Bukefalos 30 år!

Håller med om detta, jag har helmönstrade väggar i vardagsrummet, arbetsrummet, köket och mitt sovrum. Det är absolut inte rörigt utan smälter ihop jättefint. Tror det dessutom i ett barnrum är positivt med mycket saker att titta på (själv låg jag och tittade på furukvistarna i det obehandlade taket som barn 😁). Och på natten släcker man ju ändå, som @VLMF påpekade :)

Eller hur, mer mönster åt folket. Följer Lena Nyholm på instagram och jag tycker hon förklarar så bra hur mönster kan lugnas med andra mönster mm.

Tror också att det är bra! Hade en kollega som tapetserade deras sovrum med tapeten "Hoppmosse". Hon tänkte "hjälp vad gör jag" först men hon beskrev hur hon älskade att ligga och titta på tapeten när hon skulle sova, att det alltid fanns något att upptäcka typ. Tänker att det kan vara likadant med barn.

När min familj såg att jag tänkte tapetsera varenda vägg i vardagsrummet på mitt hus tittade de på mig och bara "vad göööör du, räcker det inte med en fondvägg?". Men de är också övertygade nu om att det blir bättre med samma tapet på alla väggar ❤️

Min dotters rum. Hon är 2,5 år nu och jag gjorde i ordning rummet när hon var nyfödd. Fick först idén om prickarna i snedtaket, så sen hittade jag färgnyanser som var lika prickarna till väggarna. De rosa prickarna plockas upp av en hissgardin jag sydde och två lampor.
1000015395.webp

Har enda sen jag köpte det lilla bordet tänkt att jag ska måla om det, men jag har inte lyckats bestämma mig för någon färg så det lilla möblemanget är väldigt... spretigt 😄

Min dotters rum. Hon är 2,5 år nu och jag gjorde i ordning rummet när hon var nyfödd. Fick först idén om prickarna i snedtaket, så sen hittade jag färgnyanser som var lika prickarna till väggarna. De rosa prickarna plockas upp av en hissgardin jag sydde och två lampor.
Visa bifogad fil 181386
Har enda sen jag köpte det lilla bordet tänkt att jag ska måla om det, men jag har inte lyckats bestämma mig för någon färg så det lilla möblemanget är väldigt... spretigt 😄
Wow, så fint!

Mina barn fick egna rum förra året, då 4 och 7 år gamla, och då fick inte jag bestämma så mycket själv längre 😅 Hade jag gjort barnrum när de var små skulle jag velat ha den här tapeten:
Visa bifogad fil 181343

Charlie från Boråstapeter, tycker den påminner lite om @julgrisen s rum :)

Nu är barnens rum målade istället, jag tänker att dom får välja tapeter i framtiden istället när de ev slutat måla på väggarna (ok stora har slutat men han ville å andra sidan ha tapet med neonfärgade elgitarrer och någonstans där gick min gräns :cautious:)
Dottern har mörkt lila väggar (Slate lavender från Jotun) med detaljer i rosa, lila och grönt. Sonen har blå väggar (Jotun Retroblå) med rosa, grönt och guld. Har försökt måla in en del möbler i respektive väggfärg men inte hunnit hela vägen. Färgmässigt så fick dom önska "grund"färg (typ "lila", "blå", jag valde sen några nyanser som vi provmålade och sen fick de välja utifrån dem.

Ja, den är söt!

Och vilka mysiga rum de har ❤.
Vi tänker också att han ska få välja om själv sen när han blir lite äldre. 😊
Hmm, på tal om måla på väggarna, man ska kanske inte ta den dyraste tapeten nu då...? Kanske griffelfärg? 😀

Nä, ska man tro på inredningsdesigners så kan det bli tvärtom med en fondvägg. Om man bara sätter mönstrad tapet på en vägg kan det snarare bli så att mönstret förstärks och då kan det upplevas mer rörigt. Har man på alla väggar och sen jobbar med lugna gardiner, mattor, möbler mm så blir det harmoniskt.
Åh, har inte hört detta faktiskt, fast när man tänker på det låter det ju logiskt på ett sätt, att den väggen "poppar".

Vi ska som sagt renovera lite framöver och ska först göra ett lekrum. Där ska vi bygga koja, läshörna under den, klättervägg och lite annat.

I det rummet klurar jag på ett havstema med denna tapet: https://www.familjetapeter.se/underwater-magic-8152

Sen ska vi renovera ett av sovrummen på övre plan till barnen, för vi tänker oss att de får dela ett tag - inbillar mig att de kommer trivas med det eftersom det endast skiljer 15 månader mellan dem. Till det rummet har jag beställt tapetprover, bland annat Bygga bo från Midbec, Tåget från Midbec (som sylten här ovanför länkar till) samt Magic Woods från Boråstaper.

Alla är fina, kommer bli ett helsike att välja 😅

Den har jag också sett när jag letat runt, den är jättefin, men känns det inte lite läskigt med hajar 🙈😆, eller det kanske är nån sorts snällare haj?

Vi ska också beställa prover av Bygga bo (efter att @julgrisen sålde in den så bra!) och Tåget 😊.

Håller med om detta, jag har helmönstrade väggar i vardagsrummet, arbetsrummet, köket och mitt sovrum. Det är absolut inte rörigt utan smälter ihop jättefint. Tror det dessutom i ett barnrum är positivt med mycket saker att titta på (själv låg jag och tittade på furukvistarna i det obehandlade taket som barn 😁). Och på natten släcker man ju ändå, som @VLMF påpekade :)

😊
Kul med mönster! Vi ska ha mönstrat i köket och (stora) hallarna, tapeterna inköpta sen länge (dock tänkt om gällandeplacering av första, så var väl bra beslutet låg till sig), men inte kommit upp ännu. På bilden första hall nere, andra hall uppe, tredje köket. Så syns det lite vad vi gillar också.

Bifogade filer

• 20260218_072138.webp
    20260218_072138.webp
    37,1 KB · Visningar: 1 708
IMG_7332.webp

Nu får ni ju tänka in att det är fullt med leksaker och mer möbler här, bilden är tagen när vi just gjort klart, men vi tog tapet och pärlspont i vår dotters rum!

Sen har vi sänghimmel på sängen nu, ett skrivbord till vänster och i hörnet till höger dom inte syns bokhyllor, så har hon lekyta på golvet. Skulle vilja ha en våningssäng med skrivbord under där man kan göra koja dock!

Ja, den är söt!

Och vilka mysiga rum de har ❤.
Vi tänker också att han ska få välja om själv sen när han blir lite äldre. 😊
Hmm, på tal om måla på väggarna, man ska kanske inte ta den dyraste tapeten nu då...? Kanske griffelfärg? 😀

Åh, har inte hört detta faktiskt, fast när man tänker på det låter det ju logiskt på ett sätt, att den väggen "poppar".

Den har jag också sett när jag letat runt, den är jättefin, men känns det inte lite läskigt med hajar 🙈😆, eller det kanske är nån sorts snällare haj?

Vi ska också beställa prover av Bygga bo (efter att @julgrisen sålde in den så bra!) och Tåget 😊.

😊
Kul med mönster! Vi ska ha mönstrat i köket och (stora) hallarna, tapeterna inköpta sen länge (dock tänkt om gällandeplacering av första, så var väl bra beslutet låg till sig), men inte kommit upp ännu. På bilden första hall nere, andra hall uppe, tredje köket. Så syns det lite vad vi gillar också.
Jag älskar den med citroner!

Visa bifogad fil 181426
Nu får ni ju tänka in att det är fullt med leksaker och mer möbler här, bilden är tagen när vi just gjort klart, men vi tog tapet och pärlspont i vår dotters rum!

Sen har vi sänghimmel på sängen nu, ett skrivbord till vänster och i hörnet till höger dom inte syns bokhyllor, så har hon lekyta på golvet. Skulle vilja ha en våningssäng med skrivbord under där man kan göra koja dock!

Så fint! ❤ Pärlspont är ju jättefint, såg en bild på Facebook också en som hade mörkblå pärlspont och så en tapet i mörkblått med mönster. 🥰
Är det svårt att sätta upp? Dyrt?

Jag älskar den med citroner!

Ja visst är den fiin 🥰.

Så fint! ❤ Pärlspont är ju jättefint, såg en bild på Facebook också en som hade mörkblå pärlspont och så en tapet i mörkblått med mönster. 🥰
Är det svårt att sätta upp? Dyrt?

Ja visst är den fiin 🥰.
I just det här rummet är det snickare som satt upp det med färdiga sektioner som jag tror är dyrare, men vi gjorde själv i ett annat rum med lösa brädor och det var både enkelt och inte så himla dyrt heller! Kan rekommendera.

Kan bidra med lite kaos jag med. Vi ska ju bygga ett lekrum, men så länge har vi lekhörna i ena halvan av matrummet.

Precis kommit hem med en påse fylld med julklappar också, den bidrar också till röran.

Dottern själv är under bollhavet 😜

Bifogade filer

• 20260126_141353.webp
    20260126_141353.webp
    169,6 KB · Visningar: 3 259
Kan bidra med lite kaos jag med. Vi ska ju bygga ett lekrum, men så länge har vi lekhörna i ena halvan av matrummet.

Precis kommit hem med en påse fylld med julklappar också, den bidrar också till röran.

Dottern själv är under bollhavet 😜
Liknande fondvägg vill jag ha i nåt rum :).

Nu har jag fastnat för den här 😃. Min man tyckte också om den kors i taket så vi kanske slår till. Isf på en vägg då det är en fototapet och blir för dyrt för hela rummet. Har bläddrat förbi alla fototapeter innan just för att de är dyra, men ingen annan tapet har känts helt 100 tidigare.

Men först ska vi sätta in ett till fönster i rummet, när det blir lite varmare ute. Så har ju en stund på oss att fundera 😊.

Bifogade filer

• Screenshot_20260312-105304_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20260312-105304_Samsung Internet.webp
    72,2 KB · Visningar: 1 694

Liknande trådar

• Förvaring i barnrum
  • Kramar och ramar
  • Inreda litet smalt flickrum till 6 åring
  • Föräldraöverförd oro

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok