där ansiktet syns existerar. Detsamma kommer gälla bebisen men några bilder på ansiktet för att visa upp kommer det bli. Det kommer inte bli 100+ bilder direkt ;)
Nu är ju mina sidor låsta så vem som helst kan inte titta och det gör det hela mer okej för mig personligen. Där drar ju alla sin egna gräns.
 
Var tvungen att kolla. Av mina 1207 bilder på instagram så finns mina barn med på 37 av dom. Och då är fler än hälften från udda vinklar som bakifrån/bara kroppen eller en profilbild som inte ger så mycket. Så speciellt exponerade på nätet är dom inte.
 
Jag skulle säga att de av mina vänner som lägger ut hysteriskt mycket bilder på sina barn är personer som innan barnen la ut hysteriskt mycket bilder på sig själva/kaffekoppar/fina frukter/vad som helst. Det verkar som sagt inte handla så mycket av ett behov att visa upp just barnen.

Sen är det ju inte helt säkert att dessa personer gör det utan att ha tänkt efter. Vissa personer kan ju inte alls se problemet med bilder på barnen på nätet och lägger ut massa bilder efter att ha funderat på det. Men jag håller med TS om att i en del fall kan man verkligen fundera över om personerna har reflekterat över konsekvenserna.

Själv lägger jag inte ut bilder på vår son vitt och brett från vår vardag. Vi la en bild på Facebook när har var någon vecka gammal för att berätta för "alla" att han kommit till världen. Annars använder vi oss av instagram. Där har både jag och maken väldigt begränsad krets följare, så vi vet precis vilka som ser bilderna. Samtidigt som det är ett jättebra sätt att dela med sig av bilder till släkt och vänner :)
 
Hur tänker ni där?
Hur gör ni?

Jag har en bekant som dagligen lägger ut 15-20 bilder på sin dotter. I alla situationer, vi som följer hennes feed vet när ungen sover, äter, kräks och ja ALLT!

Sedan har jag andra bekanta som lägger ut en enstaka bild vid tex födelsedag. Men annars aldrig.

Jag tänker lite att jag hade aldrig i mitt liv velat hitta bilder som min mamma har delat på en offentlig sida med ALLA. Bilder när jag kräks, äter, sitter.. Spelar ingen roll om jag hade vart 3 månader när bilden togs eller 4 år. Så länge barnet själv inte kan säga Ja eller Nej anser jag att man ska respektera det.

Någon enstaka bild någon gång ibland, det har jag absolut inga problem med. Men när man innan barnet är en vecka gammal har lagt ut över 50 bilder, då känner jag att det är lite väl.

Jag förstår att man vill visa det man är stolt över i sitt liv, men ens egna bekräftelsebehov ska väl inte behöva gå ut över barnet? Eller tänker jag fel där?

Enstaka bilder då och då, ingen i år hittills, och enstaka roliga kommentarer. Men helt ärligt så brukar jag bara gilla och sprida artiklar som är kul. Det händer ett par gånger i månaden.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 189
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 217
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: lizan
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp