Barn som läggs ut internet

Jag har inga problem med att lägga upp några enstaka bilder på en nykläckt bebis för att visa upp den för vänner och släkt som följer mig på instagram, men mina andra är desto äldre och har ett privatliv på ett annat vis. Det är inte ofta jag visar ansiktsbilder på dom utan det är oftast från vinklar eller bakifrån där dom inte syns, men enstaka bild där ansiktet syns existerar. Detsamma kommer gälla bebisen men några bilder på ansiktet för att visa upp kommer det bli. Det kommer inte bli 100+ bilder direkt ;)
Nu är ju mina sidor låsta så vem som helst kan inte titta och det gör det hela mer okej för mig personligen. Där drar ju alla sin egna gräns.

Bilder på nykläckta bebisar har man ju redan tidigare lagt ut i tidningarna för att presentera bebin, det är ju helt inom normala parametrar. Det gjorde vi. Har ingen medveten strategi för bilder på barnet och blir inte sur när någon annan lägger ut en enstaka bild. Men skulle aldrig använda någonting som inte är ganska neutralt, och smickrande för barnet.
 
Bilder på nykläckta bebisar har man ju redan tidigare lagt ut i tidningarna för att presentera bebin, det är ju helt inom normala parametrar. Det gjorde vi. Har ingen medveten strategi för bilder på barnet och blir inte sur när någon annan lägger ut en enstaka bild. Men skulle aldrig använda någonting som inte är ganska neutralt, och smickrande för barnet.

Nä, precis. Båda mina var med i tidningen när dom var nyfödda och det kommer även denna vara högst troligt :)
Och som du säger, inget som på något vis skulle skämma ut barnet som någon skrev om bajset i hallen i ett av inläggen längre upp :wtf:
 
Jag lägger ut en del bilder på dottern, men aldrig något förnedrande. Ofta säger hon själv "ta en bild på mig mamma och visa på datorn", även om hon inte förstår innebörden av det riktigt. Men jag är också hobbyfotograf och lägger aldrig ut bilder jag inte är nöjd med, oavsett om det tagits med mobil eller systemkamera. Dottern har redan modellat lite och exponerats därigenom så det tåget har ju gått, typ. Men, det blir typ en bild i veckan kanske så jag är ingen spammare ;)
 
Vi lägger ut neutrala bilder lite då och då. Kanske en i veckan, max. Men min man blev rent tokig när sonen föddes så då lade han nog ut 50 bilder per dag i en vecka :eek::angel:

Precis som @Blueberry så är vår tanke att det blir färre och färre bilder desto äldre sonen är. Han blir 6 månader i morgon.

(Bilderna läggs ut för att nå släkt och vänner som vi knappt träffar)
 
Vi lägger ut neutrala bilder lite då och då. Kanske en i veckan, max. Men min man blev rent tokig när sonen föddes så då lade han nog ut 50 bilder per dag i en vecka :eek::angel:

Precis som @Blueberry så är vår tanke att det blir färre och färre bilder desto äldre sonen är. Han blir 6 månader i morgon.

(Bilderna läggs ut för att nå släkt och vänner som vi knappt träffar)
Jag kan ju säga att möjligheten att få till en bra bild minskar drastiskt med ökande ålder :D om jag iddes hade jag visat det dottern (4år) senast kallade för posering :D
 
Nu har jag inga barn än, men när den dagen kommer lär det nog komma upp en del bilder. Jag har svårt att tänka mig att "dölja" något som kommer vara så stor del av mitt liv.
Däremot inget naken, bajs eller annat pinsamt. Inte skriva om det heller, för den delen.
 
Vi lägger aldrig ut bilder på vår son på internet. Jag har förbjudit all släkt och vänner att göra det också. Vi vill inte helt enkelt.
Vi skickar mms.

Sen är ingen av oss såna som gillar att fläka ut våra liv på internet.
 
Vi (familjen) har ett gemensamt Instagramkonto. Där lägger vi upp bilder på vår vardag och vad dottern (2,5år) har för sig. Kontot är stängt för icke behöriga (dvs enbart släkt och vänner ) och vi har det främst för att mina syskon som bor 40 resp. 60 mil ifrån ska få se lite mer av sin systerdotters uppväxt än de få ggr de är på besök. trots detta bombar vi inte med bara bilder på dottern även om det blir en del.
Inget naket heller, som en del verkar tycka är ok att barn är på bilder.
 
Jag och min man hade pratat om det här innan lillpöjken kom. Vi lade ut en bild på Facebook när han var nyfödd, som en födelseannons i princip. Sedan har vi varit restriktiva. Jag har lagt ut några bilder på Instagram, dock alltid med ansiktet suddigt eller bakifrån eller liknande så inte hans ansikte syns.

Tycker inte att det är ok att lägga ut bilder på någon annan än sig själv överhuvudtaget om man inte frågat om lov.
 
Jag som växte upp med fotogalna föräldrar och dessutom var första barnet (det vill säga, det finns hundratals och åter hundratals bilder av mig från mina första två år, på den tiden när kort framkallades och sattes in i album) är bara tanken på att mina föräldrar skulle lagt upp alla dessa bilder till allmän beskådan fruktansvärd. Därför skulle jag inte vilja utsätta mitt eventuella framtida barn för det heller (jag har ärvt mina föräldrars fotointresse).

Men samtidigt känner jag lite att det kan bero lite på hur stor vänkrets föräldrarna har på exempelvis Facebook och Instagram. Om man är restriktiv och bara är vän med folk man faktiskt känner på riktigt hade förmodligen de här personerna sett fotona ändå (så länge det är normala foton och inte något kränkande givetvis!), men där är väl problemet vart man drar gränsen. Vem känner man "på riktigt" på sociala medier? Närmaste familjen, andra släktingar, kollegor, gamla klasskamrater, bekanta från fritidsaktiviteter, det finns ju gott om människor man känner halvbra som man inte vill neka på sociala medier (typ kollegor), men som ändå inte är så nära att man vill bli för privat med dem? Sen förstår jag absolut de som använder sociala medier för att de bor långt bort från sin familj, men de värsta "bildbajsarna" (istället för ordbajsarna) på mitt flöde är ironiskt nog de som 1) typ bor granne med hela sin släkt och där släkten i princip kan titta ut genom fönstret för att se ungen och 2) de som redan innan barnen bombarderade sociala medier med olika uppdateringar, men då om någonting annat.

Jag är personligen restriktiv med bilder på sociala medier, lägger aldrig upp någonting på någon annan (har hänt en gång, och då hade personen redan lagt upp en bild från samma tillfälle på sig själv tillsammans med min häst) och ytterst sällan på mig själv heller. Har ett hästalbum på Facebook, som inte är uppdaterat på nästan ett år och använder inte Instagram. Ser inte riktigt någon anledning att börja med det eller förändra mina sociala medier-vanor för att jag eventuellt någon gång i framtiden skulle få barn.
 
Lägger upp en del bilder, främst på dotterns låsta Facebook sida. Har ofantligt många släktingar som vill följa hennes uppväxt så då är Facebook jättesmidigt. Men aldrig bilder där hon är naken eller bilder man kan "skratta åt", dvs fula miner, gråtande barn eller liknande.
Har även instagram, där kan jag lägga upp ögonblicksbilder ibland, men med samma regler som ovan.
 
Lägger aldrig ut bilder på mina barn på nätet och vill absolut inte att andra gör det heller. Har lagt ut en bild på mini en gång, han hade utslag som jag skrev om här på buke. Men då var det fotat enbart på utslagen, syntes inget mer av honom än så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 766
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 204
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 229
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp