Barndomsmat

Mammas dillkött. Sött sött sött. Nä, den får stanna i minnet även om det aldrig var äckligt. Bara inte gott.
 
Min familj gjorde rätt sällan svensk husmanskost. Mamma tyckte inte om det. Så det blev främst medelhavsinspirerat.

Men i skolan, hos kompisar och ibland om pappa gjorde etc så minns jag en del saker:

I skolan var det någon torsk med ngt smul på som var som örter och ströbröd med smör typ på. Den var jättegod då iaf. Jag skulle gärna testa igen.

Tyckte också om såsen man fick till fiskpinnarna tex i skolan.

Sen åt man ju kräm med mjölk också. Jättegott!

Rent äckligt var ju flygande jacob, kassler med ananas etc. Hatar frukt i varm mat!

Iom att vi hade segelbåt åt man ju speciella saker där ibland iom att kylen ju var liten.
De där färdiga påsarna med sås, dressing, Varma koppen, minestronesoppa eller tomatsoppa med pasta typ åts då. Och konserver med Findus köttfärs, ravioli, fiskbullar etc. Pappa gillade Bullens pilsnerkorv och sån där vidrig skinka på burk. Det fick han ha ifred.
Han älskar också bruna bönor och stekt falukorv och varm macka med falukorv, ägg och smält ost. Så det kunde vi äta också om ingen orkade laga mat.

Chips/grönsaker och dip är heller inget jag kör med nu.

När man började bli så pass gammal att man lagade mat och hade middagar etc körde vi ofta raclettegrill med lövbiff, ost och potatis etc.
Och så gjorde vi ofta lövbiff med potatiskroketter med vitlök/eller pommes och hade bea till det.
Kommer ihåg att man också kunde göra Uncle bens färdiga sötsura sås ihop med kyckling och ris.

Och så hade man de där enorma big-packen med glass och körde Coca Cola till.
 
Vi åt ofta grillad kyckling och pommes strips på fredagar när jag var liten.
Äter sällan butiksköpt kyckling numera.

Lövbiff och pommes åt vi också och kan göra än idag.

Blodpudding åt vi, det är ingen hit numera :p.

På skolan fick vi ibland riven morot med apelsin. Gillar var för sig men helst inte ihop.
 
Så mycket dålig mat jag krängde i mig som tonåring alltså. Minns nån slags pasta carbonara fryst i påse som en värmde i stekpannan, åt hur mycket som helst av den. Söt limpa eller polarbröd med mycket smör och färdig curryröra och gurka - även skolans baguetter med samma åts i mängder. Delicatobollar på löpande band, billys pizza, pasta med bara ketchup, och fruktansvärda mängder varma mackor i sånt där klämjärn.

Tack och lov var skolmaten bra och nyttig och god, och när tiderna klaffade och jag faktiskt kunde äta med familjen så var det grönsaksgrytor och mat från hela världen. Nom!
 
Det var väldigt svårt att få i mig mat när jag var barn, men jag älskade zucchini och jag älskade smält ost (kall ost gick dock inte att äta). Så nästan dagligen fick jag stekt zucchini med ost på. Älskade även såna där vattenkastanjer på burk, som wokades.

Sen minns jag att vi ibland som efterrätt fick frukt på burk med glass till. Jag trodde inga köpte de där burkarna med frukt längre, alltså trodde inte ens de fanns kvar. Men i somras var jag på en middag där de faktiskt köpt burkfrukt till efterrätt O_o.
 
Appropa blodpudding ... min aldste son fick ett totalt sammanbrott i konsum nar han runt 2 1/2 ar. Han lag pa golvet och skrek ... "Vill ha" ... typ. Flera aldre kvinnor gav mig mordar blickar och stirrade elakt ... tills jag forklarade att barnet ville ha blodpudding :confused: men med det beteendet kunde jag ju inte kopa det till honom :p
Tanterna andrade uppsyn snabbt, log hult och lamnade oss ifred.:D
 
0 - 7 år: Nästan enbart snabbmakaroner, hotdogs (de där med Dennis på) och Felix ketchup. Lite smör och salt och svartpeppar i makaronerna. De skulle vara gjorda av mamma för att bli rätt. (Minns med fasa farföräldrarnas försök. De hade fel makaroner och Heinz-ketchup Och pappa hade alltid i för mycket smör och makaronerna blev överkokta.) Gillade också nån gröt som vispades ihop från pulver som hette äppelgröt.
7 - äldre: Vips började jag gilla nästan all mat (verkligen i stort sett allt, utom inälvsmat och blodpudding). Favoriten i skolan var ”äggakaka”. Kåldolmar var (och är) jättemums! Bruna bönor med falukorv eller fläsk var också gott (inte ätit det på 20 år säkert).

Stinas kyckling åt jag också, men då hade jag ju redan flyttat hemifrån. 😅

Edit: Gillade burkskinka när jag var liten också... Det gör jag INTE längre. :yuck:
 
Min familj gjorde rätt sällan svensk husmanskost. Mamma tyckte inte om det. Så det blev främst medelhavsinspirerat.

Men i skolan, hos kompisar och ibland om pappa gjorde etc så minns jag en del saker:

I skolan var det någon torsk med ngt smul på som var som örter och ströbröd med smör typ på. Den var jättegod då iaf. Jag skulle gärna testa igen.

Tyckte också om såsen man fick till fiskpinnarna tex i skolan.

Sen åt man ju kräm med mjölk också. Jättegott!

Rent äckligt var ju flygande jacob, kassler med ananas etc. Hatar frukt i varm mat!

Iom att vi hade segelbåt åt man ju speciella saker där ibland iom att kylen ju var liten.
De där färdiga påsarna med sås, dressing, Varma koppen, minestronesoppa eller tomatsoppa med pasta typ åts då. Och konserver med Findus köttfärs, ravioli, fiskbullar etc. Pappa gillade Bullens pilsnerkorv och sån där vidrig skinka på burk. Det fick han ha ifred.
Han älskar också bruna bönor och stekt falukorv och varm macka med falukorv, ägg och smält ost. Så det kunde vi äta också om ingen orkade laga mat.

Chips/grönsaker och dip är heller inget jag kör med nu.

När man började bli så pass gammal att man lagade mat och hade middagar etc körde vi ofta raclettegrill med lövbiff, ost och potatis etc.
Och så gjorde vi ofta lövbiff med potatiskroketter med vitlök/eller pommes och hade bea till det.
Kommer ihåg att man också kunde göra Uncle bens färdiga sötsura sås ihop med kyckling och ris.

Och så hade man de där enorma big-packen med glass och körde Coca Cola till.
Fisken med smul kan nog vara sk Fransk fiskgratäng. Det fick vi i skolan och jag älskade den! Det finns recept om du googlar. Jag trillade över recept för ett par år sedan och gör den regelbundet sedan dess. Dottern älskar den!
 
Pappa hade en period då han serverade en stekt köttbit och uppvärmda wokgrönsaker från typ Findus. Varje dag :arghh: Tur att vi bodde varannan vecka hos mamma. Jag klarar fortfarande inte av de där wokblandningarna ... Å andra sidan vägrade han köpa färdiggjorda köttbullar utan gjorde alltid egna.

I övrigt var jag ett lillgammalt barn som älskade musslor och sushi. Åt det mesta. Utom kokt torsk, vilket ställde till det då det var en av väldigt få saker som min bror åt.
 
Minns maten från barndomen som bra, mycket gör jag ännu. Typ vanlig husmanskost. En sak som jag aldrig åt och fortfarande inte skulle äta var köttkonserver som morsan ibland köpte. Sladdrigt "kött" som luktar kattmat 🤢 som tur var fick man något annat då. Syrran var kinkig och jag allergisk så det fanns alltid flera alternativ😆

Pappas rätt då vi var hos honom var älggryta som fått puttra en hel dag med mycket lök,vitlök och kryddor. Maten var en höjdpunkt! Morsan däremot som hatade vitlök klagade alltid på hur vi stank...

När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
 
Kom på en annan sak som jag älskade som barn, men som jag hatar nu... Sylta! Kunde äta med sked direkt ur paketet, nu får jag kväljningar av tanken.
 
Jag fick ofta blodpudding när jag växte upp. Jag tyckte att det var gott och morsan fick vända på slantarna under uppväxten så det var bra mat. Köpte det igen när jag pluggade pga billigt men jag kunde inte förmå mig att äta det. Idag finns det inte på kartan att jag ens skulle fundera på att äta det.
 
Alltså, det enda jag åt som barn var pannkakor eller blodpudding.
Mvh
Kräsen.. :angel:

(Idag äter jag det mesta bara det är vegetariskt, men älskar fortfarande pannkakor)
 
När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
Det är min chefs paradnummer, våfflor till lunch!
Hos farmor var det alltid lördagslunch, pannkakor med fläsk/korv vid sidan. Inte sylt o grädde.
 
Jag har lättare att minnas maten jag fick i skolan än hemma känns det som. Det mesta i skolan var ok förutom blodpudding och potatisbullar (som var det enda alternativen dessa dagar), tjockpannkakor (små fyrkantiga och bara degiga) och något de kallade "jambalaya".

Hemma fick vi nog en hel del hel och halvfabrikat. Två föräldrar som jobba heltid la väl inte så mycket tid på matlagning vardagar antar jag. Pulversåser, pulversoppor, fiskbullar, blodpudding mm. Minns en pulverpastasås med smak och Blomkål/broccoli och ost som jag tyckte var jättegod. Tror att vi ofta bara åt pasta och sås med uppskurna grönsaker till.

Potatismos gjordes alltid från grunden. Kyckling var nog nästan alltid de färdiga lådorna man bara ställer in i ugnen och serverades med ris och currysås (en favorit även idag). Pannkakor med glass och sylt minns jag att vi åt då och då. Lättpanerad fisk(från block) med äggsås och potatis. Vårrullar när min pappa sålde Lecoraprodukter Jag ogillade starkt wokgrönsaker som bara värmdes på utan någon kryddning (med rätt kryddor/sås hade de nog varit ok). Åt gärna vitabönor med tomatsås och gör än idag.

Jag har så svårt att se framför mig hur och när vi åt middag på vardagar hemma men mat fick/gjorde vi ju. Båda mina föräldrar jobbade till och från skift och jag var mest i stallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp