Barnens sömn i värmen

Comfort

Trådstartare
altså det är jävligt varmt ute om ni har märkt det..

jag har märkt det. Och det är varmt om nätterna med.

Moa har jobbigt med värmen när hon ska "sova". Att somna går likadant som vanligt, och hon vaknar efter 2 timmar som vanligt, men sen kan hon inte somna om. Igår natt låg hon vaken i 5 timmar, inatt "bara" i 4. När hon väl somnar om vaknar hon varje halvtimme. Idag skulle hon upp 2 timmar tidigare än normalt tyckte hon. Vilket alltså var en timme efter att hon somnat.

Hon sover i blöja bara, alla tre fönster är öppna dygnet runt, ac:n är igång i rummet intill och vi har en fläkt där som puttar in luften i sovrummet. Ändå var det 29 grader igår:crazy:
Hon ville inte amma inatt så jag sparkade iväg sambon att göra välling, jag var ju lite trött efter 3 timmars sömn, och inte blev det bättre inatt.

Har ni nåt tips på vad man kan göra?
lägga lakan i kylen och byta några gånger/natt? När hon vaknar försöker jag ge henne vatten och oftast dricker hon.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Det är nog bara att försöka köra på det ni hittills gjort och vänta tills värmen släpper tyvärr, E sover också sämre med flera uppvak nu när det är så himla varmt. Jag sover också sämre av värmen och vaknar ofta så det är inte alls konstigt att dom små känner av det, men jobbigt är det ju i vilket fall..

Är det en flyttbar AC ni har ?
I sådantfall kanske det vore en idé att ställa den där Moa sover en stund innan hon ska sova så rummet hinner bli svalt?
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Jag har samma problem fast dagtid... Var man än lägger henne är det ju ingen ventilation alls så ho blir plaskvåt på den sidan hon sover o vaknar efter en kvart...

På nätterna sover hon peppar peppar bra..

Men om du har AC - kan du ha fönster öppna då? Slår inte det ut varandra?
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Usch ja vi har hemskt varmt vi med just nu, ingen av oss sover särskilt bra.
Chelsea somnar fint på kvällen, men vrider och vänder på sig titt som tätt. Dock inte så hon vaknar och ligger vaken, som ni. Förstår att ni har det jobbigt :crazy:
Hon blir jättevarm på huvudet och armarna. Klibbig liksom... men inte så hon blöter ner kläderna, det är skönt :p Kör också bara blöja just nu, går bra men lite jobbigt om hon ska nattamma och ligger intill mig, då blir det vaaarmt.

Vi försöker fläkta ur sovrummet på kvällen innan läggning, men inte med så stora resultat. Skulle väl eg behöva en ac tror jag..

Vi tänkte fly ut till landstället ute i skogen och hoppas på svalare väder ;)
 
Sv: Barnens sömn i värmen

nej det är stor fet placerad på väggen tyvärr så det går inte. Fläkten hade vi placerad lite mot henne i går natt, men då tyckte hon den var så ball så då kunde man ju inte somna:p

emelie faktum är att det blir svalare när vi har det så, mysko för de borde ju bli tvärtom.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

jag kan meddela att det inte är svalare i skogen:p Iaf inte i vår skog!
och en 7:devil: massa blinningar!
 
Senast ändrad:
Sv: Barnens sömn i värmen

Usch va tråkigt... Fast jag tror dig. Antagligen klarar inte AC:n att det blev så här varmt... På så stor yta...
Kan ni stänga in AC rummet "för sig själv"??? Kanske det kan kyla det rummet. Men sen e de kanske inte så kul att flytta dit sängen där.

Jag tänkte på att det verkar som om jag vill att min lilla Skrutt ska sova alltid. Hon är ju bara 2 månader så hon gör inte annat än o ligger ner i vilket fall. Alltså är inte problemet att hon inte kan sova eg- utan att hon blir svettig av att bara finnas stackaren.... Inte är det lätt att bära på henne heller. Hud mot hud är ju ingen höjdare nu :(
 
Sv: Barnens sömn i värmen

nej det är stor fet placerad på väggen tyvärr så det går inte. Fläkten hade vi placerad lite mot henne i går natt, men då tyckte hon den var så ball så då kunde man ju inte somna:p

emelie faktum är att det blir svalare när vi har det så, mysko för de borde ju bli tvärtom.

Kör fläkten när hon somnat, så har vi gjort. Den är ju superball att kika på i vaket tillstånd så det fungerar ju inte :D
 
Sv: Barnens sömn i värmen

jag kan meddela att det inte är svalare i skogen:p Iaf inte i vår skog!
och en 7:devil: massa blinningar!

Och för att inte tala om alla j-la mygg som inte försvinner trots 30 graders värmebölja hur länge som helst. Så jag vägrar ha fönstrerna öppna utan myggnät.

Alicia far också jätteilla av värmen. Hon har fått värmeutslag och "fuktskador" lite här och där (halsen, under armarna, bakom ena örat och vid vecken på de tjocka låren). Vi har sutterängshus så vi har "flyttat" ner till undervåningen. Men det blir varmare och varmare här också för varje dag som går känns det som.

Nä som sagt, är det nog bara att uthärda tyvärr. Det är tur att ni har AC:n i alla fall. Sätter ni fläkten i AC:rummet för att få ut den kylda luften till Moas rum? Såg nu att det stod i trådstarten att den står där...

Nu längtar jag efter svalare väder och en himla massa regn. Hästarna har ju snart inget kvar att äta.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnens sömn i värmen

skojar du, om dagarna när moa sitter i sin stol är hon i samma höjd som fläkten. Sätter vi den så den svängerfram och tillbaka garvar hon halvt ihjäl sig varje gång den blåser på ansiktet:D

ja vi får prova det ikväll, men jag är rädd att hon vaknar, hon är så jäkla lättväckt på natten men dagtid när hon sover kan man nog släppa en bomb brevid henne.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

acn sitter vägg i vägg med där vi sover, intill dörren- sen ställer vi fläkten riktad mot dörrhålet och moa sover intill hålet.

Jobbigt för henne att få sår o grejer, hoppas för hennes skull att det blir kallare snart.

Mina hästar hade mat till magen för ett par veckor sen, nu finns det typ bara klöver kvar:crazy: På torsdag ska jag till börjes och köpa insektstäcke till henne (jag har alltid varit stark motståndare till det:p) men med en häst som är överkänslig mot switch och får sår av alla kräk så :(
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Men det är inte på något sätt farligt att fläkten blåser på dom? Tänker på att man ska ha mössa ute för öronens skull...
(jag har inte mössa nu)
Kanske ngt att shoppa idag :)
 
Sv: Barnens sömn i värmen

jag hänger för ett lakan mellan henne och fläkten så det inte drar på henne;)
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Jag skulle badda henne, både innan sovdags och om hon vaknar.
Våra tjejer är ju 5 år nu men älskar att bli baddade när det är varmt ute just innan de ska somna. Har en liten handduk som jag eller sambon blöter i iskallt vatten och sedan kramar ur, baddar fötter (ovansida och under), knäveck, armhålor, bakom öronen (min personliga favorit), under halsen, pannan och sedan nacken (barnens favorit) och drar den över ryggen.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att låta barnen sova i drag men det verkar du ju redan medveten om.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnens sömn i värmen

Om du har en vetekudde kan du lägga den i frysen några timmar och sedan lägga den bredvid henne i sängen. Har du ingen vetekudde kan du ta ett örngott som du häller ris i och försluter med ett snöre eller ett gummiband. Funkar utmärkt som substitut.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

uppdatering om natten som var!

Under hela dagen:
Fönstren öppna, persiennerna nere hela dagen, dörren till acn öppen, men fläkten inne i sovrummet riktad mot barnet.

Hon sov hela tre timmar i sträck! Sen när hon ville komma till mig höll jag på att frysa ihjäl, det kändes svinkallt i rummet! och jo, om man jämför med hur det har varit så var det det, men mätaren sa 23 grader:D
Det verkade mer effektivt att fläkten sög in kalluften än att putta in den.

Sen vaknade hon bara de normala 4 gångerna, och ville inte upp förrän halv 9:D
 
Sv: Barnens sömn i värmen

Fast när det är typ 30 gr ute så är det bättre att inte vädra dagtid eftersom man då bara släpper in mer värme. Det ger alltså ingenting.

Sonen duschar svalt precis innan sovdags och dricker alltid vatten det sista han gör innan han lägger sig. Nu är det lite svalare här men när det var som hetast hade han även med sig vatten i sängen så han kunde dricka om han vaknade.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

STÄNG ALLA FÖNSTER. Värmen är aktiskt varmare ute än inne i hemmet. Dra ned för fönstrena och öppna inte. Vi har gjort så i sovrummet, och där är det alltid svalt och skönt trots att vi har sol från morgon till kväll på den sidan. OBS, det räcker inte med bara persienner, använd täckande tyg eller annat. Jag lovar...det blir svalt..eller mycket myckt svalare. Solen ska INTE skina in i hemmet när det är så varmt..då ska man mörklägga och det så fort man kliver upp annars äre kört.
 
Sv: Barnens sömn i värmen

anledningen till att vi hade öppet var att det blåste halv storm under dagen, hade tvärdrag i hela huset- och ja, det kylde lite.:)

mynta- vi har persienner+ mörkläggningsgardiner nerdraget.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 671
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 327
Senast: cherie
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp