Barnen har blivit för på.. *långt*

Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Vet du vad. Ta tjuren vid hornen och säg som det är utan att vara otrevlig.

Jag själv var ganska trög när jag var i tioårsåldern och fattade inte alls att jag inte var välkommen i olika sammanhang om jag inte blev uttryckligen informerad.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jag hade talat med barnen först, och sedan ringt föräldrarna för att berätta vad du sagt och varför, så att det inte blir några missförstånd. Nu vet jag ju inte hur era regler i stallet ser ut, men jag antar att tjejerna är där också utan er vetskap, och det hade jag inte gillat.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Hur gammla är du och din syster? Ni kanske skall be era föräldrar om hjälp?
Ibland är det svårt att säga nej utan att någon blir ledsen men ni ska inte behöva dela med er av eran ponny bara för att de andra tjejernas föräldrar inte har möjlighet att ge dom en ponny.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Vi är 20 år (tvillingar) (därför det blandas det hej vilt både "jag" och "vi" i texterna är så själklart för mig att skriva "vi"). Det är en stor häst och ingen ponny vi pratar om ;) jag bor fortfarande hemma, medan min syster har flyttat ihop med pojkvännen. Känns lite löjligt att dra in mamma och pappa i det här, samtidigt som vi beklagar oss för dom. Dom förstår att vi tycker det är jobbigt, samtidigt som dom tycker att det är väl bara att stå ut ;) inga hästmänniskor över huvud taget, även om dom älskar hästen.

Jag ska prata med tjejerna idag, och ringer deras föräldrar eller sådär få jag helt enkelt tala om hur vi både känner och tycker om situationen. Ska bara ta mig mod till att göra det också.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Gör det, du är vuxen, det är bara att säga till. Du har inga som helst skyldigheter mot barnen.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Det är viktigt att sätta gränser tidigt så slipper du ännu tråkigare samtal sedan när det går mer över styr. Hänvisa till säkerheten, hästens lugn och ro och erat upplägg. Vi hade grannungar i stallet och det var kul att få göra dem lyckliga men nån kortare ridtur och hjälpa till att ge mat mm ända tills vi upptäkte att de vart i stallet och hagen på egen hand. Då blev det ett väldigt tydligt slut på besöken.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

KL

Bäst är att ta ett prat med både föräldrarna och barn om att ni/du trodde att det var en engångsgrej, bra om alla får insikt i hur ni känner, så kan föräldrarna förhoppningsvis hålla dem därifrån..att ni inte har tid etc och att hästen inte orkar med hur många människor som helst.
Eller helt ärligt, att ni inte är intresserade.

Ta det nu med en gång..så slipper alla bli besvikna, de i hopp och förväntning om att få rida ofta..och ni kanske slipper känna er påträngda eller att ni hittar dem i stall och hage ..har jag gjort några gånger med barn jag låtit rida en eller två gånger..Tyvärr förstår de inte om man inte säger till tydligt eftersom att många "ovana" tror att man kan komma och gå till en häst som man vill..speciellt barn om de blir förtjusta i hästen, gulligt men det innebär risker när de gör oanmälda besök utan att säga till. Sen är barn i regel alltid lite ego av sig och gör som de vill om något är roligt :angel:

Samtidigt kanske ni kan tipsa om en bra ridskola/klubb?
 
Senast ändrad:
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Förklara att du/ni inte behöver någon hjälp och att ni inte vill att de rider er häst. Lär dig att säga "NEJ", du behöver egentligen inte motivera varför, heller.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Jösses, så snälla ni är och ändå är det ni som känner er taskiga.

Jag skulle aldrig vilja ha barn rännandes i stallet. Never, never, never. Det är min fristad och där ska jag ha trevligt och lugn och ro.

Nej, repa mod nu. Ni har ju hästen för er egen skull eller hur? Låt inte andra göra livet jobbigt för er. Det är också verkligen på tiden att ni själva lär er att säga ifrån. Det måste man kunna annars blir ni själva överkörda i någon situation.
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Vet du vad. Ta tjuren vid hornen och säg som det är utan att vara otrevlig.

Jag själv var ganska trög när jag var i tioårsåldern och fattade inte alls att jag inte var välkommen i olika sammanhang om jag inte blev uttryckligen informerad.

:bow:

KL

Vi har en granntös i 10-årsåldern som hänger här så fort hon ser att min dotter är ute på ridbanan. Abbey har ingen känsla alls för om hon är i vägen eller ej, så man får vara otroligt rak och säga det man vill ha sagt rätt ut utan omsvep. Det kan t ex vara: "Du får gå hem nu Abbey."

Det funkar bra fös oss. Och Abbey har uppenbarligen inte tagit illa vid sig då hon fortsätter att komma varje dag. ;)
 
Sv: Barnen har blivit för på.. *långt*

Sluta linda in och säg som det är utan att var taskig, lindar du inte det finns utrymme för misstolkningar och förhoppningar. Var rak och säg som det är, oavsett hur du säger kommer de bli ledsna men det är värre att gå omkring och tro att det kanske kan bli av och bli besviken istället för att få besked direkt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 020
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp