Barndomsmat

Nu fick jag en flashback här till någon slags färdigrätt som innehöll just potatiskroketter, vitlökssmör och så någon slags kött... Kan det till och med ha varit lövbiff? Minns att jag älskade den i alla fall, och åt den ofta i stallet!
Google is my friend! OJ vilken nostalgi att se den här förpackningen igen! :D

1614895648356.png


Den samt Pasta Alfredo var ständigt återkommande stall-luncher/middagar under tonåren!
 
Någon annan som minns Stinas kyckling? :D Färdigkryddade kycklingdelar i en aluminiumform som kom i olika smaker, fryst och redo att stoppa i ugnen. Var regelbunden fredagsfavorit hos oss!
Ja! Mina föräldrar köpte ofta den och fryst fiskgratäng. Jag hade kraftiga issues med mat som barn, så jag åt bara potatismoset på fiskgratängen och när de hade köpt fryspizza skrapade jag av all fyllning och åt brödet bara.
 
Fredagsmiddag var potatispuffar som köptes frysta, lövbiff och pulversås. Äter inte kött numera. Det gör att de flesta rätter som jag är uppfödd på inte är något som jag äter idag.
Ibland fick vi torskrom som var helt osannolikt äckligt. Eller torskblock med äggsås eller pepparrot. När jag fortfarande åt kött åt jag inte fisk för det är det äckligaste jag vet. Någon gång kan jag äta fiskpinnar och då ska de absolut ätas med ärtmajonnäs vilket nog är det enda av barndomens mat som jag kan göra idag.
 
Blodkorv äter jag aldrig nuförtiden heller, inte heller lövbiff eller fläskkotletter som var vanlig mat hemma. Jag har ett vagt minne av att mimosasallad serverades till kött också, det gillade jag aldrig.
 
Det som jag tyckte var gott men som inte följt med sas är makaronilåda/makaronipudding, ugnspannkaka och stuvade makaroner.
Det var rätt mycket jag inte tyckte om och är glad att slippa (äcklig äggsås och Flygande Jakob t ex) men de där borde jag ta och laga.
Flygande Jakob som är så gott 🤩 Fast nu har vi nytt den butiksgrillade kycklingen mot file, jordnötterna mot cashew, och grädden med chilisås har blivit lite magrare och kryddigare 😜
 
Blodpudding och fisk åt jag som yngre, mycket yngre. Blodpudding yuck, men fisk är vidrigaste jag vet luktar och smakar lika illa för mig.

Annars klassiker hemma kött och beasås, jag åt inte beasås då (fick alltid nån skysås istället) och gör fortfarande inte är tydligen konstig människa :rofl:

Plättar var bästa när mamma gjorde dom, och jag tat efter henne dock är mer fena på henne gör pannkakor (därför hon hade plättelag b.la, hon lyckades inte med göra stora pannkakor 😅 ). Hon har vanilllinsocker i och det är måste för mig, hon hade i till att börja med för dölja bakpulversmaken då jag va överkänslig mott ägg som yngre. Idag görs pannkakorna med ägg som sagt vanillinsocker måste ner i smeten för mig :d
 
Det jag saknar allra mest från skolan är vad jag tror man kallade kebabgryta. Det var några slags köttbitar, kanske 3x3cm,. 0.5 tjocka i en sås som såg sjukt oljig ut. Ibland kunde det även vara minimajs i. Skulle göra vad som helst för att få äta det igen!

Sen är jag också uppvuxen på min fars kulinariska rätt korvsallad (kan innehålla spår av näringsämnen..). Den bestod av isbergssallad, tomat, gurka, en förpackning "Kina mix" som fått tina. I detta hackades det i korv av sämsta kvalitet, typ Dennis grillkorv. Serveras med riklig mängd rhode Island sås.
 
Det jag saknar allra mest från skolan är vad jag tror man kallade kebabgryta. Det var några slags köttbitar, kanske 3x3cm,. 0.5 tjocka i en sås som såg sjukt oljig ut. Ibland kunde det även vara minimajs i. Skulle göra vad som helst för att få äta det igen!

Sen är jag också uppvuxen på min fars kulinariska rätt korvsallad (kan innehålla spår av näringsämnen..). Den bestod av isbergssallad, tomat, gurka, en förpackning "Kina mix" som fått tina. I detta hackades det i korv av sämsta kvalitet, typ Dennis grillkorv. Serveras med riklig mängd rhode Island sås.
Huff, Rhode Island-såsen hade jag förträngt. Den fick jag på frysgrönsaker, tror det var en blandning av ärtor, majs och paprika. Fryst upptinad paprika tycker jag smakar vidrigt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp